Gå til innhold

alltibox og mesh dp link 5. med og uten kabel

Anbefalte innlegg

hei jeg har et større hus over flere etasjer, hvor jeg idag har flere blindsoner.

pr idag er altibox i bridge og jeg bruker en støre linksys gaming router med 3 bånd. til denne ruteren er det kobblet 2 andre rutere,( som er satt opp av datakyndig)   jeg har kabel til ruter i kjeller som har eget nett(utleie)  og kabel tl gjestehus i hagen med egen ruter.  huset har allikevel mange blindsoner og tregd nett  . så jeg ønsker og gå over til mesh og har investert i 6 stk tp link mesh 5.

har også en tp link switch liggende, som brukes av ungene når de har lan..

sliter med og finne forslag til oppsett, men har funnet et lignende oppset hos altibox som er følgende. altibox basserer seg på google mesh noder

altiboks kablet til mesh nr1 , som igjen kables til switch,, fra switch kables  4 stk mesh noder til  forskjelige steder i huset. den siste mesh noden vil ver trådløs .  er klar over att dette vil gi felles nett med utleie enhet men det er greit.

er det slik jeg skal gjøre dette ?

hvis jeg fortsatt har for lange avstander kan jeg event kjøpe flere mesh noder. slik att jeg får bedre dekning i hage garage etc.

taknemmelig for gode svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som om du har kjøpt TP-link Deco M5, 6 stk. Det var ganske mange!

Til info så har jeg også Altibox med hjemmesentral i bridge modus, samt 3 stk TP Link Deco M9+. Det går fint i mitt hus.

Du må koble én av TP Link enhetene med kabel til Altibox hjemmesentral og sette TP Link i ruter modus (det er vel slik pr. default om jeg ikke husker feil). Deretter er det bare å legge til de andre TP-link nodene til meshet, med eller uten kablet forbindelse, du bruker Deco "app" på mobilen til å legge til nodene i meshet.

Kablet forbindelse gir best ytelse mellom nodene, men det er ikke noe krav å ha kabel i mellom sålenge de når hverandre på Wifi. Det går fint å ha en switch imellom. Jeg har som sagt 3 Deco M9+ noder, der #2 har kablet forbindelse med #1 via en TP-Link switch. Node #3 i mitt hus har trådløs forbindelse til #1.

Eneste absolutte krav er kabel fra Altibox hjemmesentral til Deco #1, resten er opp til deg og ditt hus.

Lenke til kommentar

heisan takker for svar..  da gjør jeg det slik. og faser ut linksys ruteren....  spørsmålet om switch  er forde jeg ønsker og kable 4 stk.  men slik som du forklarer ditt opplegg så trenger du ikke switch du kan kable direkte mellom 2 stk mesh enheter de har inngang og utgang, såfremt du ikke har switcen på en annen lokalasjon en altiboksen...  takker for svar. om att det bare er og switche etter første mesh node..

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til å kable fire med ganske god plassering, kan det godt hende at du klarer å dekke det hele. Det er ikke sagt at "mer er bedre" når det gjelder mesh. Som cacb er inne på - 6 enheter er mye, med mindre det ikke er snakk om et veldig stort hus...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...