Gjest 8d431...2fb Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 Hei, jeg er byggingeniør og synes det er svært givende med CAD (teknisk tegning av boliger ved hjelp av digitale hjelpemidler). Nå har jeg begynt å tenkte at iveren for tegning muligens kan betale seg. Derfor vurderer jeg å starte opp et lite AS hvor jeg kan drive med nettopp det. Dette blir litt løst formulert fordi jeg er nødt til å føle meg frem. Det jeg lurer mest på er: - Finnes det en etterspørsel etter slike tjenester? - Har noen her gjort det samme før meg? Erfaringer? - Pleier dere som næringsdrivende tømrere å leie inn slike tjenester? Ser for meg å starte forsiktig med tegninger av boliger, garasjer og tilbygg til byggesøknader o.l. Personlig tror jeg det er et behov for en teknisk tegner som kan utarbeide tegninger til mindre prosjekter for en litt mindre penge enn en arkitekt. Kom gjerne med relevante innvendinger og tanker. På forhånd takk. Anonymous poster hash: 8d431...2fb Lenke til kommentar
Gunnar Mo Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Blir bare synsing fra min side, siden jeg ikke er innen bygg. Når du sier "mindre prosjekter", så regner jeg med at du har tenkt å holde deg under 50m2 regelen? Hvis ikke blir det jo mye vanskeligere. Vil jo tro at det finnes et visst marked, særlig etter at reglene for hva man kan gjøre uten søknad ble oppmyket for noen år siden. Et kjapt søk tilsier at for eksempel "Nordisk Økobygg" driver med det du har tenkt. Her ser du i alle fall litt om hvor prisnivået ligger. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Det folk betaler for er gjerne ansvarliggjøring, så ha det i mentet her. De betaler deg for tegninger og du er ansvarlig for det du produserer og resultatet. 1 Lenke til kommentar
Olejhau Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Takk for svar Gunnar og Sampson. Ansvarsrett: Det må selvfølgelig inn på sikt. Til å begynne med vil jeg ha det litt på vent. Lenke til kommentar
Gunnar Mo Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 45 minutes ago, Olejhau said: Takk for svar Gunnar og Sampson. Ansvarsrett: Det må selvfølgelig inn på sikt. Til å begynne med vil jeg ha det litt på vent. En mulighet er jo å forhøre seg med små. lokale entreprenørrfirma. Jeg hadde en på befaring for et tilbygg for en stund siden. Han nevnte at han hadde en byggingeniør som tegnet og bisto med spørsmål. De som vil ha små bygg, men ikke tegner selv, bygger nok heller ikke selv. Snekkeren vil dermed komme inn på et eller annet tidspunkt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå