Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov angående opptak når man selv er med (undervisning)

Gjest bf556...856

Anbefalte innlegg

Gjest bf556...856

Hei. 

Jeg har vanskelig for å få med meg alt ila undervisninger. (kronisk utmattelsessyndrom som gjør det vanskelige å konse). 
Jeg er altså student, og når jeg har deltatt i undervisning har jeg alltid tatt opp undervisningen. Aldri delt det med andre, men kun brukt det for meg selv slik at jeg vet at jeg har fått med meg alt. Jeg har vært veldig åpen om det, og vet også at loven sier at så lenge jeg selv er deltakende, så er det lov. 

Under hjemmekarantene hadde vi undervisning på teams, og der fortsatte jeg å ta opp undervisningen. Nå har jeg fått beskjed at dette ikke lenger er lov pga GDPR? Her ser det ut som det er litt kræsj mellom to lover, for den ene sier det er greit, den andre sier det ikke er greit. Er det kun fordi alt skjer gjennom en skjerm? 

Synts dette er kjipt fordi det går utover min læring. Spesielt matteundervisningen der jeg ikke klarer å notere så fort, og kan ikke sette læreren på pause... 

Anonymous poster hash: bf556...856

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cocola skrev (26 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert på dette feltet her, men reglen sier at du kan ta opp en samtale som du selv er deltagende i. Du er ikke deltagende i samtalen om du kun sitter å hører på forelesning.

Klart han er deltagende, ellers hadde han fått fravær 🤔

Men fra spøk til alvor: Dette er en aktuell problemstilling som blir heftig diskutert på min egen skole. Spent på svar, da det ser ut som det er ulik praksis på forskjellige skoler. 

https://www.nhh.no/en/about-nhh/data-protection/processing-of-personal-data-for-lecturers-and-organisers/

https://lib.kristiania.no/nettkurs/nks2/kurs/felles/dokumenter/Retningslinjer/Retningslinjer_stromming_og_opptak_av_undervisning.pdf

Lenke til kommentar

Det er ingen regel som gir deg positivt lov til å ta opp en samtale du deltar i, det er bare slik at straffebudet som forbyr avlytting ikke gjelder dersom du deltar i samtalen. 

Å ta opp en forelesning på teams er behandling av personopplysninger "by automated means", hvor alle som bidrar til forelesningen får sine persondata behandlet. Ingen av unntakene i GDPR kommer såvidt jeg kan se til anvendelse. Det innebærer at du må ha behandlingsgrunnlag, og jeg tror det eneste aktuelle behandlingsgrunnlaget her er samtykke. 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Men gjelder GDPR for privatpersoner? Er ikke det myntet på organisasjoner?

Ja, og nja. Mange av reglene er tilpasset organisasjoner, men regelverket gjelder alle. Det er noen unntak, herunder aktiviteter som utelukkende foregår i den private sfære. Men en forelesning er nærmest per definisjon ikke utelukkende i den private sfære. 

Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er ekspert på GDPR, men kommer ikke regelen om utelukkende personlig bruk til anvendelse her?

https://www.fff-legal.com/the-household-exemption-in-gdpr/

Nei,  det vil jeg ikke si. Personlig bruk er noe annet enn at opptaket foregår "in the course of a purely personal or household activity".  Din  deltagelse på en forelesning kan vanskelig sies å være utelukkende personlig. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Herr Brun said:

Nei,  det vil jeg ikke si. Personlig bruk er noe annet enn at opptaket foregår "in the course of a purely personal or household activity".  Din  deltagelse på en forelesning kan vanskelig sies å være utelukkende personlig. 

Opptaket vil jo være for "purely personal activity", nemlig å gjennomgå det i etterkant, selv om situasjonen ikke er det?

Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 timer siden):

Opptaket vil jo være for "purely personal activity", nemlig å gjennomgå det i etterkant, selv om situasjonen ikke er det?

Databehandlingen her er det å ta opp noen andre som foreleser. Det å gjøre et opptak av en offentlig forelesning, selv om opptaket skjer hjemme hos deg, er klart ikke en "purely personal activity". Det er en aktivitet som foregår i anledning din deltagelse i samfunnslivet, og ikke noe som bare skjer i privatlivet ditt. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Herr Brun said:

Databehandlingen her er det å ta opp noen andre som foreleser. Det å gjøre et opptak av en offentlig forelesning, selv om opptaket skjer hjemme hos deg, er klart ikke en "purely personal activity". Det er en aktivitet som foregår i anledning din deltagelse i samfunnslivet, og ikke noe som bare skjer i privatlivet ditt. 

Ok, interesant. Så det er altså formålet med aktiviteten man lagrer opplysninger om, og ikke hvordan opplysningene benyttes, som vil være gjeldende?

(Dette er ikke ment som kverulering, men oppriktige spørsmål om et tema jeg kan for lite om :) )

Endret av barfoo
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Ok, interesant. Så det er altså formålet med aktiviteten man lagrer opplysninger om, og ikke hvordan opplysningene benyttes, som vil være gjeldende?

(Dette er ikke ment som kverulering, men oppriktige spørsmål om et tema jeg kan for lite om :) )

Det er forhold ved databehandlingen som er avgjørende for om databehandlingen faller innenfor eller utenfor GDPR. Databehandlingen er selve opptaket (og for å være fin på det: også senere lagring og visning). Alt du gjør som innebærer å håndtere persondata er databehandling. Hver eneste behandling/håndtering av persondata må være "in the course of a purely personal or household activity", og om du på noe tidspunkt behandler data utenfor denne rammen så er databehandlingen regulert av GDPR. 

Så selv om det å se på videoen kan anses å være "purely personal or household activity", så er ikke det å ta opp videoen det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 634ec...a12

Faller privat opptak av forelesning under unntaket i artikkel 2? Tja

Vil du være definert som behandlingsansvarlig per definisjonen i artikkel 4? Tja

Finnes per nå svært lite praksis på akkurat dette så vanskelig å si noe konkret. 

Det er lettere å si noe om skolen, de må følge GDPR og ivareta prinsippet om sikkerhet ved behandlingen. De har vel vurdert det slik at det er vanskelig å gjøre når man kan lar elever ta opptak. 

Jeg er sånn sett tvilende til at du bryter GDPR, men skolen kan gjøre det (litt tvilende til dette også) ved å la elever ta opptak.

Anonymous poster hash: 634ec...a12

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...