Gå til innhold

Hva gjør DU for å komme "godt ut av det" Enten nå, eller senere

Gjest 36f16...078

Anbefalte innlegg

Gjest 36f16...078

Som tittelen sier.  Hva gjør akkurat DU?

Jeg ville gå for en mer fremtidsrettet plan, mye fondsparing, leve nøkternt ++  men det tok fort et par vendinger.

Kjøpt oppussingsobjekter hver gang, har dog brukt litt for mye på materiell og arbeid til at det har vært verdt det in the long run.. Grunnen var fordi planen aldri var å flytte såpass fort som det ble til ( bodde akkurat 1 år hvert sted ) 

Har dog opparbeidet sammen med partner en bolig til verdi 6.8~7m og en hytte til 1.8M, samt en "bilpark" til verdi 350.000 uten gjeld.

Hus har vi fått via å pusse opp og selge med fortjeneste, og vært relativt heldig med markedet ( også en grunn til hvorfor det ble hyppige kjøp når vi så en åpning)

Hytte har vi fått tak i via 5 private lån á 150k av familie og venner ( vi hadde dokumentert budsjett hos hver enkelt og ga alle tilgang til 2 uker hver på hytta hvert år, samt 10% fortjeneste ved tilbakebetaling) , vi visste ( alltid litt gambling selvfølgelig)  området ville doble seg i verdi ila kort tid pga omstrukturering i eierforhold og utbygging av fellesarealer uten ekstra kost for hytteeierne på stedet. Leieinntekt og litt ekstra innbetaling har nedbetalt all privat lån på 6 år.

Total formue er da ~ 3.8M

Vi har 15k til overs hver mnd etter alle faste utgifter & mat er betalt og rundt 10k til forbruk på toppen av det hele.

Nå planlegger vi å leie ut hytta på åreleie til 100k i året ( for å slippe x antall leietagere og mas). For så å låne oss opp til en bobil ( 890k ) Som vi også har mulighet til å leie ut for rundt 60-80k i året. Vi estimerer 60k fordi vi bruker den selv under høysesongen.

Så all in all føler jeg at vi sitter godt i det til å ha "alminnelig inntekt" (550k hver) Men jeg ser også at vi kunne hatt en formue på rundt 500-700k mer dersom vi ikke flyttet rundt så mye som vi gjorde.

Vi var veldige sparsomme de første årene sammen, var sjelden med ut. Var vi det brukte vi nada med penger og vi merket at vi driftet unna venner og bekjente pga dette. Så vi bestemte oss for å leve litt mer i nuet, være litt spontane og frem til nå har det ikke vært all verden med kaos. Jeg føler selv vi har gjort det "bra" for å være under 30 begge to. ( 28 & 29) Vi har fortsatt ikke reist til utlandet sammen da vi har brukt feriepenger på oppussing ++ hvert år.  Men det er egentlig alt vi føler vi har ofret frem til nå.

Så ja.. Fyr løs de som ønsker.. Kanskje noen i oppstartsfasen++ kommer innom og får noen ideer samt ser hva andre har erfart.

Anonymous poster hash: 36f16...078

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...