Gå til innhold

Regne ut strømforbruk sauna

xrays

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xrays skrev (11 minutter siden):

Jeg har en badstu ovn på 3 kW. Hvordan regner jeg ut hvor mye den koster i bruk pr time nå i Oslo? 

Når den står på maks, bruker den 3kWt per time, så må du gange det opp med strømprisen(+nettleie). Men den står vel neppe på maks hele veien? Jeg vet ikke helt hvordan badstuovner fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
xrays skrev (6 minutter siden):

Jeg har en badstu ovn på 3 kW. Hvordan regner jeg ut hvor mye den koster i bruk pr time nå i Oslo? 

Litt komplisert å beregne eksakt pga strømkontrakt, spotpris, badstuens plassering i huset osv. Når den mye omtalte effekttariffen innføres, vil det bli enda mer komplisert.

Det enkleste er å se på forrige faktura, summere nettleie, strøm og avgifter og dividere på totalforbruket i kWh og finne enhetsprisen. Badstuen vil nok bruke 3 kWh pr time den første timen for å oppnå ønsket temperatur.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 minutter siden):

Når den står på maks, bruker den 3kWt per time, så må du gange det opp med strømprisen(+nettleie). Men den står vel neppe på maks hele veien? Jeg vet ikke helt hvordan badstuovner fungerer.

Det er enten av eller på. 3kw er lavt for å varme et sauna rom så den står på fullt til jeg skrur av, men det er jo termostat også. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
xrays skrev (1 time siden):

Det er enten av eller på. 3kw er lavt for å varme et sauna rom så den står på fullt til jeg skrur av, men det er jo termostat også. 

Jeg hadde i desember en enhetspris på ca 2 kr/kWh (etter at staten har betalt strømstøtte) Du betaler nok mindre enn 10 kr for en time i badstua.

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
xrays skrev (1 time siden):

Termostaten er sikkert av/på da. Det blir "enkel" beregning. Strømpris i kroner per kWt(inkl nettleie) * 3 * antall timer påslått (husk å justere for eventuell tid termostaten kicker inn og slår av varmen). Usikkerhetsmomentet ditt blir jo hvor lenge den faktisk står på hvis den ikke står og trekker full 3kW konstant. Strømprisen finner du på nett hvis du har spotprisabm. Nettleien er fast.

Lenke til kommentar

Det potensielt dyraste er å varme opp ovn, steiner og rommet. Når det først er varmt kan den skru seg av og på med termostaten, men det er avhengig av innstilt temperatur og kor mykje varmetap badstua har. Finnes kanskje nokre erfaringstal der ute, men det beste hadde vore om du fekk målt forbruket direkte. Enten med ein lastmålar eller slå av all anna straumforbruk får eit gitt klokkeslett til eit anna og sett forbruket på Elhub i etterkant.

Veldig enkelt kan du skru den på og sitje der inne medan du noterer tidspunkt der ovnene slår av og på varmeelementet (om du får det til). Når du har forbruket i kWh kan du rekne ut kva bruken kostar, men straumprisen endrar seg kvar time, så ein må ta høgde for det òg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Inspector skrev (22 timer siden):

Jeg hadde i desember en enhetspris på ca 2 kr/kWh (etter at staten har betalt strømstøtte) Du betaler nok mindre enn 10 kr for en time i badstua.

Uten strømstøtte (i sekundærbolig o.l.) ville min enhetspris vært ca 3 kr/kWh i desember. Hvis badstua ligger midt i huset (og ikke har et kraftig separat avtrekk) vil varmen fra badstua komme til nytte i resten av huset. Dvs som et fratrekk i «normalforbruket».10 kr. for en time i badstua er fortsatt ikke nådd…..

Lenke til kommentar

Jeg ringte strømselskapet så ja hun sa ca 10 kroner på 1 time, hurra det er jo absolutt overkommelig, hun sa videre at det var litt dyrt i desember.

Ja jeg fant ut at steiner tar varme, så siden ovn er bare 3 kw så har jeg kun dandert få steiner som kan bli varme slik at jeg kan ha vann på de få steinene og få damp. Jeg kjøpte 4 vegger og et tak fra de som selger et byggesett du kan sette opp i rommet. Veggene er ca 4 cm. Overraskende nok er taket 1 cm tykk!!. Men har hatt folie og og glava på toppen. Burde sikkert ha noe mer, får se.

Superglad i denne saunaen har tatt sauna i  mer enn 20 år ganske ofte på SATS. Så når de stengte ned så ble det vanskelig etter hvert når ALT ble stengt av sauna all over.  Så er superhappy med egen sauna, betalte bare  15 000,- (uten ovn) jeg kunne ha max 3500w så måtte bygge opp øverst benk for å få den varmen jeg ville ha, da borettslaget har superlav hovedsikring 35 A sikring på grunn av at  v.vann og oppvarming er inkludert her.

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...