Helm Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 MSI GS76 Stealth 17,3" FHD 360 Hz GeForce RTX 3070, Core i7-11800H, 32 GB RAM, 2 TB SSD, Windows 10 Home Ordinær pris kr 29.990. Er nedsatt til 25.990. Kanskje fordi den ordinære prisen er "feil"? https://www.komplett.no/product/1182214/gaming/gaming-pc/baerbar/msi-gs76-stealth-173-fhd-360-hz Acer Nitro 5 AN517-41 17,3" QHD 165 Hz 300 nits GeForce RTX 3070, Ryzen 7 5800H, 32 GB RAM, 1 TB SSD, Windows 10 Home Pris kr 20.990. https://www.komplett.no/product/1179451/gaming/gaming-pc/baerbar/acer-nitro-5-an517-41-173-qhd-165-hz-300-nits Etter det jeg kan se er begge PC-ene svært like. Begge er bedre på hver sine områder. Men de burde koste omtrent det samme? -- MSI (dyrest) har dobbelt så stor (2TB) SSD, men det skal ikke koste flere tusen ekstra. Dette er den eneste fordelen som jeg kan se. -- Acer har (mye?) bedre skjerm. -- Hvem som har best CPU er jeg ikke sikker på, men jeg mener de er ganske like. Jeg finner ingen i Norge som selger disse CPU-ene løse, men husker å ha lest at Ryzen generelt er dyrere enn tilsvarende fra Intel. Jeg ville trodd de burde koste det samme, eller kanskje at den billigste var dyrest. Har noen av dere en formening om hvor bra lyd disse leverer? Info om lyd er totalt fraværende. Står bare at det er stereo. (Denne ( ASUS ROG Strix G17 ) var den tredje jeg vurderte men jeg valgte den vekk, mest pga mindre RAM.) Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 MSI har 1/3 større hurtigbuffer for prosessoren. Den har også dobbelt så rask skjerm, dog er gjerne 165 Hz nok. MSIen sin disk er oppgitt til M.2 PCIe. Hos Acer står det SanDisk. Aceren ser ut til å ha bedre kamera, dog har MSIen IR-sensor. Sannsynligvis kan den brukes til Windows Hello. MSIen har ett RGB-lys per tast. MSIen har nesten dobbelt så stort batteri. Aceren har Wi-Fi 6. MSIen har kanskje ikke Bluetooth 5. MSIen har raskeste grensesnitt på alle USB-portene. Aceren bruker gamle og langt tregere grensesnitt. Det er en klar fordel til MSIen. MSIen støtter også Thunderbolt, men det står ikke oppgitt et hodetelefonutgang. Rart om ikke det skulle være med. MSI kommer også med en del ekstra programvare innstallert. Noe er nok boss, mens noe kanskje er nyttig. Aceren er større og tyngre. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 21. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2022 8 minutes ago, Memento scientiam said: MSI har 1/3 større hurtigbuffer for prosessoren. Er klar over bufferfoskjellen. Men Ryzen scorer omtrent like bra i tester og jeg har inntrykk av at de ikke er billigere enn motsvarende fra Intel. 9 minutes ago, Memento scientiam said: Den har også dobbelt så rask skjerm, dog er gjerne 165 Hz nok. Ja, MSI sin skjerm har mye høyere Hz. Men Acer har høyere oppløsning. 9 minutes ago, Memento scientiam said: MSIen sin disk er oppgitt til M.2 PCIe. Hos Acer står det SanDisk. En M.2 PCIe disk på 2TB koster ca 2-3000 kroner. Hva 1TB SanDisk koster vet jeg ikke men den er ikke gratis, så kostnaden for 2TB M.2 er ikke netto forhøyelse i pris. 13 minutes ago, Memento scientiam said: MSIen har nesten dobbelt så stort batteri. Det er sant. Jeg så det faktisk men glemte det øyeblikkelig fordi det betyr veldig lite for meg. Kanskje større batteri er en ulempe dersom det betyr at det er plass for færre disker? Jeg vil kanskje installere en harddisk for ekstra lagringsplass. Kanskje flere SSD-er også. Jeg så ingen info om ledig plass inni noen av maskinene. 39 minutes ago, Memento scientiam said: Aceren har Wi-Fi 6 Wi-Fi 6 er et pluss antar jeg, er det et stort pluss? Veldig stort? 52 minutes ago, Memento scientiam said: MSIen har raskeste grensesnitt på alle USB-portene. Aceren bruker gamle og langt tregere grensesnitt. Du har rett. Men skal dette være en stor prisforskjell? På den annen side har Aceren en USB port som kan lade uten at PC er påslått (kanskje ikke veldig nyttig), og 4x USB-porter. MSI har 3x USB-porter. 58 minutes ago, Memento scientiam said: MSI kommer også med en del ekstra programvare innstallert. Noe er nok boss, mens noe kanskje er nyttig. Av programmene som nevnes som jeg vet er nyttige, er Norton og Office. Unntatt disse ser jeg ikke noen jeg ville betalt for, men jeg kjenner dem ikke. Alt i alt, bør MSI koste 9000 mer enn Acer? Jeg ser det ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå