Gå til innhold

Selvkjørende busser: – Norge er et av de ledende europeiske landene når det gjelder å teste dem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Punkt 1 er jo egentlig tull. Her er det buss-størrelsen som er avgjørende, ikke om den er autonom. Små minibusser kommer seg lettere frem der en stor buss rett og slett vil slite med å komme seg frem. Problemet er først og fremst kostnaden. Man kan dekke flere ruter med små busser enn store busser, men prisforskjellen på bussene sammenlignet med kapasiteten, samt kostnaden med å holde bussene med sjåfører, gjør det til et gedigent tapsprosjekt.

Når man kan kutte kostnad til sjåfør vekk helt og holdent, så vil det gi langt større mening med mange små enheter, som gjerne brukes som mateenhet for større linjer, selv om de og kan gjøre hele ruten alene. Her vil jo f.eks. utleiesykler, både manuelt drevne og elektriske, sammen med elektriske sparkesykler kunne dekke mye av first/last mile transporten for ihvertfall noen av oss. Andre ville kunne brukt tilsvarende om man hadde 4-hjulsversjoner tigjengelige.

For å sammenligne med et lavkostland som Filippinene. Her går det gjerne sykler og mopeder med og uten sidevogn kalt tricycles, for å frakte folk internt i boligstrøkene, som kjører f.eks. til første samlingspunkt for motorisert trafikk som buss eller jeepneys (små busser bygd på rester av bl.a. Jeeps fra krigen).

Skal man fraktes mer enn 2 personer, kan man enten rekvirere flere av disse, eller for bedre komfort, kanskje og airconditioned transport, kan man bestille taxi. De kan og ta hele reisen når man først benytter de, noe som i mindre grad skjer med "tricycle-taxi", selv om jeg og har testet en slik mopedbasert tricycle til slikt over litt avstand. Dette fordi det faktisk ikke var tilgjengelig annen transport der og da.

"Coaches", slike som vi gjerne kaller buss i Norge, går for lengre ruter, og på noen av disse rutene finnes også mer luksuriøse busser som fortjener navnet coaches. Filippinene har reelt sett ikke trikker så vidt jeg vet, og tog finnes bare noen svært få steder (se link nederst). Det finnes riktignok metro trains i Manila-området, og mere er planlagt utbygd og så som subway. De er derfor i liten grad konkurrenter til slike busser. Derimot er de mer aktive på bruk av båt-transport av forskjellig type, pga at hele landet består av masse øyer, og ikke er ett langstrakt landområde med tilhørende øyer, som Norge er.

Men poenget med å sammenligne med Filippinene, er å se hvordan de løser transportbehovet med alt fra billige tricycles til større langdistansebusser, der lønn til de ansatte ikke er så stor del av regnskapet. Her må det tas med at mange av disse er i realiteten fattige folk som lever mer eller mindre fra hånd til munn, og en tricycle er sjeldent del av et firma, med regnskapsplikt, skatteplikt eller et enormt skjemavelde å forholde seg til. Her er de fleste sine egne sjefer, og tjener penger for å fø familien, ikke for å fø en rik eier.

Autonomi for kollektivtrafikk går altså hovedsaklig ut på å dekke transportbehovet så billig og så godt som mulig. Og selvsagt er geografiske, klimatiske og økonomiske forhold forskjellig, for ikke å snakke om de sikkerhetsmessige forhold og krav/forventninger som gir merkbare forskjeller på hvilke typer transportmidler som trengs for å dekke transportbehovet. Og autonome enheter kan være med på å viske ut noen av forskjellene mellom by og land, med den reduserte kosten de ligger an til å gi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transportation_in_the_Philippines

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt meiningslaust med ein artikkel om sjølvkøyrande bussar når artikkelen er avgrensa til å gjelde minibussar. Strengt tatt er det vel snakk om microbussar(?) då den avbilda bussen ikkje kan ha plass til meir enn kanskje 8 personar, så då liknar den nok meir på ein vanleg maxitaxi.

Det er sjølvsagt spennande med teknologiutviklinga og forskninga som ligg bak her, men etter mitt syn er det totalt unødvendig å forske med persontrafikk. Her kan ein like gjerne teste sjølvkøyrande køyretøy utan passasjerar. Når den sjølvkøyrande bussen uansett må ha sjåfør og realistisk sett berre har plass til 4-5 personar så kan ein dekke eit eventuelt transportbehov med ein drosjesjåfør i elektrisk drosjebil. Med så få passasjerar så kan eg heller ikkje sjå for meg at det er inntektene for bussbillettane som finansierer testinga, mesteparten av finansieringa må vel kome frå andre kjelder?

Som uttalt i artikkelen så er utfordringane med sjølvkøyrande bussar at køyring i bustad- og byområder er meir krevande enn køyring på motorveg då den sjølvkøyrande bussen også må ta hensyn til fotgjengarar og syklistar.
Då stiller eg spørsmål med kva som er poenget med å eksperimentere med småskala passasjertransport i dei vanskelegaste områda? Då må vel være betre å fokusere på det som vi realistisk kan få til å fungere og deretter gjere forbetringar fram til vi kan bruke bussen i bysentrum? Busstrafikk til og frå flyplass, eller aller helst interntransport på store industriområder må vel være ein langt enklare stad å starte?

Vi kan sjølvsagt ikkje stole 100% på ein sjølvkøyrande bil før den også er i stand til å handtere idiotane i trafikken som bevist ikkje overheld vikeplikta eller spring rett ut i vegen, men vi kan kanskje starte med å få til sjølvkøyrande bilar der det er enklare å få til fyrst? Folk blir støtt og stadig påkjørt av vanlege rutebussar i sentrum også, så å starte med sjølvkøyrande bussar som aldri kan gjere det same og samtidig forvente at den sjølvkøyrande bussen ikkje skal være så passiv at den stopper for syklistar i parallelle sykkefelt må då være ei omogleg oppgåve? Vi kunne også gjort bybussen tryggare om busssjåføren hadde plikt til å stoppe for alle som potensielt kan klare å kaste seg ut i vegbane, men då hadde også kollektivtransporten rulla avgårde i 3 km/t.

Lenke til kommentar

Det ser ut som bussen er pyntet opp av småbarn, den har fått eget navn og en slags personlighet, siden den klommer med et slags utsagn på siden, så dette fremstår som en ren PR jippo. Født ut av miljøvernernes kollektivistiske sinn og fascinasjon for alt som er elektrisk og nytt. Om det kan brukes til noe nyttig er underordnet, viktigst er "viljen" slike prosjekter viser. Sannsynligvis blir det en bitteliten el-buss med operatør, men først etter at blant annet TØI har melket kua tørr og brukt opp de offentlige forskninsmidlene.

Lenke til kommentar
60watt skrev (34 minutter siden):

Tesla sin kommende selvkjøring blir løsningen.

Hadde vert artig med de siste snestormer om alle busser hadde Teslas FSD uten fører. Systemet er jo fullstendig håpløst når veimerking forsvinner. Når kameraer klogges av is og alle fire hjulene sklir blir det artig når bilen selv skal legge på kjettinger. Tror ikke Tesla blir de første med sitt system. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...