Sjørøver Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Jeg trenger mer lagringsplass, som også er litt mer tilgjengelig en nå. Jeg har to datamaskiner i samme rom som begge skulle hatt tilgang til det som blir lagret. Kunne også tenkt meg at alt bare var lagret på "en disk", og ikke spredd over to maskiner og veldig mange forskjellige harddisker som nå. Hva er den mest fornuftige og økonomiske måten jeg kan få dette til på? Jeg har lurt litt på om jeg skal sette opp en truenas, kjøpe en ferdig nas eller sette opp et eksternt hdd kabinett jeg kan flytte mellom maskinene. Det er en stor fordel om det er skalerbart. Lenke til kommentar
cacb Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Jeg har en Synology DS218+ som jeg er fornøyd med, koster ikke allverden og gir masse plass. Jeg bruker ikke appene på den, men ser på den kun som fildeler. Heldigvis står den et sted der det ikke betyr noe at den lager endel lyder, så vær obs på det. En slik NAS er ganske praktisk med flere maskiner i huset, jeg bruker min fra både Windows og Linux-maskiner. Husk CAT6 nettverkskabler for å få brukbar hastighet. Har også en eldre NAS (Thecus) som var veldig treg lenge, og så byttet jeg kablene ... Med en NAS kan du enkelt lage "volumer" som går over flere fysiske disker. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Budsjett er en stor faktor her. En NAS vil koste deg noen tusenlapper mer enn hva en ekstern harddisk gjør. Om det er verdt de ekstra pengene og ekstra arbeidsinnsatsen som må til må nesten du svare på. For utelukkende lagring høres det litt overkill ut i mine ører med en NAS, men om du vil bruke den til litt andre ting også så er det noe annet. TrueNAS/unRAID er greie systemer, men krever mer kompetanse og jobb å sette opp enn en dedikert Synology eller lignende. Du kan også fint dele en harddisk fra windows-PC-en din så den blir tilgjengelig på den andre PC-en også. Hvor mye lagring trenger du egentlig? 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 24. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2022 Nimrad skrev (14 minutter siden): Hvor mye lagring trenger du egentlig? I første omgang tenkte jeg rundt 40tb. Jeg har rundt 20tb med greier på min maskin. Samboer tar mye bilder og film, det begynner å bli en del der også uten at jeg har helt oversikten. Jeg har også fått oppgaven og ta backup av alle familiens bilder og videoer, det blir også litt greier. Jeg driver også en del med torrenting/plex, så det kan bruke ubegrenset plass. Grunnen til at jeg vil ha det som NAS er at jeg kan få tilgang fra laptop, mobil, ipad og lignende. Det er også veldig skalerbart om/når jeg trenger mer plass. Budsjett er en vesentlig ting ja. Når jeg har fått tenkt meg litt om så har jeg arvet en stasjonær pc etter min morfar. Den kan jeg ganske enkelt sette opp med Truenas. Får jeg satt det greit opp på en kveld? Lenke til kommentar
MKap Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Køyrer du Plex-serveren på arbeidsstasjonen i dag? I tilfelle er det jo ein stor fordel å få satt opp ein NAS som òg kan ta over rolla som Plex-server. Både QNAP, Synology, TrueNAS m.m. har støtte for Plex. Å setta opp eit delt volum frå TrueNAS går relativt kjapt. Merk at TrueNAS er litt sær på utstyret: systemdisk og delt volum kan ikkje vera på same disk, og alt på diskane du bruker blir sletta. I tillegg til litt advarslar om oppsettet ikkje lever heilt opp til den standarden TrueNAS tilrår. Ulempa med å bruka ein eldre stasjonær er at den nok bruker meir straum enn ein spesialbygd NAS. Med straumprisane i det siste blir det nokre kroner i løpet av året når den står på heile døgnet 1 Lenke til kommentar
cacb Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 8 hours ago, MKap said: Ulempa med å bruka ein eldre stasjonær er at den nok bruker meir straum enn ein spesialbygd NAS. Med straumprisane i det siste blir det nokre kroner i løpet av året når den står på heile døgnet Bare dersom man ikke forøvrig hovedsaklig fyrer med strøm. 40tb vil koste penger. Med et slikt behov ville jeg gått for en NAS dersom man ikke har et uavhengig ønske om å bygge selv. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Sjørøver skrev (11 timer siden): Budsjett er en vesentlig ting ja. Når jeg har fått tenkt meg litt om så har jeg arvet en stasjonær pc etter min morfar. Den kan jeg ganske enkelt sette opp med Truenas. Får jeg satt det greit opp på en kveld? Jeg ville prøvd meg på unraid var jeg deg. Det er lenge siden jeg satte opp trueNAS, men det ble for lite fleksibelt ift å utvide lagring. For meg var behovet stort, men voksende. Jeg startet med 20TB på tre disker og er vel oppe i rundt 80TB nå fordelt på 10 disker. Fordelen med unraid er at du kan legge til HDD-er i oppsettet en etter en uten å tenke på at de må ha samme størrelse f.eks. Det gjør det veldig enkelt å utvide kostnadseffektivt. Det å sette opp en delt nettverksdisk er enkelt på unraid (bruk youtube, spaceinvaderone har mye bra). Om du ønsker å automatisere torrentnedlasting vil det kreve mer enn en kveld, men du vil spare mye tid over tid(sjekk ut sonarr/radarr). Ellers: En NAS er ikke en ordentlig backup. For bilder du ikke vil miste må du ha en off-site backup i tillegg. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 25. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2022 MKap skrev (11 timer siden): Køyrer du Plex-serveren på arbeidsstasjonen i dag? Plex serveren er på samboer sin maskin, men den har veldig begrenset med plass. Fulle serier i 4k spiser opp ganske mye. Nimrad skrev (2 timer siden): Jeg ville prøvd meg på unraid var jeg deg Ser ganske kurant ut etter en film på YouTube. Tror jeg går for det. MKap skrev (11 timer siden): Med straumprisane i det siste blir det nokre kroner i løpet av året når den står på heile døgnet Har hus fra 1932, det er ønskelig å varme opp der de står 9/12 måneder i året. Lenke til kommentar
cacb Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Jeg har ingen erfaring med unraid, det er sikkert bra. Så på en video at det er kommersiell software, så jeg søkte etter open source alternaitver, og fant bl.a. OpenMediaVault som jeg ikke har prøvd men som ser interessant ut. Openmediavault 5 (OMV5) Stable Complete Install and Setup 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå