Gå til innhold

Nesten ingen bruker smitteapp. Nå tar FHI grep for å få fart på sakene [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meget synd it-bransjen ikke ble hørt på i første iterasjon. Det var en krise-dårlig app som ble laget (mtp personvern).

Dagens app, derimot, er god! Den har jeg ingen betenkeligheter med å bruke. Implementert etter gode prinsipper for å bevare anonymitet og personvern, gjennom bruk av Google og Apple sine respektive api-er! Veldig bra!

Merkelig at de valgte å beholde samme navn på appen. Akkurat det forstår jeg ikke. Mange sliter fortsatt med å forstå at dette er epler og pærer, hvor dagens løsning altså er meget bra designet!

Hverken myndigheter, apple eller Google kjenner til lokasjonen eller identiteten din. Ei heller andre telefonen du kommuniserer med. Hele tiden utveksles nye (tilfeldig genererte) koder, som ikke er knyttet til hverken sted, tid etter person. Det vil si .. de som lytter etter kodene, vil riktignok knytte de mot et tidspunkt. Men intet sentralt register. 👍 Og siden kodene telefonen sender fra seg hele tiden endres, er det umulig for andre å reverse engineree en gitt kode tilbake til tid/sted/person. (Med mindre man var der selv, riktignok)

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt dumt at min registrering i Smittestopp tydeligvis er blitt slettet/deaktivert, og når jeg prøver å registrere på nytt og trykker på knappen "Registrer" får jeg "The resource you are looking for has been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable".

Lenke til kommentar
Pølsepetrusen skrev (4 timer siden):

Dagens app er ikke spesielt nyttig. "Du har vært i nærheten av noen som har blitt bekreftet smittet". Javel. Det regner jeg med at jeg er omtrent hver gang jeg er i nærheten av andre mennesker.

Når? Hvor? Hadde vi masker? Var det utendørs?

Har ikke fått varsel selv, men et par venner som har det nå nylig. Begge fant ut at de var smittet pga melding i appen, han ene trolig smittet på tog eller annen kollektivtransport. Så det kan absolutt fungere bare nok bruker den. Er nok mest hensiktsmessig i de største byene.

Ser at over 70.000 lastet ned appen i går. Jeg tror mange har glemt appen litt og tenker ikke på at man kan melde fra der. Synes også det er rart man ikke oppfordres til å melde fra i Smittestopp når man er bekreftet smittet, slik som man gjør det med slike apper i andre land.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare litt synd at appen krever at Bluetooth er aktivert hele tiden. Vil selv ikke ha bluetooth aktivert hele tiden. En ting er batteribruken. Men, ønsker ikke at butikkene skal "spore/sende reklame via bluetooth" meg når jeg er i butikk.

Speiselt ikke når jeg beveger meg rundt i byen, i butikker osv.  Ønsker absolutt ikke at jeg plutselig får pling på mobilen fra en butikk.
Butikkene finner jo ut at du har vært i butikken siden bluetooth aktivert. Ønsker helle ikke få reklame på mobilen tilsendt via bluetooth, fra butikk jeg er eller har vært innom.

Edit:

Så er vell appen også treg til å melde ifra om har vært i nærheten av noen ?  Mister litt av vitsen da og. Lite vits at får melding lang tid etter.  Meldingen bør være øyeblikkelig når er i nærheten av noen.

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
spetter skrev (10 minutter siden):

Bare litt synd at appen krever at Bluetooth er aktivert hele tiden. Vil selv ikke ha bluetooth aktivert hele tiden. En ting er batteribruken. Men, ønsker ikke at butikkene skal "spore/sende reklame via bluetooth" meg når jeg er i butikk.

Speiselt ikke når jeg beveger meg rundt i byen, i butikker osv.  Ønsker absolutt ikke at jeg plutselig får pling på mobilen fra en butikk.
Butikkene finner jo ut at du har vært i butikken siden bluetooth aktivert. Ønsker helle ikke få reklame på mobilen tilsendt via bluetooth, fra butikk jeg er eller har vært innom.

Edit:

Så er vell appen også treg til å melde ifra om har vært i nærheten av noen ?  Mister litt av vitsen da og. Lite vits at får melding lang tid etter.  Meldingen bør være øyeblikkelig når er i nærheten av noen.

Har aldri fått en eneste reklame fra butikk vi BT. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, spetter said:

Det er ikke nok ikke en ting som skjer i realiteten.

26 minutes ago, spetter said:

Meningen er ikke at du skal kunne identifisere andre som er smittet og har registrert dette (De som vet de er smittet har stort sett forstand til å ikke omgås andre). Poenget er at når noen registrerer at de er smittet så skal systemet kunne spore kontakter tilbake i tid og gi de beskjed. Dette kan naturlig nok ikke skje før noen innrapporterer at de er smittet, som da er en tid etter at du har vært nærkontakt med de.

Av personvernhensyn er det heller ikke meningen at du skal få vite hvem det er du har potensiellt blitt smittet av, og systemet slik det er designet har da heller ikke den informasjonen med seg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
spetter skrev (36 minutter siden):

Men, ønsker ikke at butikkene skal "spore/sende reklame via bluetooth" meg når jeg er i butikk.

Telefonen din er ikke i søkbar/kringkasting Bluetooth-modus. 

Videre forstår jeg ikke helt hvordan du skal få opp reklame over Bluetooth. Er det i det hele tatt mulig? 

Jeg er en av de få som har brukt appen hele tiden, og har ikke sett noe til reklame. 

Teoretisk er det kanskje mulig for butikken å overvåke folk, på den måten at de kan få med seg når og hvor ofte jeg er innom en butikk. Allikevel tror jeg er mye enklere å overvåke bruksmønstre gjennom betalingskort og lojalitetsprogrammer. I hver eneste butikk jeg er innom, blir jeg spurt om "medlemskap", og her kan man altså oppgi sitt telefonnummer mot fem kroner anslag på regningen. Dette er p.t måten butikker følger sine kunder. Ikke via Bluetooth-sniffing.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (7 minutter siden):

Ser ikke det store behovet for app når man er vaksinert og omikron er ca like smittsomt og udramatisk som influensa.

Det er veldig praktisk å vite raskest mulig når man er smitta, siden vi fortsatt har karantene og isolasjonsregler. For min ene kompis del var det veldig praktisk med melding i Smittestopp, siden han fant ut at han var smittet før symptomene kom. Slapp å smitte/sende i karantene blant andre meg, siden vi egentlig skulle møtes dagen etter. Han kunne også avlyse (utsette) tredje dose, i stedet for å ta den med covid-19 i kroppen. 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Rune_says said:

Ser ikke det store behovet for app når man er vaksinert og omikron er ca like smittsomt og udramatisk som influensa.

Ellers blir det spm om hvor god appen er på å skille i 3 dimensjoner (leiligheter i blokk/kontorbygg) og evt fysiske vegger.

Siden appen bruker bluetooth er det RSSI måling som er tilgjengelig for å måle nærhet (man kunne naturligvis brukt GPS også, men det blir nok for lite selektivt i praksis). RSSI er en forkorting for Recived Signal Strength Indication, altså hvor kraftig signal mottageren observerer. Vegger og gulv vil dempe signalet vesentlig og få appen til å tro at sendere på andre siden er vesentlig lengre unna.
vertikal vs horisontal avstand utover hvor det er gulv og vegger har veldig lite å si for RSSI (Måten man står, sitter og holder telefonen har litt å si, så det er ikke null)

Lenke til kommentar
On 1/20/2022 at 2:02 PM, qualbeen said:

Telefonen din er ikke i søkbar/kringkasting Bluetooth-modus. 

Videre forstår jeg ikke helt hvordan du skal få opp reklame over Bluetooth. Er det i det hele tatt mulig? 

Var for en del år tilbake med på et utviklingsprosjekt (for serveringsbransjen), hvor kunden ønsket å "logge" alle gjester, samt sende de reklame på telefonen, når de ankom.

Teknologien omtales gjerne for "Bluejacking".
https://cyberhoot.com/cybrary/bluejacking/

Prosjektet ble (heldigvis) av etiske årsaker avsluttet, men fungerte helt fint i testperioden.

Da gjør man seg tanker om at man bør være forsiktig med å ha Bluetooth påslått til enhver tid.

Ellers tenker jeg vel at vi nå er kommet dit at å ta i bruk "Smitteappen" nå, er å sparke en død hest.

Det er underlig at FHI setter inn så mye ressurser på dette nå, i kombinasjon med et enormt innkjøp av Koronatester, nå som man samtidig nærmest har akseptert at smitten skal bevege seg fritt.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...