mathias2901 Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 (endret) Hei, har ein Rieju RS3 som eg føler går ganske dass i oppoverbakker. I oppoverbakker går den max 15-20km/t i ein slapp oppoverbakke. I ein ganske bratt bakke med ca 6/7% bakke går an første gir og ca 5-10km/t. Hvorfor skjer dette? Har fikset sykkeln tidligere og justert forgassar siden det var problemet. Mopeden skal være heilt original. Skilt nr. TZ1639. Tusen takk for svar/spørsmål Han e gått 5600KM ca Endret 17. januar 2022 av mathias2901 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 (endret) Noen mopeder har problemer med at eksosen blir tett av sot. Både i potte og eksosport i sylinder. Går ut i fra du allerede har sjekket luftfilteret? Endret 17. januar 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
mathias2901 Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 sedsberg skrev (2 minutter siden): Noen mopeder har problemer med at eksosen blir tett av sot. Både i potte og eksosport i sylinder. Går ut i fra du allerede har sjekket luftfilteret? Yes, luftfilteret er good. Men når eg køyre an kjeme d ganskje mykje røyk ut. Vurderer kanskje sjekke toppakningen…? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 Sort, blå eller hvit røyk? Hvis den ryker mye på varm motor kan det være at den får for mye motorolje, for mye bensin eller at den brenner girolje. Hvis den lekker kjølevæske så vil du jo se dette på at du stadig må etterfylle. Lenke til kommentar
mathias2901 Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 sedsberg skrev (Akkurat nå): Sort, blå eller hvit røyk? Hvis den ryker mye på varm motor kan det være at den får for mye motorolje, for mye bensin eller at den brenner girolje. Hvis den lekker kjølevæske så vil du jo se dette på at du stadig må etterfylle. Kvit røyk. Ryker egt mye hele tiden, men jvl mye i starten. Virker som den har stått lagret i flere år med støv. Den har egen beholder til 2T olje så eg berre fyller der. Trur ikkje an leker so mykje kjølevæske at d ska være det, men må nok fylle på igjen før sesongen. Fylte på i sommer. Kjørt ca 70km Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 Hvir røyk er vanndamp. Noe kommer naturlig fra forbrenning av bensin, spesielt når det er litt kaldt. Totaktere ryker jo også litt rett og slett fordi de brenner olje. Men jeg vil tro enten tett eksos eller lekkasje i simmeringer i veiv. Spesielt hvis den har stått lenge. Oljeforbruket sjekker du ved å notere deg hvor mange bensintanker du bruker på én oljepåfylling. Sånn ca. Hadde det vært gåen toppakning hadde du mest sansynlig hatt trykk i kjølesystemet og stort forbruk av kjølevæske. Det kan være slitte stempelringer men tviler sterkt på det på bare 5600km. Lenke til kommentar
mathias2901 Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 sedsberg skrev (2 minutter siden): Hvir røyk er vanndamp. Noe kommer naturlig fra forbrenning av bensin, spesielt når det er litt kaldt. Totaktere ryker jo også litt rett og slett fordi de brenner olje. Men jeg vil tro enten tett eksos eller lekkasje i simmeringer i veiv. Spesielt hvis den har stått lenge. Oljeforbruket sjekker du ved å notere deg hvor mange bensintanker du bruker på én oljepåfylling. Sånn ca. Hadde det vært gåen toppakning hadde du mest sansynlig hatt trykk i kjølesystemet og stort forbruk av kjølevæske. Det kan være slitte stempelringer men tviler sterkt på det på bare 5600km. Okei, takk skal prøve det med simmeringene eller i veiv. Men hvor befinner desse seg? kan en del om motor osv men har ikke kommet over desse navnene før…? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 (endret) For å bytte disse må hele motoren demonteres og deles. Det er ikke noe man gjør uten å være helt sikker. Og siden den bare har gått 5600km så tviler jeg på det er problemer her. Du kan evt. se om det er olje bakunder svinghjulet. Sjekk også nivået på girolja. Lekker høyre siden så bruker den girolje. Lekker venstre side så ser man ofte oljelekkasjen rundt svinghjulet. Har mere tro på tett potte som sagt. Kan skje veldig fort hvis man fyller dårlig olje. På mopeder bør man utrolig nok bruke god, helsyntetisk olje, gjerne av low smoke-typen. Endret 17. januar 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
mathias2901 Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 Så eg må dele motor for å sjekke simmering og veiv? Men hvordan sjekke jeg girolje pga jeg kan såvidt sjekke motorolje. er helt idiotisk lagd, er en enkel stjerneskru på sida for å sjekke og om d akkurst ikkje renne over med motorolje når du skrur ut skrua er nivået bra, lsm bikke sykkelen litt over. men har ikke skjønt meg på girolje. Er AM6 motor. men er som sagt kun stjerneskru på sida på høgre side. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 Med sykkelen rett så kan du som du sier skru ut skruen. Da skal det akkurat begynne å renne hvis du lener sykkelen litt. Er nivået korrekt kan du egentlig utelukke simmering på den siden. Nivået bør sjekkes av og til uansett. Du kan evt sjekke tennpluggen. Hvis den er kritt hvit eller veldig sort så er det noe galt med forbrenninga. Lenke til kommentar
mathias2901 Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 Ja den er sort. Lenke til kommentar
mathias2901 Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 sedsberg skrev (14 minutter siden): Med sykkelen rett så kan du som du sier skru ut skruen. Da skal det akkurat begynne å renne hvis du lener sykkelen litt. Er nivået korrekt kan du egentlig utelukke simmering på den siden. Nivået bør sjekkes av og til uansett. Du kan evt sjekke tennpluggen. Hvis den er kritt hvit eller veldig sort så er det noe galt med forbrenninga. men hadde som sagt problem tidligare med forgasser, og da har eg justert den men aner ikkje om det er justert rett. Fekk den berre til å gå någelunde og va happy me d heilt til eg fant ut kor dass den går Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 Hvis alt er originalt, og du ikke har forandret på noe så skal det ikke være nødvendig å justere forgasseren noe særlig. Og for full gass så er der egentlig ingen justering. Hvis man bytter til type power-filter/sportsfilter så må man dyse om men det er ikke nødvendig med originalt filter. Men sjekk pluggen. Er den veldig sotete så er det trolig mye sot i potte og eksosport også. Min moped gikk fra 65 på flatmark til 45 i slak utforbakke (etter speedometer, før EU-reglene kom). Der var det Statoil-olje som tetta eksosen på bare et år. Jeg fikk ikke engang lillefingeren inn i eksosen pga. koks og sot. Lenke til kommentar
mathias2901 Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 Okei skjønner, men har kanskje en aning om tidligere eiger justerte forgasser pga jeg måtte justere den for å få den til å igjen Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Kan være forgasser, juster en millimeter av gangen på varm motor til den blir turtallsvillig. Blir den ikke det må du sjekke for koks i utblåsning på sylinder og eksosanlegg og eventuellt rense. Tilstand på reedventil og kvalitet på totaktsolja har mye å si på om den kokser igjen eller ikke. Hvit røyk kan være en indikasjon på dårlig toppakning men du burde merke det rimelig kjapt på kjølevæskenivået. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå