FrodeCh Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 Bilbelte bak midtre trepunkts på min Skoda Octavia måtte kappes da snella låste belte i stram tilstand og umulig å få opp seteryggen igjen etter at jeg hadde det slått ned så jeg måtte kappe den. Spørsmålet er da: Er det godkjent å sette inn 2-punkts i stedet i midten bak, eller må det være som bilen var ny, med trepunkt? Veldig sjelden det er behov for å bruke det, men det er de få ganger lokalt i nærmiljøet det skal sitte på en ekstra fra trening eller kor osv. Hvis ikke er det enklest å kjøpe brukt sete? Mvh Frode Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 (endret) Mener du det er umulig å bytte 3-punkt belte? Endret 17. januar 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg vil tro du må ha beltet som bilen er levert og typegodkjent med. En telefon til Møller/VW burde gi kjapt svar. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Lite sannsynlig at du kan lovlig degradere beltet. Se etter brukt på finndel.no Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Nei, det er ikke godkjent, men om det blir oppdaget på en PKK er en helt annen sak. At belte/seterygg låser seg slik er helt vanlig. Jeg kommer også til å gi PKK mangel på det. Jeg har aldri gått til det drastiske verket å kappe beltet for å få frigjort snella. Så dette kunne du antageligvis løst på en billigere måte. Hva koster en ny belterulle og klarer du å bytte den uten å sage sete i to? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 Nei, både personbil og buss går under gruppe M når det gjelder kjøretøy og da er det kun 3 punkt som gjelder på alle sitteplasser. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_16#§16-6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå