Redaksjonen. Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Ingen vet om du får energien du betaler for når du hurtiglader Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Prinsippet om at kunden betaler for den energien man får levert er visstnok gjeldende i hver ende av kablene mot utlandet, men kanskje ikke innenlands. Når man hører at nettselskapene belaster overføringstap i nettet til kundene og også denne historien, så virker det for meg som myndigheter/tilsyn ikke har gjort jobben sin. Jeg vet ikke om det er tilfellet eller om dett er saker som skyldes at regelverket eller markedsmodellen er umoden, men det er jo påfallende at nettleie/tap ikke skal deles mellom alle parter? Saken om regelmessig overfakturering av nettleie er interessant fordi det har foregått over mange år uten at selskapene selv har justert underveis. Man skulle tro at man bommet begge veier, selv om det i følge nettselskapene er vanskelig å beregne riktig. Det skyldes sikkert strømprisen, men den endrer jo ikke belastningen på nettet eller mengden energi som nettselskapene transporterer. Hvordan beregner man "flaskehalsinntekter" i utenlandskabler - er det i forhold til overført energi eller verdien etter dagens energipris?? At det ikke er orden på hva man betaler for energien som leveres når man lader betyr jo at det ikke er mulig å sammenligne tjenesten fra de enkelte ladeselskapene. Endret 19. januar 2022 av NERVI 3 Lenke til kommentar
Frie fantasier Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Hvis man skal gjøre noe med ladestasjonene så håper jeg at det kommer krav om å kunne betale med kort slik som man betaler for bensin og alt annet. Det hadde vært fint å slippe "apphelvetet". Jeg vet at det går å registrere brikken men virker det like godt i Østerrike, Portugal etc? Og hva med utenlandske elbiler? 5 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 53 minutes ago, Frie fantasier said: Hvis man skal gjøre noe med ladestasjonene så håper jeg at det kommer krav om å kunne betale med kort slik som man betaler for bensin og alt annet. Det hadde vært fint å slippe "apphelvetet". Jeg vet at det går å registrere brikken men virker det like godt i Østerrike, Portugal etc? Og hva med utenlandske elbiler? Personlig så synes jeg det fungerer MINST like bra med app som med kort - men vi trenger én app som kan brukes på alle leverandører. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 24 minutes ago, kjetilkl said: Personlig så synes jeg det fungerer MINST like bra med app som med kort - men vi trenger én app som kan brukes på alle leverandører. Vi trenger ikke det. Jeg trenger å kunne kjøre bil uten å ha mobilen med meg. Jeg er enig i at det burde finnes en felles app som tar seg av all form for betaling, men mener det er minst like viktig å ha muligheten til å betale med kort. 5 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Kort er en tungvint og døende betalingsmåte, på vei ut. Det er nesten 2 år siden jeg sist hadde med meg betalingskort når jeg handlet. Om få år vil vi nok bruke mobilen alle mann, bortsett fra de som fortsatt sverger til kontanter. Å sette krav om kortautomat nå er like fremtidsrettet som å kreve mynt- og seddelautomat, for å sette det litt på spissen. 3 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden): Kort er en tungvint og døende betalingsmåte, på vei ut. Det er nesten 2 år siden jeg sist hadde med meg betalingskort når jeg handlet. Om få år vil vi nok bruke mobilen alle mann, bortsett fra de som fortsatt sverger til kontanter. Da er du et enestående eksempel. Hver dag ser jeg folk betale med kort. Men går uker imellom gangene jeg ser folk betale med mobil eller smartklokke. Ellers enig i at dette er en god idé. Har opplevd enkelte ladere hvor jeg får konstant høyere ladetap enn vanlig, så mistenker at noen av disse ikke er helt godt kalibrert. 3 Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 1 hour ago, Kajac said: Da er du et enestående eksempel. Hver dag ser jeg folk betale med kort. Men går uker imellom gangene jeg ser folk betale med mobil eller smartklokke. Ellers enig i at dette er en god idé. Har opplevd enkelte ladere hvor jeg får konstant høyere ladetap enn vanlig, så mistenker at noen av disse ikke er helt godt kalibrert. For betaling for ladestasjoner burde jo dette vært løst med sikker identifikasjon av bilen via kabelen - da hadde det ikke vært behov for noe som helst annet enn den bilen man allikvel nødvendigvis må ha med. 2 Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Er det ikke en del ladestasjoner som tar betalt per minutt tilgang og ikke per kWh? Selvfølgelig er det da et poeng at man bør være sikker på at stasjonen faktisk kan levere minst den effekten som er oppgitt og at en eventuell lavere effekt skyldes forhold på bilens side. I et slikt tilfelle ser jeg ikke behov for en eksakt energimåling, men heller en verifikasjon av at designet er slik at det bare er forhold på bilens side som kan føre til at man får en lavere ladeeffekt enn oppgitt. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 chrisbt skrev (8 minutter siden): Er det ikke en del ladestasjoner som tar betalt per minutt tilgang og ikke per kWh? Selvfølgelig er det da et poeng at man bør være sikker på at stasjonen faktisk kan levere minst den effekten som er oppgitt og at en eventuell lavere effekt skyldes forhold på bilens side. I et slikt tilfelle ser jeg ikke behov for en eksakt energimåling, men heller en verifikasjon av at designet er slik at det bare er forhold på bilens side som kan føre til at man får en lavere ladeeffekt enn oppgitt. Stemmer det. Veldig lite begeistret for sånne. Ladet sist hos MER på en stasjon som skulle kunne levere 22 kW. Men snittstyrken ble på 3,6 kW. Bilen min kan ikke ta mer enn 7,6, men det er jo langt fra 7,6 til 22... Veldig kjedelig å betale minuttpris da. Sendte dem en klage, men har ikke fått svar. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Det er også dårlig/fraværende med opplysning om gjeldende pris direkte på laderne, eller påløpte kostnader. Dette burde være en ekstremt enkelt detalj å få med i displayet. Kommer vel mest an på viljen. Endret 19. januar 2022 av EremittPåTur Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Kort er en tungvint og døende betalingsmåte, på vei ut. Det tviler jeg på. Har du statistikk som underbygger denne påstanden. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 26 minutes ago, chrisbt said: For betaling for ladestasjoner burde jo dette vært løst med sikker identifikasjon av bilen via kabelen - da hadde det ikke vært behov for noe som helst annet enn den bilen man allikvel nødvendigvis må ha med. Det er et nyttig supplement, men kan ikke være eneste metode. Noen låner eller leier biler og det er praktisk at man ikke må opprette betalingsinformasjon i bilen i slike tilfeller. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Jeg har diskutert dette med betaling i annen tråd. Kortbetaling er det samme som mobilbetaling i praksis. Kort sagt at alle ladestasjoner bør tilby betaling med betalingskort, at man holder mobil eller kort inntil en leser. Betalingskort = mobiltelefon OG et kort. I dag heter det kun kontaktløs betaling, der kort og mobil er likestilt ved å holde det inntil en leser. Endret 19. januar 2022 av plankeby 2 Lenke til kommentar
Joooakim Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Kajac skrev (1 time siden): Da er du et enestående eksempel. Hver dag ser jeg folk betale med kort. Men går uker imellom gangene jeg ser folk betale med mobil eller smartklokke. Ellers enig i at dette er en god idé. Har opplevd enkelte ladere hvor jeg får konstant høyere ladetap enn vanlig, så mistenker at noen av disse ikke er helt godt kalibrert. Jeg må inkluderes i det enestående eksemplet. Jeg husker bare så vidt koden til det primære bankkortet mitt, alle de andre har jeg glemt for lenge siden. Betaler kun med telefon og klokka og har gjort det i ‘mange’ år nå. Og du må handle på andre butikker enn meg for jeg ser stadig at det betales med mobil (men sjeldent med klokke). Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Joooakim skrev (4 minutter siden): Jeg må inkluderes i det enestående eksemplet. Jeg husker bare så vidt koden til det primære bankkortet mitt, alle de andre har jeg glemt for lenge siden. Betaler kun med telefon og klokka og har gjort det i ‘mange’ år nå. Og du må handle på andre butikker enn meg for jeg ser stadig at det betales med mobil (men sjeldent med klokke). Da betaler du med det man fortsatt kaller kortbetaling på folkemunne. Det kontaktløs betaling inntil en leser. Jeg mener at alle ladestasjoner bør ha dette. Ekstrautgifter er at det trengs et tastatur med lite display over ett sted på ladeområdet, for å verifisere kode. Endret 19. januar 2022 av plankeby Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 1 minute ago, sverreb said: Det er et nyttig supplement, men kan ikke være eneste metode. Noen låner eller leier biler og det er praktisk at man ikke må opprette betalingsinformasjon i bilen i slike tilfeller. Dette er jo i utgangspunktet akkurat samme problem som for bompasseringer og skiltbasert fergebetaling og kan med fordel løses på samme måte. Vegvesenet kunne for eksempel hatt en løsning for å melde inn at kjøretøyet ble disponert av en annen person innenfor et gitt tidsrom, med gjensidig BankID signering fra begge parter. Med det ble all fakturering basert på kjøretøy innenfor tidsrommet overført til den som disponerer kjøretøyet (eventuelt gå via avtaler denne måtte ha med de ulike selskapene). Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Forstår ikke motstanden mot å kunne kjøre og lade på enhver ladestasjon i Europa med en gang, der og da, uten å måtte opprette en haug med avtaler i forkant? Endret 19. januar 2022 av plankeby 1 Lenke til kommentar
Joooakim Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 plankeby skrev (1 minutt siden): Da betaler du med det man fortsatt kaller kortbetaling på folkemunne. Sant, men virket ikke som at Kajac hadde det synspunktet. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Joooakim skrev (17 minutter siden): Sant, men virket ikke som at Kajac hadde det synspunktet. Mobilbetaling på en kortterminal er fremdeles mobilbetaling i mine øyne ja. Ellers handler jeg stort sett på de vanlige butikkene, type Rema, Meny, Kiwi, Spar, etc. Kanskje bare Bergen henger langt bakpå? Jeg ser det av og til, men det går en god stund mellom hver gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå