Gå til innhold

Vannet her utvides ikke når det er blitt til is

Anbefalte innlegg

Det er skjedd et brudd med miraklene her hvor jeg bor, for vann utvides ikke når det er blitt til is. Når naturlover endrer seg sånn over natta, så MÅ jeg bare skrive om det her, for det er sensasjon.

Er  det noen andre her som har overvært slike mirakler til observasjon ?

Endret av carenevo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort forklart så finnes det ulike typer is som for det meste går på trykk og frysepunkt som endrer egentettheten på isen grunnet den molikyle strukturen. 

Har du nok trykk og har det kaldt nok så kan du lage is som har en egentetthet som er høyere enn vann som gjør at isen vil synke og ikke flyte på toppen av vann slik is gjør når den fryses under normale omstendigheter og ekspanderer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
carenevo skrev (5 timer siden):

Det er skjedd et brudd med miraklene her hvor jeg bor, for vann utvides ikke når det er blitt til is. Når naturlover endrer seg sånn over natta, så MÅ jeg bare skrive om det her, for det er sensasjon.

Er det ikke litt tidlig å beskrive det som endrede naturlover og sensasjon? Hvor mye grunnleggende fysikk-kunnskaper har du, og hvor godt har du undersøkt at det ikke bare er du som enten tar feil av volumendringene, eller at det ikke er spesielle trykkforhold eller ikke rent vann? 

Sitat

Er  det noen andre her som har overvært slike mirakler til observasjon? 

Jeg har observert mange som hopper til mirakelkonklusjonen lenge før det finnes noen god grunn til det, bare fordi det stemmer med deres tro - og enn så lenge antar jeg at det er akkurat det som har skjedd her også. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Dere bør lese TS sitt innlegg bedre. Han har nemlig helt rett i sitatet "vann utvides ikke når det er blitt til is".

1920px-Density_of_ice_and_water_(en).svg

Når vann har blitt til is, som i nettopp blitt til is og er i fast form ved smeltepunktet 0°C, så har det en tetthet på ca ca 917 kg/m3. Uansett om man kjøler isen videre ned, eller smelter den til flytende vann så øker tettheten. Altså krymper det uansett vei temperaturen tar.

Det er nok flere her som har blitt trollet / lurt :p

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Dere bør lese TS sitt innlegg bedre. Han har nemlig helt rett i sitatet "vann utvides ikke når det er blitt til is".

Når vann har blitt til is, som i nettopp blitt til is og er i fast form ved smeltepunktet 0°C, så har det en tetthet på ca ca 917 kg/m3. Uansett om man kjøler isen videre ned, eller smelter den til flytende vann så øker tettheten. Altså krymper det uansett vei temperaturen tar.

På en annen side flagges det både sensasjoner og omskriving av naturlovene, såeh... 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

På en annen side flagges det både sensasjoner og omskriving av naturlovene, såeh... 

Hehe, ja lett å bli lurt av formuleringene. TS kunne like gjerne sagt "1+1=2 for et mirakel som bryter med naturlovene" og folk biter på og skal forklare at regnestykket ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Har du husket å ta med strukturendringene i vannet når det fryser? Det er derfor vann som fryser til is utvider seg. Hvis ikke hadde beholdere revnet ved 4 grader, og ikke når vannet endelig blir til is.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (1 minutt siden):

Har du husket å ta med strukturendringene i vannet når det fryser? Det er derfor vann som fryser til is utvider seg. Hvis ikke hadde beholdere revnet ved 4 grader, og ikke når vannet endelig blir til is.

Det har jeg husket. Husk at vannet til TS er ikke i ferd med å fryse. Det er ferdig frosset. Det er hele utgangspunktet hans, som mange ser ut til å ha gått glipp av. Ferdig frosset is ved 0°C kan bare krympe uansett hvilken retning temperaturen tar.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 27.1.2022 den 23.43):

Vann utvides når det er i ferd med å bli til is

Vann utvides ikke når det er blitt til is

Er du nå enig med @carenevo nå, @Roger Moore? :p

Ser man litt videre på dette så kan kanskje muligens vannet utvide seg når det har blitt til is hvis temperaturen i isen stiger fra f.eks. -100 grader celsius til -10?  🙂

Angående andre mirakler til observasjon så har jeg selv hatt en hel sixpack med øl stående uåpnet gjennom en hel helg uten at tørsten har tatt meg av den grunn. Forøvrig vil jeg i likhet med veimyndighetene og kjøreopplæringen deres på det sterkeste advare mot å bryte naturlovene enten det nå gjelder et brudd på miraklene eller noe helt trivielt som et enkelt beinbrudd.

Lenke til kommentar
zorry skrev (2 timer siden):

Ser man litt videre på dette så kan kanskje muligens vannet utvide seg når det har blitt til is hvis temperaturen i isen stiger fra f.eks. -100 grader celsius til -10?  🙂

Ja, men når ble vannet til is egentlig? Det var jo ikke først ved -100 grader. Når vannet ble til is så var den 0°C. Det var senere at isen i så fall ble -100 grader og ennå senere enn det at den utvidet seg fram mot -10 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...