Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan dreve yamaha mt 125 1017 til akselerasjon

Makken

Anbefalte innlegg

noen som har drevet yamaha mt 125 til akselerasjon hva størrelse på drev må jeg ha framme og hva størrelse på drevet må jeg ha bak og så må jeg vell ha nytt kjede må det vere større? hvor får man tak i drev og kjede 

Endret av Makken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med du mener 2017 i overskriften. Mt-125 serien bruker samme drev som passer på YZF-R. For å få bedre akselerasjon så skal du bytte ut fremdrev med et som er mindre en den som er montert framme, og større bak. Eks 12 fremme og 54 bak vil gi bedre akselerasjon en 14-48. Topphastigheten vil selvfølgelig reduseres når du drever om til bedre akselerasjon.

Det gamle kjedet må fjernes, da kan du bruke en vinkelsliper. Kjede kjøper du nytt, også tilpasser du lengden med hjelp av en kjedesplitter/kjedekutter. Kjedet skal være 428 og lengden kommer som regel i 138, så det er vanlig å forkorte lenken på nytt kjede. Vær forsiktig slik at du ikke fjerner et ledd for mye, de er så og si umulig å sette sammen igjen. Vær obs når du fjerner et ledd slik at hurtiglåsen passer begge ender av kjedet. Kjedet skal ha det leddet som en minst i bredden i endene, altså split kjedet slik at det nærmeste leddet som fjernes er de to plate leddene.

Nytt kjede må etterstrammes på bakaksel etter bruk siden det strekkes, sørg derfor for at du løsner boltene på drivhjulet og flytt hjulet helt frem i stramme posisjon før du monterer kjedet. Når du strammer opp kjedet etter montering, ikke stram opp bakaksel så mye at kjedet blir altfor stramt; da kjedet vil også strammes litt ekstra pga vekten til sjåføren. Prøv å ta en kikk på ca. Hvor stramt ditt nåværende kjede er.

Drevet skal også være 428 for å samsvare med kjedet.

Motorleaks.no har et bra utvalg for drev og kjeder til din sykkel.

Xlmoto.no har også drev og kjeder.

Moto.autodoc.no har også et utvalg.

Du må bare gå til de forskjellige sidene og sammenligne priser om du er ute etter billigste alternativ.

Edit: stavefeil.

20220205_214123.jpg

Endret av Gatlager1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...