Gå til innhold

Kjempesalg av norske batterier [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilvekst på 560 GWh årlig i battarikapasitet, hvor mange millioner tonn blir det tro? Er det 250 Wh/kg, så er det 250 kWh per tonn. Altså må det produseres 140 millioner tonn baterier årlig, eller lider jeg av kommafeil? Så hvor mange TWh trengs for å produsere 50 GWh batterikapasitet hos Freyr?

Personlig er jeg redd for at reduksjoner av utslipp ikke vil være mulig så lenge det utslippsfrie energisystemet initielt utvikles med energi som produserer store utslipp. Kanskje er tempo det legges opp til så høyt at det må gjennomføres en mer holistisk analyse som hensyntar ressursbehov og tilgangen på disse. Og lages en internasjonal plan for dette, for ikke å repeter "energikrisen" og escalerte priser slik opptrappingen av andelen tilfeldig vindkraft har medført i EU det siste året?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Siden det er ekstra-sak så får jeg ikke sett om det er "salg" eller "intensjon om å kjøpe" - Freyr virker å ha et VELDIG godt PR-maskineri til å ikke ha noe som helst enda. Og TU trykker velvillig det aller meste later det til.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det står: "I desember annonserte de (Frey) et salg på hele 31 GWh til en ledende leverandør av energilaging i perioden 2023 til 2028. Onsdag ble det kjent at Freyr sammen med amerikanske Honeywell skal samarbeide om å utvikle det de kaller neste generasjons energilagringssystemer. Freyr skal produsere batteriene til de nye systemene. Hele 19 GWh skal leveres i avtaleperioden fra 2023 til 2030."

Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 20.1.2022 den 12.26):

Så hvor mange TWh trengs for å produsere 50 GWh batterikapasitet hos Freyr?

Beklager at jeg ikke har noe svar. Vil bare nevne at det ikke nødvendigvis trengs 1 kWh kraft for å lage 1 kWh batterikapasitet. Det kan også ligge langt unna 1:1. Skulle gjerne sett noen estimater på det selv.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (11 timer siden):

50-65 kWh per kWh battericelle for Li-batterier.https://iopscience.iop.org/article/10.1088/2515-7620/ab5e1e

Batteripakka på Tesla Model 3 er desgnet for en levetid på 1500 ladesykluser. Om tallene er sammenliknbare og vi forutsetter at battericellene brukes til de slites ut vil 4-5% av energien som passerer gjennom en celle i løpet av levetiden gå med til selve produksjonen av cella. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (52 minutter siden):

Batteripakka på Tesla Model 3 er desgnet for en levetid på 1500 ladesykluser. Om tallene er sammenliknbare og vi forutsetter at battericellene brukes til de slites ut vil 4-5% av energien som passerer gjennom en celle i løpet av levetiden gå med til selve produksjonen av cella. 

Når det gjelder energimegden som skal til for å masseprodusere cellene, så ser jeg NorthVolt opererer med inntil 80 kWh per kWh batterikapasitet. Så kommer energi/miljøkostnadene/utslipp fra råvareproduksjonen i tillegg, og i siste innstans må man legge til de samme omkostningene ved avfallshåndtering/gjenvinning. Når man så ser på de initielle utslippene dagens batteriproduksjon innebærer med en asiatisk energimix, så er det liten tvil om at det vil ta svært mange år før elektrifisering med batterier kan bidra til noe som helst gevinst i globale utslippskutt. Dette perspektivet synes så langt fraværende.

Så spørs det om de 4-5% har noe med dagens faktiske forhold å gjøre, og om det er realistisk å forvente at det vil skje? Det forursetter i så fall at bilene vedlikeholdes og brukes i ganske mange år. Om de 1500 cyklene er basert på batteriets kapasitet, eller om man lader 50% i snitt vil jo ha stor betydning for tidsperspektivet.  Man kan sikkert grovregne på dette for Tesla, og eventuelt Nissan Leaf, med de tallene man har til nå. Jeg regner med begge merkene har batterier som er produsert med en asiatisk energmix? 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
NERVI skrev (26 minutter siden):

Når det gjelder energimegden som skal til for å masseprodusere cellene, så ser jeg NorthVolt opererer med inntil 80 kWh per kWh batterikapasitet. Så kommer energi/miljøkostnadene/utslipp fra råvareproduksjonen i tillegg, og i siste innstans må man legge til de samme omkostningene ved avfallshåndtering/gjenvinning. Når man så ser på de initielle utslippene dagens batteriproduksjon innebærer med en asiatisk energimix, så er det liten tvil om at det vil ta svært mange år før elektrifisering med batterier kan bidra til noe som helst gevinst i globale utslippskutt. Dette perspektivet synes så langt fraværende.

Så spørs det om de 4-5% har noe med dagens faktiske forhold å gjøre, og om det er realistisk å forvente at det vil skje? Det forursetter i så fall at bilene vedlikeholdes og brukes i ganske mange år. Om de 1500 cyklene er basert på batteriets kapasitet, eller om man lader 50% i snitt vil jo ha stor betydning for tidsperspektivet.  Man kan sikkert grovregne på dette for Tesla, og eventuelt Nissan Leaf, med de tallene man har til nå. Jeg regner med begge merkene har batterier som er produsert med en asiatisk energmix? 

De 1500 syklusene er batterier til bilbruk. Batterier for stasjonært bruk vil gjerne velge kjemier hvor for eksempel levetid vektes høyere enn energitetthet. Du vil da potensielt oppnå mer enn 1500 sykluser. 1 syklus kan være en 0-100% lading/utlading eller to runder med 25-75%.

Angående utslippskutt så kommer det jo stadig vekk livsløpsundersøkelser som ser på en elbils totale utslipp sammenliknet med biler med forbreningsmotor. elbilene kommer godt ut også steder med mye kullkraft. På steder med renere kraft kommer de bedre ut utslippsmessig etter så lite som et par år.

Siden antall elbiler globalt sett foreløpig er lavt vil det selvfølgelig ikke ha den store innvirkningen ennå. Det viktigste er at produksjonen av biler og batterier øker samtidig som prisen går nedover. BMW og Renault har begge sagt at de regner med at elbiler når prisparitet med vanlige biler om 5 år. Da kan vi kanskje gjette på at den bratteste delen av kurven for overgang til produksjon av elbiler vi komme rundt 2025-27?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (42 minutter siden):

De 1500 syklusene er batterier til bilbruk. Batterier for stasjonært bruk vil gjerne velge kjemier hvor for eksempel levetid vektes høyere enn energitetthet. Du vil da potensielt oppnå mer enn 1500 sykluser. 1 syklus kan være en 0-100% lading/utlading eller to runder med 25-75%.

Angående utslippskutt så kommer det jo stadig vekk livsløpsundersøkelser som ser på en elbils totale utslipp sammenliknet med biler med forbreningsmotor. elbilene kommer godt ut også steder med mye kullkraft. På steder med renere kraft kommer de bedre ut utslippsmessig etter så lite som et par år.

Siden antall elbiler globalt sett foreløpig er lavt vil det selvfølgelig ikke ha den store innvirkningen ennå. Det viktigste er at produksjonen av biler og batterier øker samtidig som prisen går nedover. BMW og Renault har begge sagt at de regner med at elbiler når prisparitet med vanlige biler om 5 år. Da kan vi kanskje gjette på at den bratteste delen av kurven for overgang til produksjon av elbiler vi komme rundt 2025-27?

Det er vel slik at man har en gevinst fra elektrisk drift fremfor forbrenningsdrift på grunn av forskjellen i totalvirkningsgrad mellom varmekraftverk og forbrenningsmotoren. Sånn sett er det en gevinst i km/energibruk til fremdrift.

Nå er det litt forskjellige tall å finne for utviklingen i antall elbiler, men det kan se ut til at det har vært en vekst på 50% + hvert annet år, og antallet går fort mot 10 mill.

Så tibake til sake: batterilagring generelt, enten det gjelder til fremdrift eller som buffer/lagring i el-forsyningen er ressurskrevende. Og materialer er en begrenset ressurs. Sånn sett er det på tide å få opp flere løsninger. Det har vel egentlig formodningen mot seg at effektive batterier skal bli billigere samtidig som råvereetterspørselen går i været. 

Lenke til kommentar
NERVI skrev (På 24.1.2022 den 10.40):

Så tibake til sake: batterilagring generelt, enten det gjelder til fremdrift eller som buffer/lagring i el-forsyningen er ressurskrevende. Og materialer er en begrenset ressurs. Sånn sett er det på tide å få opp flere løsninger. Det har vel egentlig formodningen mot seg at effektive batterier skal bli billigere samtidig som råvereetterspørselen går i været.

Batterier er ressurskrevende men det tillater å spare på andre ressurser. Kullet kan bare brennes en gang. Batterier kan brukes tusenvis av ganger, ressursbruken per syklus trenger dermed ikke bli veldig stor. Dessuten er et utslitt batteri enklere å sende til resirkulering enn brukt kull. 

Nå finnes det for så vidt allerede flere konkurrerende batterikjemier og flere kommer til. At for eksempel kobolt har begrenset produksjon og høy pris håndteres allerede enten ved å redusere koboltinnholdet eller velge kjemier helt uten kobolt. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Batterier er ressurskrevende men det tillater å spare på andre ressurser. Kullet kan bare brennes en gang. Batterier kan brukes tusenvis av ganger, ressursbruken per syklus trenger dermed ikke bli veldig stor. Dessuten er et utslitt batteri enklere å sende til resirkulering enn brukt kull. 

Nå finnes det for så vidt allerede flere konkurrerende batterikjemier og flere kommer til. At for eksempel kobolt har begrenset produksjon og høy pris håndteres allerede enten ved å redusere koboltinnholdet eller velge kjemier helt uten kobolt. 

Glem heller ikke at batterier kan gjenbrukes f.eks. som powerwall, etter at de er blitt for dårlige til å stå i en elbil. Det er med på å forlenge levetiden til batteriene, men er sjeldent og aldri tatt med i levetids-beregningene. Men det er utvilsomt at i kombinasjon med solceller, så vil de erstatte endel strømforbruk som ellers ville kommet fra ikke-grønne kilder, eller i Norge sparer på vann i magasinene, til bruk for tider og dager med langt større behov, og mindre solkraft-produksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...