Gilbert Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 blir mye mysql-prat fra meg her nå, men det er jo et facinerende hjelpemiddel da. if $spørring finnes $spørring = select from dagbok where forfatter = $bruker and dato = i dag dato = i dag <--- finnes det en måte å gjøre dette i mysql ? dato = timestamp, og greia er om raden finnes idag (idag = i dag) Lenke til kommentar
???????? Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Dersom du vil sjekke om raden finnes i MySQL kan du bare bruke mysql_num_rows f.eks.: if(mysql_num_rows($result) > 0){ echo "raden finnes"; }else{ echo "raden finnes IKKE"; } Hvis du bruker timestamp må du bruke funksjonen BETWEEN. $now = time(); //timestamp nå $start = mktime(0, 0, 0, date("m"), date("d"), date("y")); //timestamp når døgnet begynte $query = mysql_query("SELECT * FROM tabellen WHERE dato BETWEEN $start AND $now"); Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. januar 2004 Del Skrevet 10. januar 2004 (endret) dette løses mere elegant ene og alene i mysql: SELECT * FROM tabellen WHERE TO_DAYS(from_unixtime(dato)) = TO_DAYS( NOW() ) hvorfor ikke bruke kolonnetype date eller datetime på datokolonner istedet? mysql har en rekke gode funbksjoner for å jobbe med sitt interne datoformat. hvis du likevel vil ha det ut som unix time er det selvsagt det minste problemet. EDIT: et lignende eksempel står øverst beskrevet på mysql sine sider om dato og tidsfunksjoner: http://www.mysql.com/doc/en/Date_and_time_functions.html (den mysql siden jeg er mest på!) Endret 10. januar 2004 av Torbjørn Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 10. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2004 torbjørn > akkurat det jeg var ut etter =D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå