Oklo Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 5 minutes ago, plankeby said: Forstår ikke motstanden mot å kunne kjøre og lade på enhver ladestasjon i Europa med en gang, der og da, uten å opprette en haug med avtaler i forkant? Motstanden ligger nok mer i prinsippet om at man skal kreve at alle ladestasjoner i Europa skal utstyres med teknologi som er fordyrende og utvilsomt på vei ut. Mange har selvfølgelig NFC allerede, og krever kanskje mindre ombygging, men at det vil være et element som koster, og som må vedlikeholdes, er det vel liten tvil om? Da hadde det vært vesentlig mer hensiktsmessig med en EU-lovgivning om at alle ladeoperatører må legge til rette for tredjeparts betalingstjenester. -Mao at det skal legges til rette for at man kan samle alle ladeoperatører i en app, omtrent som vi har med parkering og Easypark. -Så får man heller betale noen små promille til betalingspartneren, men slipper å ha en app pr. ladeleverandør. Lading basert på innlesing av VIN og automatisk start av lader er også en veldig god løsning, men da burde man ha overstyringsmulighet, f.eks. ved å bruke "felles betalingsapp" og scanne QR-kode/velge lader før man plugger inn bilen. -Men som flere andre her påpeker, plastkort tar jeg nesten aldri med meg ut lenger. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Oklo skrev (12 minutter siden): Motstanden ligger nok mer i prinsippet om at man skal kreve at alle ladestasjoner i Europa skal utstyres med teknologi som er fordyrende og utvilsomt på vei ut. Mange har selvfølgelig NFC allerede, og krever kanskje mindre ombygging, men at det vil være et element som koster, og som må vedlikeholdes, er det vel liten tvil om? Da hadde det vært vesentlig mer hensiktsmessig med en EU-lovgivning om at alle ladeoperatører må legge til rette for tredjeparts betalingstjenester. -Mao at det skal legges til rette for at man kan samle alle ladeoperatører i en app, omtrent som vi har med parkering og Easypark. -Så får man heller betale noen små promille til betalingspartneren, men slipper å ha en app pr. ladeleverandør. Lading basert på innlesing av VIN og automatisk start av lader er også en veldig god løsning, men da burde man ha overstyringsmulighet, f.eks. ved å bruke "felles betalingsapp" og scanne QR-kode/velge lader før man plugger inn bilen. -Men som flere andre her påpeker, plastkort tar jeg nesten aldri med meg ut lenger. Jeg er høyst usikker på hvor fordyrende dette er med å ha en NFC leser, tastatur og skjerm. All annen teknologi er jo der fra før på ladestedene. Se bare på bensinmumper, før var den en NFC "kortleser" på et selvbetjent område, nå er det på hver pumpe. Altså er nok kostnaden ubetydelig, ja mikroskopisk. Vi må ikke blande inn de gamle mekaniske kortleserene som dro kortet ut og inn, med lesing av magnet stripe. De krevde fysisk vedlikehold og service. Dessuten koster slikt i dag ingenting kontra på 90-talket. Dermed er kostnad en total avsporing. Forøvrig en avsporing av hele tråden... Endret 19. januar 2022 av plankeby Lenke til kommentar
Oklo Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 1 minute ago, plankeby said: Jeg er høyst usikker på hvor fordyrende dette er med å ha en NFC leser, tastatur og skjerm. All annen teknologi er jo der fra før på ladestedene. Det er absolutt ikke sikkert at det er veldig fordyrende, men for de stasjonene som allerede eksisterer, koster det selvfølgelig penger at noen fysisk må reise ut og bygge om stasjonene. Jeg vet ikke hva slags sikkerhetstiltak som må på plass i henhold til lovverket, men jeg er enig i at det ser jo ut til at det skal være overkommelig. -Men sett fra mitt perspektiv, er det i utgangspunktet en dårligere løsning enn den jeg foreslo, samtidig som det medfører noe ekstra kostnader, og flere fysiske komponenter ute på ladestasjonene som i likhet med alle andre komponenter har en feilrate som kan medføre nedetid på ladepunktet. Igjen med små marginer, det er nok ikke ofte det feiler, men som sagt, for meg og mitt bruk er det uansett bedre med en felles app for all lading. Lenke til kommentar
Robert Hughes Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Justervesenet regulerer i dag målinger som danner grunnlag for et økonomisk oppgjør der målingen gjøres i KWt, det er per nå ingen hjemmel til å regulere målinger på ladestasjoner basert på tid. Det er også nærliggende å tro at målinger i fremtiden i større grad vil basere seg på selve energimålingen og ikke tidsmålingen, ettersom teknologien stadig utvikles og tiden som går med til ladning etter hvert vil reduseres. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Oklo skrev (1 time siden): Det er absolutt ikke sikkert at det er veldig fordyrende, men for de stasjonene som allerede eksisterer, koster det selvfølgelig penger at noen fysisk må reise ut og bygge om stasjonene. Jeg vet ikke hva slags sikkerhetstiltak som må på plass i henhold til lovverket, men jeg er enig i at det ser jo ut til at det skal være overkommelig. -Men sett fra mitt perspektiv, er det i utgangspunktet en dårligere løsning enn den jeg foreslo, samtidig som det medfører noe ekstra kostnader, og flere fysiske komponenter ute på ladestasjonene som i likhet med alle andre komponenter har en feilrate som kan medføre nedetid på ladepunktet. Igjen med små marginer, det er nok ikke ofte det feiler, men som sagt, for meg og mitt bruk er det uansett bedre med en felles app for all lading. Hadde man fått en felles app for alle ladestasjoner i Europa, ja. Men det er nok fjernt. Poenget om å innføre kontaktløs betaling har vært i annen tråd, da man i Europa ser at fri flyt av å lade uten avtaler er en utfordring. Tross alt mye high tek på ladestasjoner, on-line, slitasje på kabler osv. Så den ene terminalen er meget ubetydelig. Endret 19. januar 2022 av plankeby Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) plankeby skrev (2 timer siden): Jeg har diskutert dette med betaling i annen tråd. Kortbetaling er det samme som mobilbetaling i praksis. Kort sagt at alle ladestasjoner bør tilby betaling med betalingskort, at man holder mobil eller kort inntil en leser. Betalingskort = mobiltelefon OG et kort. I dag heter det kun kontaktløs betaling, der kort og mobil er likestilt ved å holde det inntil en leser. Nei, likestilt er det ikke. Kontaktløs betaling med mobilen er autentisert og uten begrensninger. Kontaktløs betaling med bankkort er uten autentisering og medfører derfor en del begrensninger (maksbeløp uten å taste pin-kode, kan bli bedt å taste pin-kode uansett om beløpet er lavere osv.). Skal man tilby fullverdig betaling med bankkort behøves derfor skjerm og pin-kode-tastatur. Dette behøves ikke for mobilbetaling. Det er heller ikke alle bankkort som tilbyr kontaktløs betaling. Endret 19. januar 2022 av Jens Kr. Kirkebø 1 Lenke til kommentar
Oklo Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 22 minutes ago, plankeby said: Hadde man fått en felles app for alle ladestasjoner i Europa, ja. Men det er nok fjernt. Poenget om å innføre slikt (kontaktløs betaling) har vært i annen tråd, da man i Europa ser at fri flyt av å lade uten avtaler er en utfordring. Triss alt mye high tek på ladestasjoner, on-line, slitasje på kabler osv. Så den ene terminalen er meget ubetydelig. Jepp, og man gjør ikke en high-tech - installasjon mer driftssikker ved å innføre flere komponenter som kan feile. -Uansett hvordan man snur og vender på det. Som sagt, det må nok en EU-regel på plass for å få til en felles app. -Selv om Easypark faktisk virker veldig bra nedover i Europa også, så man kan jo håpe at noen kommer til fornuft. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 5 hours ago, Kajac said: Da er du et enestående eksempel. Hver dag ser jeg folk betale med kort. Men går uker imellom gangene jeg ser folk betale med mobil eller smartklokke. VIlle lett ha betalt med mobilen eller smartklokken om banken min hadde støttet det. Er noe herk å enda måtte drasse rundt på kortmappa som alltid befinner seg i en annen jakke eller noe.. Tipper manglende støtte er grunnen til at mange (som meg) enda betaler med vanlig kort. 1 Lenke til kommentar
Øyvind Pedersen Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Nettopp, og dette hadde Tesla løst før de rullet bilene ut på veien. Den soleklare, åpenbare, no-brainer, midt-i-dagen løsningen er å identifisere bilen via ladekabelen. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det? Jeg er ikke interessert i å stå ute i snøføyka et sekund lenger enn jeg må, og jeg vil at ladingen skal starte umiddelbart etter at jeg har satt kabelen i bilen. (Strengt tatt burde man i 2022 hatt en løsning med en robotarm som satte i ladekabelen også.) 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Complexity skrev (7 timer siden): VIlle lett ha betalt med mobilen eller smartklokken om banken min hadde støttet det. Er noe herk å enda måtte drasse rundt på kortmappa som alltid befinner seg i en annen jakke eller noe.. Tipper manglende støtte er grunnen til at mange (som meg) enda betaler med vanlig kort. På tide å bytte bank? Særlig om banken er DnB... Sbanken kan anbefales. 1 Lenke til kommentar
kjetil_kilhavn Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 Ville du også synes det var greit hvis den appen du skulle betale med kun finnes til enkelte telefoner? Folk som ser dårlig eller foretrekker en 'usmart' telefon eller en telefon med fri programvare har ikke tilgang til appene - så jeg håper aldri vi kommer dit at det er eneste mulighet. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 (endret) 1 hour ago, kjetil_kilhavn said: Ville du også synes det var greit hvis den appen du skulle betale med kun finnes til enkelte telefoner? Folk som ser dårlig eller foretrekker en 'usmart' telefon eller en telefon med fri programvare har ikke tilgang til appene - så jeg håper aldri vi kommer dit at det er eneste mulighet. Hvis noen fortrekker ett eller annet må man regne med at det har konsekvenser. Du kan ikke forvente å finne vanningsmulighet dersom du foretrekker å bruke hest til kjøpesenteret (satt vel på spissen) Endret 20. januar 2022 av trikola Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 Øyvind Pedersen skrev (15 timer siden): Strengt tatt burde man i 2022 hatt en løsning med en robotarm som satte i ladekabelen også. Det ville jo gjort det enklere for bevegelseshemmede å ha elbil. Ladestasjoner er stort sett ikke særlig rullestolvennlige (unntak finnes). Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 23. januar 2022 Del Skrevet 23. januar 2022 On 1/19/2022 at 10:12 PM, Øyvind Pedersen said: Nettopp, og dette hadde Tesla løst før de rullet bilene ut på veien.Den soleklare, åpenbare, no-brainer, midt-i-dagen løsningen er å identifisere bilen via ladekabelen. Nå var vel ikke dette så veldig vanskelig for Tesla, bilene ble solgt med gratis lading. For seriøse produsenter som bidrar og forholder seg til industristandarder (for eks. ISO 15118) tar det såklart lengre tid å komme fram til enighet om tekniske løsninger osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå