Gå til innhold

Europas første batteribyttestasjon åpnet i Lier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Complexity said:

Tipper batteriene som blir levert inn hos NIO blir hurtigladet ganske heftig for å være klar til å puttes i neste bil raskest mulig.

De lades med inntil 60 kW ved behov, men saktere dersom det ikke er nødvendig med så mye effekt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Tipper batteriene som blir levert inn hos NIO blir hurtigladet ganske heftig for å være klar til å puttes i neste bil raskest mulig.

20 til 60kW i følge artikkelen. Det er ikke *så* heftig, med mindre de har glemt temperaturkontroll eller tilsvarende grov blemme når batteriene lades i stasjonen burde dette gå helt greit. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Nei det var en del mindre enn jeg trodde. De må ha ett stort lager med batterier da om de skal kunne ta unna 12 biler i timen.

Lades batteriene helt fult? De har vel sikkert en stor buffer i topp da i såfall.

Lades til 90% før det leveres ut står det i artikkelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (17 timer siden):

Med allerede 4 millioner batteribytter i Kina og 504 stasjoner, så er det bevist allerede at du tar feil! Om det slår an generelt er en annen sak og jeg ville ikke gått for det.

Flere fakta: "On September 29, 2021, our NIO users have completed over 4,000,000 battery swaps. As of today, we have 504 #NIOPower Swap stations up and running, a quarter ahead of schedule which expected 500 stations installed by the end of 2020."

To millioner bytter fra mars 2021 til september 2021.

Igjen så er problemstillingen ingen har besvart: Hvordan har NIO mulighet til å ha mange ekstra batteriende bare liggende rundt omkring? Har de bare uvanlig god tilgang på batterier? Hva er i så fall hemmeligheten? For Tesla kjøper jo opp alle batterier de kan få tak i, for å produsere flere biler.

Hvorfor bruker NIO penger og ressurser på løse batterier fremfor å bygge flere biler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (16 timer siden):

Kanskje de bare vet at batteriene er dårlige og ikke varer så lenge.

Da er det jo enda dårligere butikk for NIO. Og de må ha usedvanlig dårlige batterier, for andre elbilprodusenter har batterier med god varighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 timer siden):

* Når alle bilene er nye er nok ikke dette et problem, men om noen år så vil man jo risikere at man kjører på byttestasjonen og får et dårligere batteri i retur. Tenk å kjøre inn med sin splitter nye Nio og få byttet batteri til et fem år gammelt taxi-kjørt batteri.

Dette ser jeg egentlig ikke som noe problem. Man får antakelig ikke vite hvor gammelt batteriet er uansett. Man tar det man får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (13 timer siden):

Sjekket biltetthet i 1985: Sør-Korea ca 25 biler per 1000, Kina 1 per 6 milioner!

Sør-Korea hadde nok veldig mange flere biler per innbygger enn Kina i 1985, men bare 179 biler i Kina i 1985 hørtes alt for lite ut. Sikker på du ikke fant tall for 1885 eller mangler noen nuller?

1019731632_Screenshot2022-01-20at14-09-02Vehiclesper1000people-ComparisonbetweenChinaandKorea.png.d8e0a1cf6a814228ee8ab4a826f6f8e8.png

Kina produserte 222 000 biler i 1980 og 509 000 biler i 1990.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Da er det jo enda dårligere butikk for NIO. Og de må ha usedvanlig dårlige batterier, for andre elbilprodusenter har batterier med god varighet.

Det trenger på ingen måte å være dårlig butikk. Ved salg hadde de sittet med fullt garantiansvar. Nå kan de kjøpe langt billigere batterier og bare skifte de ut når de ikke duger lengre. De kan også skifte til den løsningen som gir billigst drift underveis.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Sør-Korea hadde nok veldig mange flere biler per innbygger enn Kina i 1985, men bare 179 biler i Kina i 1985 hørtes alt for lite ut. Sikker på du ikke fant tall for 1885 eller mangler noen nuller?

Antall per innbygger er aldri en god indikator for noe som helst i Kina. De har et enorm antall i ekstrem fattigdom, og de har byer med rikdom og høy befolkningstetthet. En må sammenligne mot grupper av folk skal det gi mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (37 minutter siden):

Det trenger på ingen måte å være dårlig butikk. Ved salg hadde de sittet med fullt garantiansvar. Nå kan de kjøpe langt billigere batterier og bare skifte de ut når de ikke duger lengre. De kan også skifte til den løsningen som gir billigst drift underveis.

Men det er jo dårlig butikk å måtte skifte dem ut ofte. Jo oftere de må skiftes ut, desto dyrere blir det. Det er ikke gratis å lage batterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Sør-Korea hadde nok veldig mange flere biler per innbygger enn Kina i 1985, men bare 179 biler i Kina i 1985 hørtes alt for lite ut. Sikker på du ikke fant tall for 1885 eller mangler noen nuller?

1019731632_Screenshot2022-01-20at14-09-02Vehiclesper1000people-ComparisonbetweenChinaandKorea.png.d8e0a1cf6a814228ee8ab4a826f6f8e8.png

Kina produserte 222 000 biler i 1980 og 509 000 biler i 1990.

For Kina var data hentet fra artikkel i Christian Monitor der det direkte stod 1 bil per 6 million, hvilket sikkert ikke er riktig. Videre stod det: "Out of some 3 million vehicles on China's roads, about 170,000 are passenger cars. Most are state-owned". Det siste tallet gir 0,16 bil per 1.000 innbyggere (1.076.000.000 innbyggere i 1985). Om vi antar det første påstand gjaldt bare private biler og disse var en av hundre, ville de utgjøre 1 bil per 633.000!

Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 20.1.2022 den 15.52):

Men det er jo dårlig butikk å måtte skifte dem ut ofte. Jo oftere de må skiftes ut, desto dyrere blir det. Det er ikke gratis å lage batterier.

Det er ikke automatisk dårlig butikk å skifte noe ut oftere. Det er en fullstendig feilaktig slutning. Det kommer helt an på prisen. Får en noe 60% billigere vil det være billigere selv med halvert levetid. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, Bengt Who said:

Det er ikke automatisk dårlig butikk å skifte noe ut oftere. Det er en fullstendig feilaktig slutning. Det kommer helt an på prisen. Får en noe 60% billigere vil det være billigere selv med halvert levetid. 

Teknisk sett har du rett. Men i realiteten vil nok en batteripakke være dyrere når den må tilpasses for å kunne byttes raskt i en batteribyttestasjon. Det vil også bli mer slitasje på batterikontakter, skruer, osv, som vil som et minimum øke nødvendig vedlikehold.

Det at man ikke selger batteripakken er heller ikke noen grunn til å bruke dårligere battericeller. Selger man en batteripakke så er det litt likegyldig om batteripakken går i stykker rett etter garantien har gått ut, f.eks ved 120k km. Mens når man ikke selger batteripakken sitter man selv med all risiko i forhold til dårlig levetid. Om gode battericeller er dobbelt så dyre og varer 400k km i stedet for 120k km, så ønsker man så klart gå for de dyrere batteriene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 22.1.2022 den 23.01):

Teknisk sett har du rett. Men i realiteten vil nok en batteripakke være dyrere når den må tilpasses for å kunne byttes raskt i en batteribyttestasjon. Det vil også bli mer slitasje på batterikontakter, skruer, osv, som vil som et minimum øke nødvendig vedlikehold.

Det at man ikke selger batteripakken er heller ikke noen grunn til å bruke dårligere battericeller. Selger man en batteripakke så er det litt likegyldig om batteripakken går i stykker rett etter garantien har gått ut, f.eks ved 120k km. Mens når man ikke selger batteripakken sitter man selv med all risiko i forhold til dårlig levetid. Om gode battericeller er dobbelt så dyre og varer 400k km i stedet for 120k km, så ønsker man så klart gå for de dyrere batteriene.

Det er ikke bare teknisk rett, det er helt korrekt det jeg skriver. Du legger bare føringer om kostnadene skjult. Det kan godt være de har skaffet seg svært billige pakker som er noen generasjoner eldre. Batterier kan også optimaliseres på ulike parametere som igjen påvirker prisen. Dessuten så er det leie og skifting de har valgt som konsept og da prøver de det i andre markeder også. Tilnærmingen kan jo gi økt salg, og dermed også lønne seg. Det er bare ingen som helst kobling med at det MÅ være dyrere med kortere levetid. Så har en jo med dette tatt bort ankepunktet til de som sutrer om at bilen blir verdiløs etter noen år for da er sikkert batteriet oppbrukt. 

Det er nok plass til noen som selger bilen med batteri som kan både lades og skiftes, og de som selger kun ladbart. Jeg ville per nå helt klart valgt å kjøpe bil med fast batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...