Gå til innhold

Tom for strøm? Nå kan du få strømmen levert


Anbefalte innlegg

Problemet med å bli sitjande fast i kø kjem av at folk legg ut på vegen når værmelding og andre meldingar tilseier at det blir problem med å kome fram.

Start med å gje langtransport same kravet som flytrafikk. Er det så dårleg vær og føremelding på strekka dei skal køyre at det kan bli stopp så får dei ikkje lov å køyre ut på vegen. Rutefly har ikkje lov å ta av om ikkje værmeldinga og andre meldingar seier at flyplass på destinasjon og alterntaiv flyplass er open når dei kjem fram.

Eigentleg viser langtransportsjåførane imponerande dårleg vurderingsevne:

Kva pilot tar med fly av om været er for dårleg til å lande?

Kor mange kapteiner på båt går frå kai i storm/orkan?

(Fly og ferger blir innstilt om været er for dårleg, kor ofte innstiller ein langtransport på grunn av dårleg vær?)

Endret av Samms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samms skrev (9 minutter siden):

Eigentleg viser langtransportsjåførane imponerande dårleg vurderingsevne:

Jeg tror de har et ganske stort press fra arbeidsgivere som igjen har press fra oppdragsgiverne, som selvsagt sitter trygt og varmt på et kontor og tar sjanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å trekke strøm ut fra et kjørebatteri for å lade en annen bil med brukbar effekt krever helt separat krets fra den opprinnelige kretsen fra ladekontakten til batteriet i bilen. Du kan ikke bare "reversere" en DC-krets med div halvledere. Det er ganske kostbart å bygge det inn i bilen for å sikre den ene prosenten av en promille som vil trenge det, men det er vel kanskje noen biler som kan dette originalt siden de kan brukes til å jevne ut belastningen på strømnettet i nabolag. Det er ikke direktekoblet til kontakten slik du kan gjøre med startbatteriet på bilen vanligvis.

 

NAF kan ha med seg kraftig aggregat på tilhenger i tilfelle nødsituasjon. Ser ikke hvorfor det skulle være et problem. Vi har jo til og med sett elbilhaterne dele bilder av elbil som lades av kjempeaggregathenger når enkelt ladestasjoner har vært ute av stand.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
17 hours ago, RJohannesen said:

Mest fordi den 100kW turbinen og generatoren da kommer i tillegg og driver opp kostnaden. Kan man slippe unna med dc/dc omformer og kabel med plugg så blir det mye billigere.

Forslaget var ment som en spøk. Hele scenarioet med at man skal stå i veikanten å lade er åpenbart både trafikkfarlig og idiotisk.

Biler med driftsstans må opp på planbil og til nærmeste verksted/lader....

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (18 timer siden):

Dette problemet er ikke særlig mer realistisk, enn at en kø med ICE-biler alle er innesnødd med tom tank. 

Uavhengig av bil-typen, ville jeg istedet møtt opp med masse ullpledd, og evakuert personene ut. Bilene hadde jeg latt stå igjen i snøstormen. 

Jeg ser ikke hensikten med å prøve å løse slike ekstremt urealistiske scenarier. Ei heller snakke ned noe som kan løse behovet for én bil, bare fordi den ikke kan behjelpe 100 biler samtidig.

Er det bare ett generelt hat mot elbiler jeg ser boble opp mot overflaten?

Eller er du genuint nøytral eller positivt innstilt til elbil som konsept -- men bare reelt bekymret for de som velger å krysse fjellet med ~70 kWh tilgjengelig under gulvet?

Jeg trenger ikke, og ønsker ikke å hate noe, eller noen. Ulike tanker er ikke hat.

En kan si hva man vil om Murphys lov,

men man trenger ikke hate for vite at den egentlig kan slå til hvor, og når som helst.

Vi er mange som på forskjellig måte har kjent dette på kroppen. Så derfor delte jeg denne tanken.

At dette kunne virke så dypt fornærmende trodde jeg virkelig ikke.

At du så langt er av de utvalgt heldige skal du være meget glad for. Nyt det mens du kan.

 

Lenke til kommentar
19 hours ago, qualbeen said:

Dette problemet er ikke særlig mer realistisk, enn at en kø med ICE-biler alle er innesnødd med tom tank. 

Uavhengig av bil-typen, ville jeg istedet møtt opp med masse ullpledd, og evakuert personene ut. Bilene hadde jeg latt stå igjen i snøstormen. 

Jeg ser ikke hensikten med å prøve å løse slike ekstremt urealistiske scenarier. Ei heller snakke ned noe som kan løse behovet for én bil, bare fordi den ikke kan behjelpe 100 biler samtidig.

Er det bare ett generelt hat mot elbiler jeg ser boble opp mot overflaten?

Eller er du genuint nøytral eller positivt innstilt til elbil som konsept -- men bare reelt bekymret for de som velger å krysse fjellet med ~70 kWh tilgjengelig under gulvet?

En ICE bil bruker en liter eller to i timen på tomgang. Det er ikke sammenlignbart med en elektrisk bil. Hvis jeg har halv tank kan jeg stå på tomgang i to-tre døgn. Man er først og fremst ansvarlig for sin egen sikkerhet og man bør belage seg på å måtte klare seg i hvertfall en natt.

Men som du påpeker, scenarioet er litt absurd. Man haiker med røde kors sin snøscooter til sikkerhet hvis veien er blokkert og værforholdene gjør det kritisk (og røde kors er der). Er man på fjelloverganger er det noe helt annet, ville aldri vurdert kolonnekjøring med elektrisk bil.

Hvorfor ser dere el-bil hat hver gang ulempene påpekes?

Lenke til kommentar

Hvor mye strøm tror du egentlig at det skal til for å holde noen få kubikkmeter i levelig temperatur? Noen hundre watt i snitt burde være nok til å holde en bilkupé varm nok. Man kler ikke av seg og sitter i underbuksa i en slik nødsituasjon så man trenger ikke holde 30°C inni der. Menneskekroppreaktorer avgir ganske mye varme de også.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (19 minutter siden):

En ICE bil bruker en liter eller to i timen på tomgang. Det er ikke sammenlignbart med en elektrisk bil. Hvis jeg har halv tank kan jeg stå på tomgang i to-tre døgn. Man er først og fremst ansvarlig for sin egen sikkerhet og man bør belage seg på å måtte klare seg i hvertfall en natt.

Men som du påpeker, scenarioet er litt absurd. Man haiker med røde kors sin snøscooter til sikkerhet hvis veien er blokkert og værforholdene gjør det kritisk (og røde kors er der). Er man på fjelloverganger er det noe helt annet, ville aldri vurdert kolonnekjøring med elektrisk bil.

Hvorfor ser dere el-bil hat hver gang ulempene påpekes?

I min "utgamle" model x 75d, som er uten varmepumpe og er en stor bil med mye vindusflater, bruker jeg 1-2% i timen på "tomgang" på vinteren. Det gir vel 2-3 døgn med full tank, det... Nyere biler har varmepumpe og burde klare lenger selv med mindre batteri. Så ingen forskjell der altså, hvis man holder førstegenerasjonsbiler med et snes kWh batteri utenfor.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Lynxman said:

Hvor mye strøm tror du egentlig at det skal til for å holde noen få kubikkmeter i levelig temperatur? Noen hundre watt i snitt burde være nok til å holde en bilkupé varm nok. Man kler ikke av seg og sitter i underbuksa i en slik nødsituasjon så man trenger ikke holde 30°C inni der. Menneskekroppreaktorer avgir ganske mye varme de også.

En bil er ikke isolert. Folk har testet dette, du kan regne med 2kW for å ha det greit (da er det ikke kaldt ute).

Lenke til kommentar
On 1/20/2022 at 6:45 PM, qualbeen said:

I stedet for et eksplisitt forbud, har jeg mer tro på en kraftig avgift på ICE-modeller. Såpass kraftig at vi juridisk ikke har forbud, men i praksis velger ingen å kjøpe eller importere ICE.

Det tror jeg ikke er noen god ide. Avgifter, ja, i tråd med dagens, kanskje justert noe for nye syn på prisen for forurensing, men ekstreme avgifter kan fort slå veldig negativt ut. Kan hende er det en liten håndfull brukere som fortsatt ikke har alternativer. Så istedet for å gå til urimelige avgifter bare for å elliminere noen veldig få ICE salg så tenker jeg vi kan tåle de. Forskjellen på 99% og 100% er tross alt bare ett prosentpoeng. 

Lenke til kommentar

Ikke min bil, og jeg bor i Nord-Norge. Den er kaldere ja, men nå overdriver du. Jeg har tross alt også åpnet døren minst to ganger også, en dør som dekker store deler av arealet. Hvis du kommer til utetempereatur når du kommer fra butikken har du enten sovna på do der inne eller så mangler du et vindu.

Å påstå at du trenger 2 kW er helt på trynet. Ikke engang normale kupévarmere trenger så høy effekt for å varme opp bilen fra minusgrader på vinteren. Du trenger ikke i nærheten av det for å holde varmen på et nivå som er levelig.

Endret av Lynxman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Hansien said:

Forskjellen er at køa med ICE-biler kan fylles fortløpende fra en tankbil

Tankbilen kommer ikke frem, eller tenker du den har veeeldig lange slanger 😉

Nei, i en snøstorm berger man folk først. Om folk er så hjelpesløse at de vil betale NAF for å komme å lade opp bilen på stedet istedenfor å bruke veihjelp til nærmeste lader er det fritt valg...

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (23 timer siden):

Om en kø med bare elbiler står innesnødd, strømløse, og de inni i ferd med å fryse, da haster det, før det står om liv, da det kan være mange som trenger hjelp.

Da tror jeg bergingsbilen står i fare for å komme til kort om den ikke nærmest består av batterier som er fulle.

Elbiler bruker svært lite energi på å holde kupevarmen oppe. Du kan stå i veldig mange timer og bruke veldig lite strøm. Så det skal ikke så mye til for å hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...