Gå til innhold

Bli med på seks minutters batteribytte: Vi tester Nios første stasjon i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det ikke 5 minutter det skulle ta? Bare noen dager etter åpning skriver dere at det tar 20% lengre tid. Minner meg litt om hvordan tidlige Tesla-eiere fikk skrudd ned ladehastigheten, bare at det tok 6 år fra lansering til det skjedde.

Det mest interessante med batteribyttekonseptet er hvorvidt det blir populært eller ei.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hele konseptet virker som en løsning som desperat leter etter problemet som ikke finnes.

Hele poenget med elbilene er nettopp forenkling - å ha en stasjon som bytter/lader batterier er det stikk motsatte av forenkling. Kan heller ei være billig. Bare tenk på hvis man skal drive å levere/hente batterier til stasjonen, pluss en gjeng med tryner i fast stilling som pendler mellom disse stasjonene for vedlikehold/batteribytte. Enten så må dette sponses eller så blir bilen dyrere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (24 minutter siden):

Hele konseptet virker som en løsning som desperat leter etter problemet som ikke finnes.

Hele poenget med elbilene er nettopp forenkling - å ha en stasjon som bytter/lader batterier er det stikk motsatte av forenkling. Kan heller ei være billig. Bare tenk på hvis man skal drive å levere/hente batterier til stasjonen, pluss en gjeng med tryner i fast stilling som pendler mellom disse stasjonene for vedlikehold/batteribytte. Enten så må dette sponses eller så blir bilen dyrere.

Dette er vel en parallell til en bensinstasjon. Hvorfor er du så opprørt (over noen som virker utmerket i Kina)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (52 minutter siden):

Dette er vel en parallell til en bensinstasjon. Hvorfor er du så opprørt (over noen som virker utmerket i Kina)?

Hvilken del av "unødvendig komplisert" og "mot hele hensikten med elbiler" er det du ikke skjønte? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (44 minutter siden):

Hvilken del av "unødvendig komplisert" og "mot hele hensikten med elbiler" er det du ikke skjønte? 

En slik stasjon kan jo i teorien være autonom (ubetjent). Det er intet behov for å skifte batterier. Om det er 12 batterier på lager, så byttes et brukt til et nytt automatisk og en har fortsatt 12 batterier på lager hvor ett eller flere er under opplading. Batterienes tilstand overvåkes automatisk og kontinuerlig. Så om ett batteri i året ikke holder mål lengre, så komme man og bytter det ut.

Kunden kjører opp til byttestasjonen og bilen kjører selv automatisk inn i stasjonen. Hva er det som er så galt med et slikt opplegg? Manglende kioskvarer kanskje?

En slik batteribyttestasjon er bra for folk som daglig kjører 20 til 50 mil, altså noe for veldig spesielt interesserte som det ikke er så mange av i Norge. Men vi får se! I Kina har man så langt foretatt ca 5 millioner bytter, så en kan vel i det minste si at det virker og at mange finner det fornuftig å bruke denne tjenesten (som ikke utelukker all mulig annen lading av bilen).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
nessuno skrev (2 timer siden):

Hele konseptet virker som en løsning som desperat leter etter problemet som ikke finnes.

Hele poenget med elbilene er nettopp forenkling - å ha en stasjon som bytter/lader batterier er det stikk motsatte av forenkling. Kan heller ei være billig. Bare tenk på hvis man skal drive å levere/hente batterier til stasjonen, pluss en gjeng med tryner i fast stilling som pendler mellom disse stasjonene for vedlikehold/batteribytte. Enten så må dette sponses eller så blir bilen dyrere.

Dette er ment som et supplement til vanlig hjemmelading. 

Se for deg at du skal på langtur, f.eks. Oslo - Trondheim. Selvfølgelig kan man planlegge pausene, slik at man "tilfeldigvis" får hurtigladet bilen samtidig som sjåfør og passasjerer får en etterlengtet beinstrekk. Men ikke alle er like begeistret for hurtiglader som undertegnede. Noen sliter med å forstå krøllet med apper, koder, forstå forskjellen på hurtig-, lyn- og semi-lader. Andre gidder bare ikke å stå i kø og/eller å se på at bilen lader seg opp. 

For enkelte vil det på en slik langtur absolutt gi mening å kunne bytte hele batteriet på få minutter, for så å kjøre videre igjen. 

Utfordringen de står ovenfor er den samme som Tesla hadde i starten; de må få ut en stort antall stasjoner, før tilbudet fremstår attraktivt. Et stort nettverk, med få brukere, vil koste mye penger. Så jeg er spent på om de står hele løpet ut, eller om de gir seg halvveis ... 

Men at det finnes flere måter å lade en bil på, enn via ledning over natten hjemme, eller ved å bruke ~45 minutter på en hurtiglader, er altså et faktum. Kjekt at noen prøver ut dette. Jeg ønsker de lykke til! Selv om jeg jo ser store utfordringer med konseptet, så kan det absolutt ha noe for seg (for noen).

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

6 minutter er fortsatt lengre tid enn det tar å fylle 50 liter drivstoff.

6 minutter ville jeg godt kunne leve med, så om det ellers er noe som ville blitt like tilgjengelig som bensinstasjoner, så ville det være interessant, men jeg tvivler litt på det kommer til å skje.. 

Skulle egentlig ha byttet inn dieselbilen for den nye c-klasse plugin hybrid, men nå kommer den ikke lenger til Norge med 4x4, så da ble det uaktuelt.  Kanskje like greit.  Er nok betydelig billigere å bare beholde den gamle bilen 6 år til. 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (7 timer siden):

En slik batteribyttestasjon er bra for folk som daglig kjører 20 til 50 mil, altså noe for veldig spesielt interesserte som det ikke er så mange av i Norge. Men vi får se!

Du er helt utrolig når det kommer til å dikte opp de mest rare ting. La jeg vri litt på det, du har enda ikke skjønt poenget:

"Å eie en elbil betyr bla.a. betydelig lavere drifts og vedlikehildsutgifter. Men det er sikkert noen som kan tenke seg daglige verkstedsbesøk og lading flere ganger dyrere enn den dyreate vanlige ladestasjonen. Men vi får se!"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Uten å inngå noe veddemål vil jeg tro som det skrives over her at markedet for denne typen løsning vil være nokså begrenset. Vi har per i dag en nokså greit utbygget infrastruktur (ja, den kan bli mye bedre) som tåler en del hjemmelading. Dermed vil behovet trolig kun være for de som kjører mange mil daglig, typisk taxi og andre transporttjenester. Jeg tror nok at selv med norsk prisnivå vil det fortsatt være lønnsomt med ladestopp som kan kombineres med pålagt hviletid fremfor en tjeneste som logistikkmessig trolig er noe mer kompleks og kostbar enn ordinære ladestasjoner. I tillegg vil rekkevidden på bilene etter hvert nærme seg (kanskje så mye som) 90-100 mil, og da vil behovet for disse byttene være minimalt.

....tror JEG....

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (7 timer siden):

Dette er ment som et supplement til vanlig hjemmelading. 

Se for deg at du skal på langtur, f.eks. Oslo - Trondheim. Selvfølgelig kan man planlegge pausene, slik at man "tilfeldigvis" får hurtigladet bilen samtidig som sjåfør og passasjerer får en etterlengtet beinstrekk. Men ikke alle er like begeistret for hurtiglader som undertegnede. Noen sliter med å forstå krøllet med apper, koder, forstå forskjellen på hurtig-, lyn- og semi-lader. Andre gidder bare ikke å stå i kø og/eller å se på at bilen lader seg opp. 

For enkelte vil det på en slik langtur absolutt gi mening å kunne bytte hele batteriet på få minutter, for så å kjøre videre igjen. 

Utfordringen de står ovenfor er den samme som Tesla hadde i starten; de må få ut en stort antall stasjoner, før tilbudet fremstår attraktivt. Et stort nettverk, med få brukere, vil koste mye penger. Så jeg er spent på om de står hele løpet ut, eller om de gir seg halvveis ... 

Men at det finnes flere måter å lade en bil på, enn via ledning over natten hjemme, eller ved å bruke ~45 minutter på en hurtiglader, er altså et faktum. Kjekt at noen prøver ut dette. Jeg ønsker de lykke til! Selv om jeg jo ser store utfordringer med konseptet, så kan det absolutt ha noe for seg (for noen).

Om du kommer med slike eksempler så bør ikke de falle på sin egen urimelighet. Du snakker om en tur som TAR HELE DAGEN. Å snakke om "tidsbesparelser" der, ved å ta bytte som eksempel samtidig som du kritiserer vanskeligheten med alle andre ladere... er mildt sagt selvmotsigende.

For det første er det ladestasjoner i bøtter og spann langs hele ruten, av både den ene og andre typen. Jeg kjører Tesla og jeg har kjørt på både 2 of 4 hjul til Trondheim og tilbake ved mange abledninger, og jeg kan fortelle deg nokså bestemt: med mindre bakenden til den som kjører er grodd fast i setet så er man absolutt interessert i flere pauser/spisepauser underveis.

For det andre Tesla eller ei - i dag finnes det ufattelig mange ladestasjoner, derav stadig flere leverer mer og mer effekt. Besparelsen med bytte (80% ladet) blir i praksis ca 25 min totalt per stopp - av en ca 10-12 timer lang tur. Og selv i reb hypotetisk situasjon - hvor mange stasjoner skal Nio bygge for sine 2,5 biler de har totalt i lander? Hvor mange andre bilmerker skal spleise på kostnaden med slike stasjoner?

Om hydrogen var nisje, med få fyllestasjoner, her låser man seg også til merke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 timer siden):

Skulle egentlig ha byttet inn dieselbilen for den nye c-klasse plugin hybrid, men nå kommer den ikke lenger til Norge med 4x4, så da ble det uaktuelt.  Kanskje like greit.  Er nok betydelig billigere å bare beholde den gamle bilen 6 år til. 

Bedre å satse på denne da: https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqb/suv-x243/explore/labeling.module.html

Lenke til kommentar

Jeg har lite tro på dette konseptet i Norge. Vi er en veldig spredt befolkning og vi har nok en langt større mulighet for destinasjonslading(hjemmelading) enn i Kina. Dessuten har vi et mer pålitelig strømnett enn store deler av verden, så vi takler/kan stole på hjemmelading. 

Jeg ser for meg at man trenger mange slike stasjoner for at det skal gi en effekt, og dersom de kun brukes av ett merke så blir det komplisert å bygge ut. Dessuten så må en slik stasjon på Dombås være veldig stor. Dersom den håndterer 6-10 biler i timen, så snakker man for kø på en så populær destinasjon. 

Jeg ser poenget i millionbyer med stort sett høyblokk bebyggelse, men ikke her..
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (10 timer siden):

Se for deg at du skal på langtur, f.eks. Oslo - Trondheim. Selvfølgelig kan man planlegge pausene, slik at man "tilfeldigvis" får hurtigladet bilen samtidig som sjåfør og passasjerer får en etterlengtet beinstrekk. Men ikke alle er like begeistret for hurtiglader som undertegnede.

Det kommer an på hvor i Oslo man skal fra. For mange blir Lier en stor omvei, som kan ta en halvtime eller mer. Da har man spist opp den halvtimen som det uansett tar å hurtiglade. Og hvem ønsker å starte turen med hurtigladepause? De fleste vil jo starte med fullt batteri ladet hjemme. Bruk heller eksemplet Kristansand S - Trondheim, så passer det nok bedre med en stopp i Lier, som man gjerne slår sammen med en halvtimes matpause. Ergo: man kunne like gjerne hurtigladet i dette tilfellet også. Men ja, det glir frihet til å ta matpausen andre steder enn akkurat ved hurtigladeren.

Spørsmålet er om denne friheten utløser mange nok kjøp av bil fra NIO eller om batterbyttestasjonen bare blir en lite brukt kuriositet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (2 timer siden):

Om du kommer med slike eksempler så bør ikke de falle på sin egen urimelighet. Du snakker om en tur som TAR HELE DAGEN. Å snakke om "tidsbesparelser" der, ved å ta bytte som eksempel samtidig som du kritiserer vanskeligheten med alle andre ladere... er mildt sagt selvmotsigende.

For det første er det ladestasjoner i bøtter og spann langs hele ruten, av både den ene og andre typen. Jeg kjører Tesla og jeg har kjørt på både 2 of 4 hjul til Trondheim og tilbake ved mange abledninger, og jeg kan fortelle deg nokså bestemt: med mindre bakenden til den som kjører er grodd fast i setet så er man absolutt interessert i flere pauser/spisepauser underveis.

For det andre Tesla eller ei - i dag finnes det ufattelig mange ladestasjoner, derav stadig flere leverer mer og mer effekt. Besparelsen med bytte (80% ladet) blir i praksis ca 25 min totalt per stopp - av en ca 10-12 timer lang tur. Og selv i reb hypotetisk situasjon - hvor mange stasjoner skal Nio bygge for sine 2,5 biler de har totalt i lander? Hvor mange andre bilmerker skal spleise på kostnaden med slike stasjoner?

Om hydrogen var nisje, med få fyllestasjoner, her låser man seg også til merke.

Var da veldig til problematisering av at kundene får et alternativ til hjemmelading, destinasjonslading og hurtiglading/lynlading.

Nei, jeg har ikke trua på konseptet i et så tynt befolket område som i Norge, hvor folk bor spredt, og stortsett har tilgang til lading hjemme. At det har mer for seg i en storby der folk fort bruker en halvtime for å finne parkeringsplass, kan jeg dog se for meg.

Dette er altså mer et alternativ til de som mot formodning ikke får hjemmeladet, og ikke gidder å å stille seg på en lynlader for å lade. Men en svipptur for å bytte til et ferdig opplada batteri, kan altså fungere for disse.

Og da når Nio en gruppe potensielle kunder som ellers måtte/ville valgt ICE eller en hybridløsning. Tipper denne gruppen blir glad for at det er mulig å løst problemet som har hidret dem i å delta i det grønne skiftet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Det kommer an på hvor i Oslo man skal fra. For mange blir Lier en stor omvei, som kan ta en halvtime eller mer. Da har man spist opp den halvtimen som det uansett tar å hurtiglade. Og hvem ønsker å starte turen med hurtigladepause? De fleste vil jo starte med fullt batteri ladet hjemme. Bruk heller eksemplet Kristansand S - Trondheim, så passer det nok bedre med en stopp i Lier, som man gjerne slår sammen med en halvtimes matpause. Ergo: man kunne like gjerne hurtigladet i dette tilfellet også. Men ja, det glir frihet til å ta matpausen andre steder enn akkurat ved hurtigladeren.

Spørsmålet er om denne friheten utløser mange nok kjøp av bil fra NIO eller om batterbyttestasjonen bare blir en lite brukt kuriositet.

Du må nok forvente at det dukker opp en stasjon på strekninga Oslo til Strømmen eller Lillestrøm, og sikkert en eller to på vei mot Strømstad i tillegg. Ser for meg at man får en som skal dekke Fredrikstad, Sarpsborg og Halden-området. Kanskje atpåtil en nærmere Tøcksfors og Kongsvinger med tiden.

De har 16 stasjoner de planlegger å sette opp rundt byene, og jeg er jammen ikke trygg på at det tallet inkluderer noe i Nord-Norge. Men flere skal altså komme, for å dekke strekningene mellom storbyene. Da kan det hende Nord-Norge får bli med på "moroa"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Simen1 said:

Bruk heller eksemplet Kristansand S - Trondheim, så passer det nok bedre med en stopp i Lier, som man gjerne slår sammen med en halvtimes matpause. Ergo: man kunne like gjerne hurtigladet i dette tilfellet også. Men ja, det glir frihet til å ta matpausen andre steder enn akkurat ved hurtigladeren.

Et bedre alternativ igjen er jo da å fokusere på å bygge hurtigladere, som ALLE biler kan bruke, flere steder. Har man 100 plasser med hurtigladere mellom Kristiansand og Trondheim, så har man jo ganske god frihet rundt hvor man tar matpausen sin.
 

7 minutes ago, Snowleopard said:

Dette er altså mer et alternativ til de som mot formodning ikke får hjemmeladet, og ikke gidder å å stille seg på en lynlader for å lade. Men en svipptur for å bytte til et ferdig opplada batteri, kan altså fungere for disse.

Og da når Nio en gruppe potensielle kunder som ellers måtte/ville valgt ICE eller en hybridløsning. Tipper denne gruppen blir glad for at det er mulig å løst problemet som har hidret dem i å delta i det grønne skiftet.

Dette er jo en konkurrerende løsning og vil føre til færre hurtig ladere. Da ender man opp med at massene får en dårligere opplevelse/overgang til elbil, og det vil skade mer enn det vil gjøre nytte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Var da veldig til problematisering av at kundene får et alternativ til hjemmelading, destinasjonslading og hurtiglading/lynlading.

Nei, jeg har ikke trua på konseptet i et så tynt befolket område som i Norge, hvor folk bor spredt, og stortsett har tilgang til lading hjemme. At det har mer for seg i en storby der folk fort bruker en halvtime for å finne parkeringsplass, kan jeg dog se for meg.

Dette er altså mer et alternativ til de som mot formodning ikke får hjemmeladet, og ikke gidder å å stille seg på en lynlader for å lade. Men en svipptur for å bytte til et ferdig opplada batteri, kan altså fungere for disse.

Og da når Nio en gruppe potensielle kunder som ellers måtte/ville valgt ICE eller en hybridløsning. Tipper denne gruppen blir glad for at det er mulig å løst problemet som har hidret dem i å delta i det grønne skiftet.

Jeg setter pris på din optimisme i å gi livets rett til en dyr nisjetjeneste som ingen savner, og jeg må si at minnet mitt er ikke noe å skryte av men jeg skal prøve å huske tilbake til dette om si 5 år så skal vi ta en revisjon av hvordan det gikk med denne businessmodellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...