GamleBryn Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 Hei og hå. Har en 2015 MB E63s med ca 50 000 km på telleren som lager en "raslende/tikkende" lyd av og til ved oppstart, ikke spesielt ofte, men av og til. Lyden forsvinner etter ca 2 sekunder. Er det virkelig mulig at kjedet/strammerne er slakke allerede, eller kan dette for eksempel være ventiltikking? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. januar 2022 Del Skrevet 22. januar 2022 Skal ikke se bort ifra at det bare er ventiltikking. Det er kaldt i disse dager, og det får metall til å krympe og olje til å være tynnere. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 22. januar 2022 Del Skrevet 22. januar 2022 Gavekort skrev (10 minutter siden): Det er kaldt i disse dager, Der jeg bor er det i skrivende stund 8 grader ute. OP, ta en film av det og post det på en Mercedes gruppe på Facebook. Der har du mange som er veldig kyndige. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 23. januar 2022 Del Skrevet 23. januar 2022 17 hours ago, Gavekort said: Skal ikke se bort ifra at det bare er ventiltikking. Det er kaldt i disse dager, og det får metall til å krympe og olje til å være tynnere. Hm, antar du mente "tykkere". Kald olje er tykk. Tynnes når motoren får varme. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. januar 2022 Del Skrevet 23. januar 2022 Pop skrev (5 timer siden): Hm, antar du mente "tykkere". Kald olje er tykk. Tynnes når motoren får varme. Ikke moderne multigrade-syntetisk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. januar 2022 Del Skrevet 23. januar 2022 (endret) 2 minutes ago, Gavekort said: Ikke moderne multigrade-syntetisk. Jo. De også. Men noen misforstår multi grade. Endret 23. januar 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. januar 2022 Del Skrevet 23. januar 2022 sedsberg skrev (4 minutter siden): Jo. De også. Men noen misforstår multi grade. Jeg står fast på det jeg skrev. https://thelutrinae.com/2019/01/motor-oil-winter-weight-and-what-does-it-all-mean/ Moderne olje inneholder polymerer som ekspanderer og øker viskositet når temperaturen øker, slik at man kan ha tyntflytende olje når motoren er kald, og optimal viskositet når motoren er i driftstemperatur. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. januar 2022 Del Skrevet 23. januar 2022 (endret) Nei det gjør de ikke. De blir fortsatt tykkere når det er kaldt. De blir bare ikke så tykke som en single grade olje. Endret 23. januar 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
Chaqwa Skrevet 23. januar 2022 Del Skrevet 23. januar 2022 Er det raslelyd i noen sekunder ved kaldstart? Slik var det på min C-klasse, verkstedet endte med å bytte ut registerkjede for sikkerhetsskyld. Mercedes gikk fra dobbelt registerkjede i sine eldre modeller til enkelt registerkjede på nyere modeller, dobbelt registerkjede tåler mer slitasje enn enkelt. Dobbelt er dyrere å produsere, mulig Mercedes tenkte på effektivisering og kostnadskutt ved å gå over til enkelt kjede. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Dersom dette skjer ved kaldstart ville jeg tenkt kjedestrammere, men jeg og mest sannsynlig de aller fleste her inne er langt fra noen eksperter. Det er nok noen flere som kan mye om Mercedes om du poster på Facebook-gruppen til Mercedes-Benz Entusiastklubb (hovedgruppen), men der vil du også garantert få mange rare svar. Det er derimot noen der som jobber/har jobbet med MB og du vil nok forstå ut fra svarene hvem som kan sakene sine. Post en mest mulig nøyaktig beskrivelse av type bil/motor og selve problemet, gjerne med en videosnutt. Lenke til kommentar
GamleBryn Skrevet 27. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2022 (endret) Takker for alle svar. Bilen er en 2015 mod E63 med 5,5l biturbo (m157) motor. Det er i forsåvidt ikke en typisk raslelyd slik som reg kjede gir fra seg, men heller en tikkelyd som varer i 2-3 sekunder ved oppstart, egentlig uavhengig av kald/varm motor. Tenkte å bytte oljen (0w-40) for å se om det kan hjelpe på problemet. Den bruker for øvrig også noe olje, så begynner jo å undre... Endret 27. januar 2022 av GamleBryn Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Hydrauliske ventilløftere? De kan vistnok ha en tendens til å tikke under oppstart. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 GamleBryn skrev (2 timer siden): Den bruker for øvrig også noe olje, så begynner jo å undre Hva legger du i det? Og, har det endret seg (nylig)? Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 GamleBryn skrev (2 timer siden): Den bruker for øvrig også noe olje, så begynner jo å undre... Hvor mye er noe? 1l/1000km? Lenke til kommentar
GamleBryn Skrevet 18. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2022 (endret) Sjørøver skrev (På 27.1.2022 den 23.53): Hvor mye er noe? 1l/1000km? Har fylt på ca 1l pr 1000km. Byttet olje for 6 dager siden, Castrol 0W-40. Tikkelyden har faktisk avtatt betraktelig. Så at dette var anbefalt olje (5W-40 og 0W40) for E63 AMG. Dette må jo være fryktelig tynn olje og spesielt nå om vinteren. Kan være at tynn olje er lettere for motoren å "vispe" opp, spesielt ved kald motor... Kan kanskje tenkes at forrige eier brukte tykkere olje? Har kjørt ca 1000 km siden oljeskift for å teste resultatet, og motoren har nå ikke brukt noe olje Bilen er Japan-importert og det fulgte med servicehefte som ser ut til å være komplett, men alt er på "kråketegn" så hvem vet... Endret 18. februar 2022 av GamleBryn Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 19. februar 2022 Del Skrevet 19. februar 2022 Tynn olje er å foretrekke når det er kaldt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå