magne.moe Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 bshagen skrev (19 timer siden): Er dette noe som faktisk har blitt skrevet, eller er det noe du finner på? Tviler f.eks på at de fjerner WoW fra MacOS nemlig Enig, spørsmålet er ikke eksisterende spill de fortsetter som før. Nye spill som starfield blir ofte eksklusive. Det store spørsmålet er nye versjoner som fremtidige CoD og Overwatch 2. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Jeg spøkte litt lengre bak her om et oppkjøp av Valve. Det skjer nok ikke, men et samarbeid med enten Sony eller Microsoft er ikke utelukket. Jeg har hørt mye snakk om dette i lengre tid fra flere hold nå. Og akkurat nå virker det å være Sony de har noe på gang med. Om det et noe mer utover ett enkelt spill gjenstår å se da: https://www.techradar.com/news/psvr-2-is-reportedly-getting-one-of-the-best-vr-games-of-all-time Men Steam(VR) på Playstation og flere Sony spill på Steam er vel en vinn-vinn? Begge er store på VR noe Microsoft ikke virker å ha interesse for. Og både Sony og Valve møter nå sterk konkuranse fra Facebook/Meta med sin Quest VR satsning. Et samarbeid for å kontre Facebook med sin Quest VR konsoll gir mening. Endret 19. januar 2022 av Enceladus Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 BakaBerg skrev (16 timer siden): Så artig at vi har helt stikk motsatte oppfatninger! Syns xboxen (series X) er overlegen på alle måter. Digger at den har 1440p /120hz og VRR.. elite 2 controlleren er beste controlleren jeg noensinne har hatt i følelse (ja har bytta den en gang for snart 1 år siden, gratis). Dualsense har kule features men føles som delene er plastikk fra nille og må lade den minst en gang om dagen om man bruker den. Elite 2 varer 4 dager uten at batteriindokatoren går ned engang. Game pass er magisk. Uansett veldig interessant med betrakninger of hvor forskjellige oppfatninger vi har! Siden jeg har begge er ikke eksklusive spill et problem Ikke testa Elite 2 kontrolleren, men om den koster 2000, så skjønner jeg at du synes den er bedre enn ps5 sin mtp plastikken osv. Er enig i at batteriet på playstation 5 kontrollerene er dårligere. Jeg synes det er helt ok å ha AA batterier, de holder lenge i xbox kontrolleren og man slipper ladekabler og den slags. UI til xbox series x er udatert. Håper virkelig microsoft kvitter seg med flisene. Ps5 har et godt UI, det er oversiktelig, lett å finne frem og ser estetisk bedre ut etter min mening, men er nok smak og behag angående hvilken konsoll man foretrekker. Jeg er ingen fanboy, men har definitivt en primærkonsoll og det er ps5 Kult å høre din mening. Lest en del på reddit og mange som deler mening med både deg og meg Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Pallehysa skrev (22 timer siden): Blizzard treng nye ideer, og bedre ledelse. Eller det motsatte: ny ledelse og bedre ideer. ----------- Bra! Blizzard har bare gått dypere ned i grøften siden Activision overtok, så det er vanskelig for M$ å gjøre ting verre. Håper forsatt på en remake av Rock'n Roll Racing. ♥️ Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Kvaliteten på idéer spiller ingen rolle. Det er utførelsen som betyr noe. Det er mange som tror de har en god forretningsidé, men de har ikke hva som skal til for utførelsen. Utførelsen er 99,9%. Det er mulig å utvikle en dårlig idé til noe fantastisk. Den beste idé er ikke noe uten utførelse. Det er det samme som han bekjenten som babler om ditt og datt i tiår etter tiår, men han gjør aldri noe. Bedre at han gjorde noe med god utførelse enn å kaste bort 50 år på å finne den riktige idéen. Idéen bak World of Warcraft (de to første avsnittene, resten prøver jeg å fortrenge at de eksisterer) er noe møl og loppemarked med referanser til populærkultur, i senere til og med cancel culture i tillegg til copycat fra andre spill. Utførelsen derimot er meget god. For mange gir spillselskaper alt for mange sjanser fordi de en gang for flere tiår siden lagde noe de likte. Når man ikke greier å lage noe nytt må man satse på Diablo II Resurrected og WoW Classic. I grunnen passer det meg fint, for de to kan jeg spille inn i evigheten. Ingen fear of missing out når det ikke kommer noe nytt og bra. Mange nye spill har jeg mistet interessen i for det handler mer om å ha skins fra lootbokser enn å være god i spillet. Jeg godtar ikke nonsense i det jeg spiller fordi noen vil tjene mer penger på et dårligere produkt. Spill var bedre før. Trykk start, velg avsnitt og så er du i gang. Fargen og mønsteret på våpenet gjør ikke noe for spillbarheten og skal heller ikke være med. Du får det som er, verken mer eller mindre. Jeg trenger ikke 200 ulike skins til våpenet. Jævlige transmogrification. Hvis den beste rustningen er stygg og jævlig så er den stygg. Det som betyr noe er at den er best. Det er ikke idéen bak å lage Diablo III som er problemet, ei heller ideen om å lage flere utvidelser til WoW. Det er utførelsen. Magien i selskapet er for lengst borte. Det største problemet av alle er at de fortsetter å lage Diablo og WoW uten å rette opp i utførelsen som har vært kontinuerlig dårlig. Det som har fått i land WoW Classic så langt er no changes. Det er mye som trenger endring for å fungere i 2021. Evnen til å endre dette på en god måte eksisterer ikke i selskapet. Det har allerede sklidd ut med character boost og kjøp av mount. Endret 19. januar 2022 av BadCat 1 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Mr. Pants skrev (6 timer siden): Sony's oppkjøp blekner i forhold til Microsoft. Enn så lenge, i hvert fall. Det kan godt hende det endrer seg nå etter oppkjøpet av Activision. Elder Scrolls, Fallout, COD, Diablo, Overwatch. Dette er tunge merkevarer der Sony kan risikere at alle hopper over PS5/6 på sikt. Ja for kva kan vel lokke folk til PS når dei eventuelt ikkje får spelt elder scrolls, cod eller diablo? Tenker kanskje Spiderman, God of War, Horizon, Gost of Tsushima, Uncharted, The last of Us, Star Citizen, Ratchet and Clank med fleire som Sony eiger, kan fort fikse biffen... Der to av merkevarene er store blockbustere i film verdenen. Utopien om at "alle hopper over PS5/6" på sikt på bakgrunn av Elder scrolls, Cod eller Fallout, er nettopp det, utopi. Mr. Pants skrev (6 timer siden): Ang. Rockstar så gir de vel fortsatt ut spill på begge platformer? Sony har riktignok en markedsføringsavtale med dem, men Take Two / Rockstar har ikke blitt kjøpt opp (ennå). Den dagen Microsoft kjøper Take two eller EA, og gjer dei spela til MS eksklusiver, passer din forrige kommentar litt bedre. Men enn så lenge dropper Sony spel på MS sine plattformer, og MS kjem heilt sikkert til å fortsette å lansere mange av sine produkter på PS. Ser liten endring i markedet etter dei oppkjøpene som er gjort. For begge selskaper. Sony som konsoll kongene, og MS som ein god nummer to. Endret 19. januar 2022 av Pallehysa 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) Jeg har aldri vært en fan av forretningsmodellen til Sony, men i dag fremstår de som minst skurk og best in class. Spill kommer til og med til PC nå. Nå har jeg etter 26 år gitt etter og faktisk kjøpt en PlayStation 5. Ikke så mye for å bruke den, mest for å ha den på hylla i studio som dekor Jeg har til og med kjøpt ei T-skjorte med PS-logo i et svakt øyeblikk. Enn så lenge ligger den i skjorta med merkelappen på i ei plastkasse som ikke er gjennomsiktig. Det jeg ser for meg som et mulig dommedagsscenario er at Microsoft greier å få til at tidligere PC-spill ikke lenger kommer på PC. Nintendo sendte meg nylig mail om at nå har jeg vært kunde i X antall dager. At jeg ikke har hatt konsollen på etter de første ukene var visst ikke vesentlig. Så lenge de er glade for pengene de får er det ikke det verste. Endret 19. januar 2022 av BadCat Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Pallehysa skrev (11 minutter siden): Star Citizen Wait what? Sony eier da ikke Star Citizen? Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Gringorilla skrev (2 minutter siden): Wait what? Sony eier da ikke Star Citizen? Bommet nok litt der ja. Dei eiger Firesprite, som jobber med Star Citizen: https://en.wikipedia.org/wiki/Firesprite Er Cloud Imperium Games som har SC. 1 Lenke til kommentar
Raul07 Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) 43 minutes ago, Pallehysa said: Ja for kva kan vel lokke folk til PS når dei eventuelt ikkje får spelt elder scrolls, cod eller diablo? Tenker kanskje Spiderman, God of War, Horizon, Gost of Tsushima, Uncharted, The last of Us, Star Citizen, Ratchet and Clank med fleire som Sony eiger, kan fort fikse biffen... Der to av merkevarene er store blockbustere i film verdenen. Utopien om at "alle hopper over PS5/6" på sikt på bakgrunn av Elder scrolls, Cod eller Fallout, er nettopp det, utopi. Den dagen Microsoft kjøper Take two eller EA, og gjer dei spela til MS eksklusiver, passer din forrige kommentar litt bedre. Men enn så lenge dropper Sony spel på MS sine plattformer, og MS kjem heilt sikkert til å fortsette å lansere mange av sine produkter på PS. Ser liten endring i markedet etter dei oppkjøpene som er gjort. For begge selskaper. Sony som konsoll kongene, og MS som ein god nummer to. Store fellesnevneren på alle spillene du nevner er at det kun er singelplayer spill, og ikke alle er interessert i det. Av med Sony brillene hvis du tror at hvis man mister Overwatch 2, Diablo 4 og CoD ikke er et stort slag for Sony. Sony satser jo kun på singelplayer, de rører ikke online gaming når det kommer til first party titler. De hadde vel et bilspill denne generasjonen som ikke var mer enn i beste fall OK. Endret 19. januar 2022 av Raul07 Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Pallehysa skrev (44 minutter siden): Ja for kva kan vel lokke folk til PS når dei eventuelt ikkje får spelt elder scrolls, cod eller diablo? Tenker kanskje Spiderman, God of War, Horizon, Gost of Tsushima, Uncharted, The last of Us, Star Citizen, Ratchet and Clank med fleire som Sony eiger, kan fort fikse biffen... Der to av merkevarene er store blockbustere i film verdenen. Utopien om at "alle hopper over PS5/6" på sikt på bakgrunn av Elder scrolls, Cod eller Fallout, er nettopp det, utopi. Jeg snakket om merkevarene. Vi vet ikke nøyaktig hva som vil skje med COD, men poenget er altså at den er en av seriene som kanskje kommer itl å hoppe over Playstation i tiden fremover. Jeg kunne nevnt flere, men jeg tenkte jeg skulle fatte meg i korthet. Konsekvensene av dette er litt vanskelig å forutse, men en trenger ikke å være analytiker for å forstå at et eventuelt tap av COD kan medføre et stort tap av kunder og inntekter (gjennom royalties) for Sony. At Ratchet & Clank kan måle seg med disse merkevarene er for øvrig en veeeldig raus vurdering. Pallehysa skrev (44 minutter siden): Den dagen Microsoft kjøper Take two eller EA, og gjer dei spela til MS eksklusiver, passer din forrige kommentar litt bedre. Men enn så lenge dropper Sony spel på MS sine plattformer, og MS kjem heilt sikkert til å fortsette å lansere mange av sine produkter på PS. Ser liten endring i markedet etter dei oppkjøpene som er gjort. For begge selskaper. Sony som konsoll kongene, og MS som ein god nummer to. Hæ? Denne forstod jeg ikke. Jeg svarte bare på kommentaren om "hvem som har lokket Rockstar til sin platform". Rockstar er per i dag en multiplatform utvikler. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Er ikke mange av de store IPene (ikke bare Activision sine) over the hill og på vei ned? COD har vært på nedadgående helt siden MW2, siste bra Fallout-spillet var New Vegas, Doom og Wolfenstein har da ikke vært relevante på veldig lenge osv osv. Det er vel nesten bare Nintendo som greier å holde merkevarene sine relevante i tiår på tiår. Hva spillbransjen sårt trenger nå er vel litt nytenking og nye konsepter, ikke bare samme gamle mølet i ny innpakning hvert år? 1 1 Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Kalle Klo skrev (11 minutter siden): Er ikke mange av de store IPene (ikke bare Activision sine) over the hill og på vei ned? COD har vært på nedadgående helt siden MW2, siste bra Fallout-spillet var New Vegas, Doom og Wolfenstein har da ikke vært relevante på veldig lenge osv osv. Det er vel nesten bare Nintendo som greier å holde merkevarene sine relevante i tiår på tiår. Hva spillbransjen sårt trenger nå er vel litt nytenking og nye konsepter, ikke bare samme gamle mølet i ny innpakning hvert år? Det kommer jo en god del nye IP-er også. Bethesda Game Studios arbeider f. eks med, Starfield, utviklerens første nye IP siden The Elder Scrolls på 90-tallet. Lenke til kommentar
Fleskelars Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Gode nyheter ! Nå kan det bare gå oppover for Blizzard . De har ikke laget et bra spill de 10 siste årene . Lenke til kommentar
mkri96 Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Så lenge microsoft ikke lager noe spor av seg selv i WoW eller noen andre spill er jeg happy Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 Raul07 skrev (16 timer siden): Store fellesnevneren på alle spillene du nevner er at det kun er singelplayer spill, og ikke alle er interessert i det. Av med Sony brillene hvis du tror at hvis man mister Overwatch 2, Diablo 4 og CoD ikke er et stort slag for Sony. Sony satser jo kun på singelplayer, de rører ikke online gaming når det kommer til first party titler. De hadde vel et bilspill denne generasjonen som ikke var mer enn i beste fall OK. De spillene han nevner er bare det vi har sett forrige generasjon. Sony sitter fortsatt på sinnsykt mye mer gjenkjennelige IPer enn Microsoft, selv om de færreste kan måle seg med COD, Diablo og WoW. Av multiplayer-serier (usikker på hva du mener kategoriseres som MP, så jeg inkluderer alt som har en eller annen form for MP): SOCOM Killzone Gran Turismo Everybody's Golf The Last of Us Buzz Little Big Planet Dreams MLB The Show Resistance Motorstorm Singstar This is Football Twisted Metal Uncharted Warhawk Wipeout ATV Offroad Fury Dette er bare tatt fra seriene som førstepartsutviklere står bak. Sony eier også rettighetene til veldig mange tredjepartsutviklede spillserier, som de når som helst kan få sine førstepartsuviklere til å sette i gang med. I tillegg til dette har de mange serier som potensielt kan grene ut i multiplayer. Og ikke minst, og dette er kanskje det viktigste punktet, så har de veldig mange ekstremt talentfulle studioer under seg som de kan få til å utvikle NYE franchiser, både. Både Bethesda og Activision/Blizzard er bare kjent for noen skikkelig få kvalitetstitler. Det aller meste de har gjort utenom disse seriene har vært dårlig kvalitet. Activision har blant annet en hel rekke film-lisensierte spill og dårlige ekstremsportsspill som sin hovedportfolio. Merk også at selv om Activision (og nå MS) eier noen gode spillserier som Spyro og Crash Bandicoot, så er det Sony sine egne studioer (Insomniac og Naughty Dog) som har lagd de (eneste?) gode spillene i de seriene. Alt i alt så bunner dette ut i at Sony absolutt ikke trenger å være bekymret, og selv om Xbox har gjort et godt kjøp, så betyr det lite i den store sammenhengen. Jeg anser uansett kjøpet som positivt, da det vil øke konkurransen. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 BadCat skrev (20 timer siden): Spill var bedre før. Trykk start, velg avsnitt og så er du i gang. Fargen og mønsteret på våpenet gjør ikke noe for spillbarheten og skal heller ikke være med. Du får det som er, verken mer eller mindre. Jeg trenger ikke 200 ulike skins til våpenet. Jævlige transmogrification. Hvis den beste rustningen er stygg og jævlig så er den stygg. Det som betyr noe er at den er best. Synes du bommer litt der. Du kan fint spille uten å bry deg om skins. De fleste f2p spill jeg spiller så bytter jeg aldri skins, selv om jeg får mange når jeg spiller. 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 Legges det ikke litt mye vekt på IP/merkevarer her? Greit nok at du har noen som kjøper FIFA eller CoD hvert år av ren vane, men har man et knallgodt spill og promoterer det godt, så selger det da bra? Første God of War er vel et godt eksempel i så måte, og dannet basisen for en merkevare. Feks, så ser jeg ikke den store fordelen med å lansere et nytt "This is Football" spill - det var en spillserie som ikke slo gjennom, og kom et godt hakk bak FIFA og PES. Siste spill i serien kom ut for 16 år siden (ser bort fra manager-spillet i 2010) Hvis man skal lansere et nytt fotballspill, kan man like godt begynne på nytt. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 (endret) 2 hours ago, Sjørøver said: Synes du bommer litt der. Du kan fint spille uten å bry deg om skins. De fleste f2p spill jeg spiller så bytter jeg aldri skins, selv om jeg får mange når jeg spiller. Du kan ikke si at noens mening er feil. Hvis jeg like spill bedre på 80-, 90- og tidlig 2000-tall så gjør jeg nettop det. Alle har sine meninger. Lootboksene ble fjernet fra det spillet jeg hadde i tankene. Dog erstattet av season pass, som er nesten like ille. Et spill skal måle hvor god du er, ikke melke deg for penger. Problemet oppstod når dette fant veien inn i spill som tidligere ikke hadde hatt slikt. Da kan man ikke lenger styre unna uten å droppe hele spillet. Free to play kan man lett styre unna. WoW var mye bedre før de begynte å selge mounts og karakterboost. Da de til og med solgte mount og karakterboost i TBC Classic gikk det alt for langt. Hvis du ser på YouTube var det mange dedikerte spillere og innholdsskapere hvorpå det var siste dråpen som fikk de til å forlate spillet. Enn så lenge har de ikke ødelagt Season of Mastery, i alle fall ikke for mye, så får man se hva som skjer videre. I det minste har man fått en mulighet til å spille old school uten nonsense. Jeg spilte WoW, high end raiding og PvP hver dag i over 10 år til jeg plutselig fikk nok av stadig dårligere utvidelser og mer og mer betalt loot og elementer som kan oppleves som pay to win. Quote At the center of the debate is whether or not the game's WoW Token is, in essence, a method of pay-to-win. First introduced in 2015 during the game's Warlords of Draenor expansion, the WoW Token serves multiple purposes. For players who need in-game gold, they can purchase the WoW Token from Blizzard for $20 Gull skal grindes, Man skal ikke bla opp $20 fra tid til annen og så kun logge for raid eller pøse på med tusenvis av dollars for å minmaxe hele skiten. Endret 20. januar 2022 av BadCat Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 20. januar 2022 Del Skrevet 20. januar 2022 Kalle Klo skrev (45 minutter siden): Legges det ikke litt mye vekt på IP/merkevarer her? Greit nok at du har noen som kjøper FIFA eller CoD hvert år av ren vane, men har man et knallgodt spill og promoterer det godt, så selger det da bra? Første God of War er vel et godt eksempel i så måte, og dannet basisen for en merkevare. Feks, så ser jeg ikke den store fordelen med å lansere et nytt "This is Football" spill - det var en spillserie som ikke slo gjennom, og kom et godt hakk bak FIFA og PES. Siste spill i serien kom ut for 16 år siden (ser bort fra manager-spillet i 2010) Hvis man skal lansere et nytt fotballspill, kan man like godt begynne på nytt. Der treffer du spikeren på hodet og utdyper litt det jeg nevnte i forrige innlegg. Joda, nå er det Microsoft som eier Spyro og Crash Bandicoot, men Sony sitter på studioene som skapte dem. Og nettopp disse 2 studioene (blant andre) har bevist at de kan skape noe nytt og stort gang på gang (Uncharted, Last of Us, Infamous, Ratchet & Clank, Resistance, Marvel's Spider-Man, etc.), mens Activision ikke har gjort noe som ligner på godt for de to seriene, annet enn å remastre Insomniac og Naughty Dog sine spill, pluss det aller seneste spillet i Crash-serien. Activision eier bare rettighetene, de sitter ikke på spesielt gode utviklere. Og som du nevner, det finnes flust av serier som bare har dødd ut eller blitt dårligere med årene, og da hjelper det lite at seriene var gode før. This is Football (som forøvrig er eid av Sony) er et godt eksempel på nettopp dette. Selv om Sony sitter med rettighetene på det, så vil vi aldri få se et spill i den serien igjen. Da er det viktigere å sitte på gode utviklere som kan skape nye serier. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå