Gå til innhold

Hva slags RAM til gammelt hovedkort?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel P200, som nå skal bli gateway (firewall,ruter,server) istedenfor støvsamler, ved hjelp av http://www.clarkconnect.org">ClarkConnect. Den har kun 64MB RAM, som jeg synes er litt anorektisk. Altså, mer RAM!

Hovedkortet er et Tyan Titan Turbo S1572 430TX. Puh. Sitter nå 2x32MB EDO 72 pin SIMMs i det.

En løsning er selvsagt å kjøpe mer EDO. Dyrt.

Det er også 2 DIMM slots med plass til SDRAM. Støtter (jeg siterer) "1,2 og 3Mx64 DIMM modules". Ok ,her melder jeg meg ut. What?

Jeg antar at dagens PC100 SDRAM, som er ganske billig :smile:, ikke passer på et 66MHz bus system som dette?

Noen som har noen forslag?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vet at PC133 er bakoverkompatibelt med PC100, men jeg er ikke sikker på at slikt er tillfellet med PC100<->PC66. Alle 64MB PC100 brikkene jeg finner (de må forresten være unbuffered ifølge manualen), er av typen "8Mx64" (hva nå det betyr). Mens manualen min sier eksplisitt at den støtter "1, 2 og 4Mx64" moduler.

Noen som har litt detaljkunnskap om (gammel) RAM?

Lenke til kommentar

Hvorfor i huleste skulle minnet ikke kunne kjøre på lavere hastigheter enn de er garantert for? PC100 betyr at den kan kjøre 'iallfall opp til og kanskje litt mer enn' 100mHz. Du kan trygt kjøpe PC100 RAM. En annen ting du bør tenke på hvis det er en server du skal lage, er at ECC-RAM kan hindre ustabilitet i nettverket. Hvis du vet at hovedkortet ditt ikke støtter dette, eller ikke har peiling på hva jeg snakker om, så bare glem det :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...