Gå til innhold

Én av to elbilister klarer seg med under 300 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med raskere hurtiglading så trenger de fleste ikke så lang rekkevidde (i det daglige) men kunne fortsatt ha brukt samme bil til lengre turer også  - mange kunne da klart seg med mye mindre batteri, noe som er gunstig for lommeboka (og miljøet om man skal ta med det også) 

Lenke til kommentar

I flere artikler har det kommet fra at at skiboks kan ta bort hele 20% av rekkevidden og om vinteren kan man trekke fra opp mot 40% i minusgrader (målt uten skiboks). Skal man da lade mellom 20% og 80% så kan det fort bli veldig lite rekkevidde igjen. Til daglig bruk til og fra jobb er det for de aller fleste ikke et problem da man kan lade på AC helt til 100% når man sover eller er på jobb, om det er muligheter for å lade. Det er derimot veldig greit å ha så lang rekkevidde som mulig og så rask hurtiglading som mulig når man skal på bilferie. Om min dieselbil har 1 000 km rekkevidde på en full tank, er det helt fint for meg om denne tanken reduseres fra 60 liters kapasitet til 30 liter slik at jeg bare får 500 km rekkevidde og at tankingen går fra tom til full tank på en time istedenfor 5 min, men det ville vært veldig irriterende når man ønsker å komme seg fort av gårde igjen.

Etter hvert blir nok rekkevidden på elbiler forhåpentligvis over 600 km for de fleste modeller og da er det andre ting som blir viktigere i fokus. Blant annet nok hurtigladere, raskere lading og bedre oppetid på laderne.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (7 timer siden):

Etter hvert blir nok rekkevidden på elbiler forhåpentligvis over 600 km for de fleste modeller og da er det andre ting som blir viktigere i fokus. Blant annet nok hurtigladere, raskere lading og bedre oppetid på laderne.

Pga. pris så ser eg ikkje vekk frå at det vil tilbys modellar med lågare rekkevidde òg, sjølv ein kan få 500-600 km-utgåve.

Lenke til kommentar

Pickup er den beste elbiltypen da en kan enkelt putte ekstra batteri på planet, eller under om en ikke har reservehjul.
Får i tillegg med seg det meste uten bruk av henger.

Kun norske avgifter som har gjort at de ikke er populær i Norge.

Skal ha meg el-pickup om en får baksetene gratis, altså uten at staten skal ha 300k i avgifter.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...