Gå til innhold

Fugler er en risiko for alle fly – «bird strike» tok knekken på et F-35A


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs om det er bare en motor som driver hydraulikken, eller at han ikke rakk og "svitsje" over i tide. Noen fly kan vel også slippe understellet ned så det kan låses. Men vet ikke hvilke.

Avionikk er vel elektronikk drevet fra en generator,...så kjørte han generator også fra samme motor.

Vi må vist ha hjelp her.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
1 minute ago, Jalla21 said:

Nå har dette flyet kun en motor. Så jeg tror han ikke rakk å "svitsje" til en ikke eksisterende motor.

Det står i artikkelen at folk fra Sør-Korea og USA sammen skal finne ut hvorfor dette kunne skje etter en kollisjon med en fugl.

Er en del som misforstår siden det er to luftinntak på maskinen. IPP (Integrated Power Package) skal kunne gi strøm til en del avionikk og noe hydraulikk, uten dette ville heller ikke flyveren kunne landet maskinen kontrollert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stemmer ja, trodde i farten den hadde to motorer. Den har bare to innløp.

Da blir svitsjing påfallende vanskelig🤣.

Det betyr at han måtte miste både hydraulikk og avionikk ja. Da finnes det neppe manuell nedfelling av understell heller, for det ville han sikkert prøvd. Slike fly uten motorkraft er ikke gode seilfly, så det ville ikke vere veldig god tid til å prøve heller.

Lenke til kommentar
GJZwart skrev (27 minutter siden):

Er en del som misforstår siden det er to luftinntak på maskinen. IPP (Integrated Power Package) skal kunne gi strøm til en del avionikk og noe hydraulikk, uten dette ville heller ikke flyveren kunne landet maskinen kontrollert.

Ja, APU Hjelpekraftenhet  som gjerne er plassert i halepartiet et sted, på passasjerfly(?)

Kjekt å ha ja, når det virker.

På den lyse side.

Når flyet med pilot tydeligvis kom så godt i fra det som her, er det svert gode muligheter for feilsøk.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
15 minutes ago, KjeRogJør said:

Ja, APU Hjelpekraftenhet  som gjerne er plassert i halepartiet et sted, på passasjerfly(?)

Stemmer, en APU er som regel en liten turbinmotor som ofte er å finne i halepartiet på større transport- og passasjerfly. F-16 har en EPU som går på en ekstremt giftig blanding som heter H-70 (70% hydrasin og 30% vann), mens F-35 har rett og slett batteri. Finner det ganske spesielt at de ikke en gang har en RAT.

Endret av GJZwart
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, KjeRogJør said:

Slike fly uten motorkraft er ikke gode seilfly, så det ville ikke vere veldig god tid til å prøve heller.

Han hadde motorkraft, i følge artikkel 5.jan. Det stemmer også med at de rakk å skumlegge banen. Noen systemer har nok hatt strøm også. Det er vel ikke mekanisk forbindelse mellom stikke/pedaler og kontrollflater på disse flyene.

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar

kan ikke fly uten motorkraft disse.

Med den grad av skandaløse storintegrering av datasystemer og sensorer i dagens fly, biler mm kan alt mulig umulig uforutsette ting skje, alt hanger sammen med alt. Litt blod, fjær ol på en sensor, ødelagt sensor som gir et errorsignal som korrupterer programkjøringer ett eller annet sted. Dataingeniører i fri dressur i fly, biler og annet er risikosport. Ref Boieng max7. Annet eks. på tullete uvettug databruk kan være: Ved et uvær i Skåne (Sverige) mister Vestlandet (Norge) strømmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kunnskaper skrev (1 time siden):

kan ikke fly uten motorkraft disse.

Det kan vel strengt tatt ingen fly? ;)

Kunnskaper skrev (1 time siden):

Med den grad av skandaløse storintegrering av datasystemer og sensorer i dagens fly, biler mm kan alt mulig umulig uforutsette ting skje, alt hanger sammen med alt. Litt blod, fjær ol på en sensor, ødelagt sensor som gir et errorsignal som korrupterer programkjøringer ett eller annet sted. Dataingeniører i fri dressur i fly, biler og annet er risikosport. Ref Boieng max7.

Det er et poeng. Samtidig bidrar datasystemene til at flymaskiner i dag er sikrere enn noensinne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

datamaskiner i fly og sikrere kan diskuteres. Her er for mange som har ramla ned nettopp pga datamaskiner, uheldig integrering, "datapiloter" mm. Hadde de blitt brukt mer rett og fornuftig ville det vært annerledes.

Ang seilfly, der er jeg innom rett som det er, over 1000 flytimer. De fleste fly oppfører seg rimelig greit som "seilfly" dvs ved motorkutt. "Gimni Glider" Boeing 767 https://no.wikipedia.org/wiki/Air_Canada_Flight_143

nødlanding av US Airways Flight 1549 på Hudson River kapt "Sully".

Disse småflyene Cessna og Cherokee mm står nå planta greit og fint på jorder hist og her fra tid til annen, motorstans bensintom etc.

Men disse moderne jagerflyene går mer over til å ligne murstein i lufta ved motorsvikt

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan ha vært del av motorens vifte evt 1-2. kompressortrinn som løsnet og fòr gjennom flyet som et prosjektil. Et scenario de aldri hadde sett under birdstrike-testing av motoren. Det vil nok bli meget grundig analysert, kanskje sågar med mulig fix for nye fly. Sånt tap av hydraulikk/strøm skal nærmest ikke kunne skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ejection seats i jagerfly. Burde vel være der for å berge liv og helse. Eller det kan være fordi det koster mye og tar tid å utdanne en ny pilot, en skal ikke kimse av kyniske blåruss, økonomiske betraktninger produsentens aksjekurs på Wallstreet osv. Det er helt presis og akkurat det som var tilfelle med Boeing Max 7 flyene, et passasjerfly 346 døde, ikke et enseter jagerfly. Ref kongressen og granskning kommisjonen av Boeing.

Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (7 timer siden):

Seilfly fungerer utmerket uten motorkraft, og gitt en tilstrekkelig lang bakke kan man nok få et i lufta uten hjelpefly eller andre motorer.

En 747 Jumbojet har et glidetall på 15 så det er ikke håpløst 8m motorene skulle kutte. Fra 10.000 m høyde kan man fortsatt ha en rekkevidde på 150 km,  til å finne et mulig landingssted..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, Kunnskaper said:

datamaskiner i fly og sikrere kan diskuteres. Her er for mange som har ramla ned nettopp pga datamaskiner, uheldig integrering, "datapiloter" mm. Hadde de blitt brukt mer rett og fornuftig ville det vært annerledes.

Men disse moderne jagerflyene går mer over til å ligne murstein i lufta ved motorsvikt

Jagerfly er med vilje laget «ustabile» for å oppnå større manøvrerbarhet. Et stabilt fly vil helst fly plant og rett frem, og er mer tungvindt å manøvrere, enn moderne jagerfly, som uten datasystemer og fly-by-wire ville falt ned som en murstein. Det er for folk flest et paradoks at en «ukontrollerbart vinglete flaksekråke» blir et fly med overlegne manøvreringsevner når det styres av datasystemer.

F-35 har quad FCS og batteriredundans for å kunne manøvrere maskinen uten motorkraft i et hemmeligstemplet antall minutter, slik at maskinen skal kunne settes trygt ned. 

Lenke til kommentar

"ROKAF Vice Chief Of Staff Shin Ok-chul told the South Korea parliament that the pilot heard bangs while flying at low altitude. Checks showed that all systems malfunctioned except flight controls and the engine. Unable to lower the landing gear, the pilot chose to land with the gear up instead of ditching the aircraft."

Det har vel ikke kommet fram hva som gikk galt, men det er åpenbart at det ikke var motoren i seg selv som ble skadet. Selv med redundans så kan det være svakheter på alle fly om det oppstår fysisk skade. Norge mistet for noen år tilbake et F-16 fordi vibrasjoner gjorde at en ledning som lå inntil en metallkant ble kuttet. Altså kan en relativt liten skade føre til store konsekvenser. I dette tilfellet ser vi at flyet til tross for å miste alt av øvrige systemer, fremdeles ivaretok det viktigste, drivkraft og manøvreringsevne. 

Det er som er noe spesielt i forhold til landingshjul er at F-35 så vidt meg bekjent har nødutløser for landingshjul. Jeg vet ikke helt hvilken metodikk de har valgt for å drive denne, men tydeligvis har skaden også satt dette ut av spill.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...