Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vanskelig huseier

Miss T

Anbefalte innlegg

Jeg leier bolig, hvor jeg har parkert 2 biler på gårdstun. Den ene er ikke jeg eier av men jeg har gitt tillatelse til at den kan stå. Jeg sa opp leiekontrakt fra 1.febr(3 mnd oppsigelse) ,og huseier har ringt eier av bilen, sagt han har 3 dager på å flytte bilen, hvis ikke kaster huseier bilen. Har han lov til dette? Huseier er kjent i bygda for bla vold mot mindreårige.. Jeg har gitt beskjed at pga dette, så flytter jeg i midten av mars,da jeg mener han ikke kan 'fjerne' ting fra eiendom(han bor ikke i boligen). Jeg mener d er brudd, og at jeg da kan flytte før tia. (Er endel som er lovd fiksa på huset, men etter 2 år er ikke dette gjort). Huset vil selvsagt bli rengjort i den stand som da jeg flytta inn. Det er betalt 3 mnd depositum på huset, som jeg nå tenker han kanskje vil bruke imot meg, ikke betale ut..? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Depositum er betalt inn i egen depositumskonto? I all hovedsak bare å fortelle banken hvordan tilstanden er og har vært. De vil nok kreve bevis for regelbrudd fra utleier i det tilfellet noe slikt skjer. Er han vanskelig så får du nok utbetalt beløpet med litt tid. 

De andre tvistene får noen andre besvare. 

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at utleier har rett til å trekke skyldig leie fra depositumet uten søksmål, jf. husleieloven § 3-5 (4). Søksmålsbyrden for å hevde at du ikke plikter å betale ut oppsielsestiden ligger altså på deg, det vil si at det er du som må klage til forliksrådet/Husleietvistutvalget for å stanse utleiers krav om utbetaling. I andre tilfeller - altså når det er andre krav enn leie - ligger denne byrden på utleier. 

Å kreve at noen flytter en bil, hvis ikke blir den kastet, utgjør ikke et vesentlig mislighold av leieavtalen som gir deg rett til å gå fra den med øyeblikkelig virkning. Hvis du allerede har flyttet eller vil flytte så er tidlig tilbakelevering pluss krav om tapsbegrensning i form av rask gjenutleie et enklere argument å vinne frem med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
19 hours ago, Miss T said:

huseier har ringt eier av bilen, sagt han har 3 dager på å flytte bilen, hvis ikke kaster huseier bilen. Har han lov til dette? 

Å få fjernet en bil fra privat eiendom er veldig vanskelig. Enten må man ha vedtak fra Politiet, eller så må man kunne argumentere for at den er til skade eller vesentlig ulempe der den står. Uansett på den fjernes på en skånsom måte (i praksis proffe slepere) og oppbevares trygt. Han kan definitivt ikke "kaste den"

Endret av Gunnar Mo
Lenke til kommentar

Om leien inkluderer disponering av gårdstunet, så kan den bilen stå helt til oppsigelsestiden er ute. Så lenge du betaler er det også du som disponerer eiendommen, også ut oppsigelsestiden. Med andre ord kan ikke huseier røre den bilen før 1. mai.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (19 minutter siden):

Å få fjernet en bil fra privat eiendom er veldig vanskelig. Enten må man ha vedtak fra Politiet, eller så må man kunne argumentere for at den er til skade eller vesentlig ulempe der den står. Uansett på den fjernes på en skånsom måte (i praksis proffe slepere) og oppbevares trygt. Han kan definitivt ikke "kaste den"

Jeg tror ikke det nødvendigvis stemmer 100% hvis jeg tolker det rett. Hvis en bil står der det åpenbart er privat grunn, som i noens gårdsplass, og bileier har fått beskjed og rimelig tid til å hente bilen, så kan eier av eiendommen selv rekvirere borttauing for bileier regning. Bileier skal få beskjed om hvor bilen kan hentes. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Serpentbane said:

Jeg tror ikke det nødvendigvis stemmer 100% hvis jeg tolker det rett. Hvis en bil står der det åpenbart er privat grunn, som i noens gårdsplass, og bileier har fått beskjed og rimelig tid til å hente bilen, så kan eier av eiendommen selv rekvirere borttauing for bileier regning. Bileier skal få beskjed om hvor bilen kan hentes. 

Det blir vel så vidt jeg kan se § 42.Annen fjerning av motorvogn fra Parkeringsforskriften som gjelder. Punkt a blir da det jeg skrev. Her vil huseier sannsynligvis ha et problem hvis den står på leietakers område. Er det egen gårdsplass blir det selvfølgelig enklere å argumentere for "vesentlig ulempe". Og uansett, å kaste den er uansett ikke et alternativ:

Eier eller bruker av privat grunn kan fjerne og ta i forvaring motorvogn som er plassert ulovlig på privat grunn og som ikke omfattes av § 38 når følgende vilkår er oppfylt:

a. motorvognen er plassert til fare for andre eller slik at eier eller bruker av grunnen utsettes for vesentlig skade eller ulempe,
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...