torest Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 Bestiller ammoniakk-klare bilskip Lenke til kommentar
Christer Fure Nervik Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 De har nå ganske god tid på klare dette målet: "Höegh Autoliners har signert byggekontrakt med kinesisk verft for fire bilskip som kan gå på ammoniakk. Rederiet tar sikte på å nå mål om nullutslipp innen 20240" 2 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 Ganske store skip dette: "med plass til 9.100 skip". -Må vel være såpass i år 20240 :-) 2 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 (endret) Det blir jo bra dette her. Det som man ofte ikke nevner i slike artikler er at ammoniakk både er ekstremt kaustisk, or er et såkallet hygroskopisk stoff. Det vil si at det trekker til seg fuktighet fra andre kilder. Som øye, hals og lunge. Å bli utsatt for selv små mengder ammoniakk i gassform kan føre til kjemiske brannsår, permanent blindhet, eller i verste fall død på grunn av kvelning og lungeskader. Derfor er lagring og transport av ammoniakk i selv beskjedne mengder strengt regulert de fleste steder. I tillegg er ammoniakk et stoff som dreper alt liv i vann ved selv små konsentrasjoner. Det er jo et kjempepluss for noe man vil bruke på skip og ved havneanlegg. "The road to hell is paved with good intentions". Endret 21. januar 2022 av likferd 2 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 likferd skrev (1 time siden): Det blir jo bra dette her. Det som man ofte ikke nevner i slike artikler er at ammoniakk både er ekstremt kaustisk, or er et såkallet hygroskopisk stoff. Det vil si at det trekker til seg fuktighet fra andre kilder. Som øye, hals og lunge. Å bli utsatt for selv små mengder ammoniakk i gassform kan føre til kjemiske brannsår, permanent blindhet, eller i verste fall død på grunn av kvelning og lungeskader. Derfor er lagring og transport av ammoniakk i selv beskjedne mengder strengt regulert de fleste steder. I tillegg er ammoniakk et stoff som dreper alt liv i vann ved selv små konsentrasjoner. Det er jo et kjempepluss for noe man vil bruke på skip og ved havneanlegg. "The road to hell is paved with good intentions". Nå har man holdt på med transport av ammoniakk i mange tiår, både på land og til sjøs. Så man vet nok hvordan en skal håndtere det sikkert, skjønt 100% sikker vil man aldr bli. 1 Lenke til kommentar
OrIoN89 Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 Hvordan vil det se ut om 1000 tonn ammoniakk lekker ut kontra olje? Vanskelig for en lek person på dette feltet å se hvor store konsekvensene av ett forlis kan bli. Eks i oslofjorden Lenke til kommentar
likferd Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 (endret) 1 hour ago, Ketill Jacobsen said: Nå har man holdt på med transport av ammoniakk i mange tiår, både på land og til sjøs. Så man vet nok hvordan en skal håndtere det sikkert, skjønt 100% sikker vil man aldr bli. Joda, men dette blir gjort av kjemikalieskip eller lignende som både har fysisk høy sikkerhet, og av personnell som er trent i frakt av kjemikalier. Det er noe helt annet enn at man skal ha hundrevis av tonn ammoniakk som drivstoff på skip som har ellers ingenting med kjemikalier å gjøre. 100% sikker vil man som du sier aldri bli, det er derfor vi har drivstofflekasjer og oljelekkasjer overalt, hele tiden. konsekvensen av en ammoniakklekasje på samme sted er derimot potensielt katastrofal. Ammoniakk er en tung gass, som vil legge seg som en sky over området, og drive med vinden. Driver dette mot folk, kan det være snakk om dusinvis av skadde og i verste fall døde. Det man må tenke på er at det ikke er OM dette skjer, men når. Endret 21. januar 2022 av likferd Lenke til kommentar
naviga Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 Hvorfor velge verft i land som hovedsakelig baserer sin industri på kullfyrte kraftverk som har et minimum av rensing, samt at arbeidsstyrken har under et minimum av demokratiske rettigheter, og der det foregår beviselig hardhendt 'omskolering' av minoriteter i skrivende stund? Og jeg sier meg enig med OrloN89 og *ikferd, i at NH3 både er høyst giftig og overhodet ikke noe man oppgir kontroll over, både av hensyn til samfunnets sikkerhet og allmenn trygging, samfunnsøkonomiske forhold i et bredere perspektiv. NH3 er både meget energikrevende og dyrt å fremstille, lagre og transportere, og krever tre ganger volumet av olje for samme energimengde. Forbrenning av NH3 gir også utslipp av lystgass, N2O, som har ca 280 ganger drivhuseffekt sammenlignet med CO2. Dagens N2O-utslipp kommer hovedsaklig fra jordbruk der NH3 inngår som en del av gjødslingen. Dette kjenner en av verdens største produsenter av NH3 utmerket til, men det har ikke blitt nevnt av denne såvidt jeg har fått med meg. Noe kan sikkert håndteres av et utvalg av katalysatorer, men hvor mye dersom man betrakter et skip gjennom hele dets driftssyklus, fra nybygg til hugging? Forbrenning av NH3 vil også resultere i NOx-utslipp som i kombinasjon med H20 kan avgi salpetersyre ved sub-optimale driftsforhold i motorer. En slik sub-optimal drift kan forårsakes av alminnelig slitasje og elde mm., og da kan en slik slitasje raskt eskalere ved at drivstoffet er meget aggressivt. NH3 er selvfølgelig et mulig drivstoff, men det MÅ spilles med åpne kort når det gjelder samtlige HMS-messige implikasjoner i og utenfor farkosten, samt samfunnskritiske og samfunnsøkonomiske forhold. Per i dag har vi en energisituasjon som gjør at kunstgjødselproduksjonen har blitt delevis stanset pga høye energipriser, og det kan få konsekvenser for den globale mattilgangen. NH3 er sagt å koste to til fire ganger så mye som olje, samt at det er langt mer utfordrende å håndtere i en mangeslungen konvensjonell leverandørkjede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå