NTB - digi Skrevet 23. januar 2022 Del Skrevet 23. januar 2022 Legenes nye våpen: Slik behandler de covid-19 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Sitat Fevang er for sin del ikke tvil om hvilke legemidler som er de mest effektive. – Det er vaksinene, sier han. – Jeg tør ikke tenke på hvordan dette hadde sett ut uten vaksinene. Jeg blir uvel bare ved tanken. Klar tale! Så helt ut på sidelinja: Hvordan navngis medisiner? Det høres ut som et eget stammespråk, uten relasjon til hverken det indoeuropeiske språktreet, kjemiske formler eller noe annet jeg vet om. Det virker som hensikten med navnet er å fremstille den som kjemisk avansert og skape et språklig maktskille mellom pasienten og legen. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Simen1 skrev (23 minutter siden): Sitat Fevang er for sin del ikke tvil om hvilke legemidler som er de mest effektive. – Det er vaksinene, sier han. – Jeg tør ikke tenke på hvordan dette hadde sett ut uten vaksinene. Jeg blir uvel bare ved tanken. Klar tale! Jepp! Takk og pris for vaksinene. Takket være vaksinene så har selv vaksinemotstandere mye større sjangs til å overleve hvis/når de blir alvorlig syke av Covid19. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 2 hours ago, Simen1 said: Klar tale! Så helt ut på sidelinja: Hvordan navngis medisiner? Det høres ut som et eget stammespråk, uten relasjon til hverken det indoeuropeiske språktreet, kjemiske formler eller noe annet jeg vet om. Det virker som hensikten med navnet er å fremstille den som kjemisk avansert og skape et språklig maktskille mellom pasienten og legen. Det er i stor grad gitte navn bassert på regler utformet av WHO m.f. som bruker prefixer og suffixer samt aksepterte 'meningsøse' stavelser som lar en lage et unikt navn. Prefixene og suffixene gir helsearebidere en mulighet til å se av navnet ca hva et preparat gjør i kroppen selv for et ellers ukjent preparat. Reglene ar lagd slik at man unngår vanskelig bokstaver i en del språk og for å unngå å knytte navnet opp mot en spesifikk diagnose. Se f.eks: https://denalirx.com/drug-prefix-root-and-suffix/ Hensikten er nok mest av alt å redusere sjangsen for misforståelser for fagfolk. Om noen ikke-fagfolk føler seg støtt av navnene er neppe et relevant hensyn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå