-kga- Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Skulle tro at visse mennesker stamma fra gnagere, og ikke fra apenne som oss andre. Har hat noen uvaner selv oppgjennom åra jeg. Kan vel nevne noen. Satt å rista på beina ubevist heletia, gjør vel det fortsatt. Er ikke bare jeg som gjør det da, har set mange andre sitter sån også. Grunnen til at jeg vil kalle det en uvane er at noen klaga på det på ungdomskolen. Det tok en brå slutt da når jeg fikk en knirkette pult, og da begynte folk å brøle til meg i timanne Nå så gjør jeg det ikke helt ubevist mer da. Når jeg var liten, var vel på barneskolen. Da lagde jeg noen rare lyder ubevist. Noen ganger når jeg pusta inn så lagde jeg en sån merkelig lyd, og jeg var ikke bevist på at jeg lagde den. Første gangen jeg merka at jeg lagde sån lyd var når pappa herma etter den når vi så på en film, jeg lurte på hvorfor han lagde slik lyd, og han sa jeg gjorde sån Tok lang tid føre jeg klarte å få bort den uvanen. Når jeg satte meg for å skite på do så tok jeg altid å sjekka om døra var låst. Tok i håntaket å forsøkte å åpne den tre ganger. Fik da det bort også, det var ikke så vannskelig. Det var jeg nemmelig mer bevist på at jeg gjorde, det var bare det at jeg låser døra uten å tenke på at jeg gjorde det, og da måtte jeg sjekke om jeg hadde gjort det. En stund siden det også. Jeg blåste meodier når jeg pusta med nesa før. Husker jeg tokk meg selv i det under en heldags prøve på ungdomskolen en gang. Ingen merka det da. Alle sammen kan vel neppe regnes som uvaner da, trur jeg. Men de har vertfal vært strevsomme og venne seg av med å gjøre. Må bare prøve å være mer bevist på det når du gjør det, er ikke så let da. Har ikke noen uvaner nå da, trur jeg. Slutta med det for lenge siden, håper jeg. Hvorfor får man slike uvaner? Er det noe med syken, noe unormalt? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 Sitter og spela dobbel basstromme KONSTANT i alle timane på skulen. Går heilt automatisk... Spesielt irriterande er det når noken kommenterer det midt i "A Change of Seasons". Lenke til kommentar
DevN Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) Når jeg satte meg for å skite på do så tok jeg altid å sjekka om døra var låst. Tok i håntaket å forsøkte å åpne den tre ganger. Fik da det bort også, det var ikke så vannskelig. Det var jeg nemmelig mer bevist på at jeg gjorde, det var bare det at jeg låser døra uten å tenke på at jeg gjorde det, og da måtte jeg sjekke om jeg hadde gjort det. En stund siden det også. Gjorde faktisk jeg før... Ikke nå lenger... Låser først automatisk døra, så må jeg sjekke etter en stund for å være sikker... Også ble det bare til at jeg sjekka litt om igjen for å være sikker. Hehe, når jeg var veldig liten var jeg redd for doet, så løp ut når jeg skulle skylle ned. Og før jeg la meg når jeg var veldig liten, så var liksom alltid sånn at jeg først lot døra og lyset stå på, så gikk jeg og så under senga. Og etterpå gikk jeg trygt og stengte døren og slo av lyset. Kan hende jeg har den uvanen fortsatt, under senga mi er det sånne skuffe greier, så er ikke noe å se under. Kan se nedi skuffene da, men tvilsomt at noe/noen skulle klare å ligge helt stille der. Jaaa.. Og en siste ting. Nok så flaut... Hendelse hos bestemoren min. Brukte å spørre moren min om det var noen edderkopper på do før jeg skulle dit og "campe" ei stund. Var jo utrolig redd for edderkopper da... Var nok mye yngre da. Nå har jeg nok vokst fra meg alt, foruten om gnagingen. EDIT: Skriveleif EDIT: Ikke skriveleif i lika vel Endret 10. januar 2004 av zalo Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Koble på et 9V batteri på favorittblyanten din, og strekk en liten ståltråd rundt... Da skvetter du til når du prøver å tygge på den Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Den verste uvanen min må vere å fingre på noko når eg sitter og leser eller ser på TV. Detta er heilt ubevist. Det som ein gong skjedde var at eg fingra på Jiff tørmopp (den moppen med sånt hull du stikk eingongsklutar nedi, så går den ikkje opp P.G.A. mohakkar). Så klarte eg å stikke fingeren nedi eit av eingonskluthulla. Så satt fingen fast, og viss eg prøva å få fingen vekk gjekk mothakkane lenger opp i huden. Det gjorde dritvondt, og eg måtte til legevakten for at dei skullle fjerene det med spesialverktøyene sine. Dette var dritflaut. Har forresten den uvanen å gnage på blyantar. Eg gnagar heilt til blyanten er heilt øydelagt, så ein blyant held i ein skuledag. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg vet om noe greier som man kan smøre på neglene, noe ala neglelakk, (sikkert andre steder også) som smaker dritt. Man spiser jo ikke på neglene når de smaker forferdelig, gjør man vel? Jo, det gjør man. Lenke til kommentar
kenny Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Slike "uvaner" som tygging/gnaging på ting kommer ofte i litt "tanketomme" anledninger, og er egentlig et første tegn på at man er litt smådistre.Det kan også være savnet etter smokken man brukte som liten (hvis man brukte smokk da)..... Slike uvaner går ofte bort av seg selv med årene..........men et aktivt botemiddel vil være å prøve å være seg bevisst at man gjør det, for så å bekjempe lysten hver gang. Blir omtrent som når du skal slutte å røyke, bare at kroppen din selvfølgelig ikke får abstinenssymptomer av blyanttygging. Krever kort og godt at du bruker overbevisende psykologi på deg selv....viljestyrke. Hmm. Uvanene opptrer vel fordi vi faktisk ikke er klar over at vi gjør dem før vi har gjort dem. Hvor distre du er spiller vel liten rolle. Uvanene blir en "refleks", lik den som gjør at du ikke faller på isen. En ukontrollert handling. Har hørt at ting som å smøre illesmakende stoffer på negler osv. er eneste utvei. Selv har jeg sittet så mye i en editor, at jeg ved feilaktige handlinger i den virklige verdenen tenker "Ctrl+Z" umiddelbart. Ikke akkurat en uvane kanskje, men bevis på at ikke alle handlinger er gjennomtenkte, men heller basert på refleks. Lenke til kommentar
DevN Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Slike "uvaner" som tygging/gnaging på ting kommer ofte i litt "tanketomme" anledninger, og er egentlig et første tegn på at man er litt smådistre.Det kan også være savnet etter smokken man brukte som liten (hvis man brukte smokk da)..... Slike uvaner går ofte bort av seg selv med årene..........men et aktivt botemiddel vil være å prøve å være seg bevisst at man gjør det, for så å bekjempe lysten hver gang. Blir omtrent som når du skal slutte å røyke, bare at kroppen din selvfølgelig ikke får abstinenssymptomer av blyanttygging. Krever kort og godt at du bruker overbevisende psykologi på deg selv....viljestyrke. Hmm. Uvanene opptrer vel fordi vi faktisk ikke er klar over at vi gjør dem før vi har gjort dem. Hvor distre du er spiller vel liten rolle. Uvanene blir en "refleks", lik den som gjør at du ikke faller på isen. En ukontrollert handling. Har hørt at ting som å smøre illesmakende stoffer på negler osv. er eneste utvei. Selv har jeg sittet så mye i en editor, at jeg ved feilaktige handlinger i den virklige verdenen tenker "Ctrl+Z" umiddelbart. Ikke akkurat en uvane kanskje, men bevis på at ikke alle handlinger er gjennomtenkte, men heller basert på refleks. Hvordan fungerer dette "go negl"-greien? Man bruker det vel bare en stund, så er uvanen borte? Lenke til kommentar
allyse Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Sitter og tygger på penner eller hva jeg må ha for hånden selv. Var verre da jeg i sin tid hadde blyanter, men må alltid ha noe å tygge på. Et tips jeg ikke har prøvd på selv: Smør litt JOD på tingen du tygger på. Det smaker ikke godt ihvertfall Lenke til kommentar
Togo Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Sitter og tygger på penner eller hva jeg må ha for hånden selv. Var verre da jeg i sin tid hadde blyanter, men må alltid ha noe å tygge på. Et tips jeg ikke har prøvd på selv: Smør litt JOD på tingen du tygger på. Det smaker ikke godt ihvertfall Men det ender bare med at du finner en annen ting å gnage på. Jeg tygger på/har ledningen til headsettet i munnen nesten hele tiden. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Men det ender bare med at du finner en annen ting å gnage på. Jeg tygger på/har ledningen til headsettet i munnen nesten hele tiden. Smør på den også *ser på en oppspist headsettledning* Minner meg på: Ikke smart å tygge på tynne strømledninger Lenke til kommentar
Frøken Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 gnage på headset? Minner meg veldig mye om katta mi da Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. januar 2004 Del Skrevet 19. januar 2004 (endret) Har et problem med at jeg (ganske) ubevisst tygger bort huden rundt neglene. Må liksom tygge vekk når det kommer ny hud, og det har skapt endel problemer gjennom årene med betente neglerøtter (hvis man får tak i "båndet" som går helt innerst på sida av neglen og river det nedover)..Det har etterhvert gjort at fingrene mine ser ut som flisete rotvekster til tider. Biter selvsagt negler også. Er bare et par uker siden jeg hadde så vondt i ene tommeln at jeg nesten ikke kunne ta i ting med den hånda. Da hadde jeg bitt av en litt for stor "chunk" på sida av neglen. Endret 19. januar 2004 av Bitex Lenke til kommentar
DevN Skrevet 19. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2004 Har et problem med at jeg (ganske) ubevisst tygger bort huden rundt neglene.Må liksom tygge vekk når det kommer ny hud, og det har skapt endel problemer gjennom årene med betente neglerøtter (hvis man får tak i "båndet" som går helt innerst på sida av neglen og river det nedover)..Det har etterhvert gjort at fingrene mine ser ut som flisete rotvekster til tider. Biter selvsagt negler også. Er bare et par uker siden jeg hadde så vondt i ene tommeln at jeg nesten ikke kunne ta i ting med den hånda. Da hadde jeg bitt av en litt for stor "chunk" på sida av neglen. Ahh, har selv drevet litt på med sånt. Er sinnsykt vondt. Tygger også vekk ytterste huden midt på den ene tommelen (blitt en stygg uvane). Sjeldent jeg får vondt pga det, men tommelen ser litt ekstra rund ut akkurat der. Har ikke prøvd "go negl" eller hva det nå het... Har noe sånt liggende som jeg skal prøve etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå