Gå til innhold

Hva skjer egentlig på Gotland ?

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Gotland har alltid hatt en strategisk betydning. Russland er mer aktive enn på lenge og nå ruster Sverige kraftig opp på øya.

Ryktene er mange, men hva skjer egentlig i området ? Ukraina er langt unna og Sverige holder kortene tett til brystet. Hvis det finnes tydelige tegn til at Russland driver sabotasje, forbereder hybridkrig eller har konkrete planer om å overta øya, bør dette offentliggjøres av Sverige. Hva tjener Putin på å piske opp spenningen i Østersjøen ? Ser han for seg at en okkupasjon av Gotland vil nøytralisere hele nordflanken ved en evt større krig rundt Ukraina ? Dette vil aldri bli akseptert av et samlet vesten…..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et godt spørsmål og selv tror jeg det handler mest om at Russland oppførsel skaper stress hos svenskene og at de må vise styrke og kraft. Sverige står tross alt på egne bein, i tett samarbeid med Finland riktignok, men likefremt alene. Mine tanker går også til ulike avisoppslag gjennom de siste årene om mistanke om sabotasje i Sverige. Det har vært snakk om flere ting, mest at nødnettet og slikt har vært slått ut. Jeg husker også et pussig innslag om ei diger mast som ble utsatt for sabotasje. Man kan jo spørre seg om hvem som har stått bak disse "pekene" men selv lurer jeg litt på om Russland småtrener litt på Sverige ettersom det uansett ikke får konsekvenser. 

Men det var kun mine tanker. 

Lenke til kommentar

Russland har jo lenge drevet med illegale aktiviteter i området. 

De har faktisk bygget en liten militærbase på en finsk øy tidligere. Så man skal ikke bli overrasket her. 

Finnene raidet en skjult base bygget av Russland på en av sine øyer i 2018. Øya heter Sakkiluoto om noen vil sjekke det ut. 

Endret av anon_83104
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Dugg skrev (46 minutter siden):

Det er et godt spørsmål og selv tror jeg det handler mest om at Russland oppførsel skaper stress hos svenskene og at de må vise styrke og kraft. Sverige står tross alt på egne bein, i tett samarbeid med Finland riktignok, men likefremt alene. Mine tanker går også til ulike avisoppslag gjennom de siste årene om mistanke om sabotasje i Sverige. Det har vært snakk om flere ting, mest at nødnettet og slikt har vært slått ut. Jeg husker også et pussig innslag om ei diger mast som ble utsatt for sabotasje. Man kan jo spørre seg om hvem som har stått bak disse "pekene" men selv lurer jeg litt på om Russland småtrener litt på Sverige ettersom det uansett ikke får konsekvenser. 

Men det var kun mine tanker. 

Det som skjedde med nevnte radiomast må ha vært mer enn et «pek». Her må det være snakk om gjentatte alvorlige handlinger, enten med hacking, plassering av støysendere, sprengstoff e.l. Ved å offentliggjøre konkrete funn, kan man skape oppmerksomhet og gi kraftige signaler til skadevolder. Putin får store forklaringsproblemer og propagandautfordringer hvis sporene peker mot Kreml.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Det som skjedde med nevnte radiomast må ha vært mer enn et «pek». Her må det være snakk om gjentatte alvorlige handlinger, enten med hacking, plassering av støysendere, sprengstoff e.l. Ved å offentliggjøre konkrete funn, kan man skape oppmerksomhet og gi kraftige signaler til skadevolder. Putin får store forklaringsproblemer og propagandautfordringer hvis sporene peker mot Kreml.

Da var jeg kanskje ikke så på vidda som jeg trodde. 

Spent på konsekvensene av dette. Jeg aner ikke hva jeg kan forvente, om jeg kan forvente noe som helst. 

Lenke til kommentar

Hører også med Putins krav om at NATO ikke skal ekspandere videre østover, og det da ble spesifisert at dette også gjelder Finland og Sverige. Det er ganske oppsiktsvekkende at russerne setter premisser for hvilke land vestlig orienterte land som aldri var en del av Warszawa-pakten kan inngå allianser med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Hugo_Hardnuts skrev (1 minutt siden):

Hører også med Putins krav om at NATO ikke skal ekspandere videre østover, og det da ble spesifisert at dette også gjelder Finland og Sverige. Det er ganske oppsiktsvekkende at russerne setter premisser for hvilke land vestlig orienterte land som aldri var en del av Warszawa-pakten kan inngå allianser med.

I tilfellet Ukraina, som alltid har ligget i skjæringspunktet øst/vest, kan man i et stormaktsspill forstå posisjonene. Sverige derimot har ikke den samme historien og splittelsen. Sverige har derimot lenge hatt en idealistisk tilnærming til realiteter. Hvis Putin forsøker å skremme Sverige til passivitet tar han alvorlig feil og spiller Sverige rett inn i Nato. Da følger også Finland etter og det kan umulig være en ønskesituasjon for Russland.

Putin har åpenbart blitt desperat og dum i sin iver etter å beholde makten i Kreml. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
lada1 skrev (8 timer siden):

Noen som vet noe nytt om hans posisjon i Kreml? Det er jo et interessant spørsmål.

Godt spørsmål. Det som kommer frem i media tyder på stor popularitet, men velferdsutviklingen, økonomien og menneskerettighetsbrudd tyder på noe annet. Det mest betenkelige er likevel at han har endret spillereglene slik at han i prinsippet kan sitte med all makt til sin død. Tsarenes uinnskrenkede og livsvarige makt endte som kjent i blodbad…..

Lenke til kommentar
lada1 skrev (8 timer siden):

Noen som vet noe nytt om hans posisjon i Kreml? Det er jo et interessant spørsmål.

Skal vi ta valgoppslutning ved siste valg og sammenligne med vaksine prosenten i landet så er nok ikke Putin så godt likt som han skal ha det til. Russere flest stoler ikke på myndighetene og at Putin personlig oppfordrer folk til å vaksinere seg hjelper heller ikke. Og her snakker vi om Russiskprodusert vaksine så en dose nasjonalfølelse burde ha hjulpet på vaksineprosenten men det gjør det tydeligvis ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Kakeshoma skrev (2 timer siden):

Si ikke det..

Sannsynligheten for at vesten vil akseptere et russisk annektert Gotland er mikroskopiske. Den som «eier» Gotland kontrollerer i prinsippet hele Østersjøen. Det blir som å slippe reven inn i hønsegården og dette er et velkjent scenario hos alle berørte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Alle snakker om Ukrainas nærområder, men stillheten rundt Gotland er påfallende. Har svenske myndigheter «tatt» signalet fra Russland om at Gotland vil lide samme skjebne som Ukraina dersom Sverige våger nærmere samarbeid med Nato ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Oppfølgingsspørsmålet rundt Gotlands situasjon er om dette blir normalen for alle land og områder som våger å bevege seg mot vest. Dersom Putin «lykkes» med kanondiplomati, kan militært press bli realiteten for flere.Tidligere og fremtidige utbryterrepublikker, Finland, Svalbard med sin spesielle traktat osv kan stå foran trusler og provokasjoner hvis Putin finner det for godt.

»Tsarens» store problem er at han ikke klarer å levere på demokrati, velstandsutvikling, ytringsfrihet og må spille på primitiv stormaktsnasjonalisme. 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 19.2.2022 den 20.34):

Alle snakker om Ukrainas nærområder, men stillheten rundt Gotland er påfallende. Har svenske myndigheter «tatt» signalet fra Russland om at Gotland vil lide samme skjebne som Ukraina dersom Sverige våger nærmere samarbeid med Nato ?

Dette ga meg frysninger…

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 19.2.2022 den 20.34):

Da må det invaderes med makt. Det finnes knapt et menneske vest for Russland som mener det er et bedre alternativ å få et russisk pass i posten og erklære sin uavhengighet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Inspector skrev (På 17.1.2022 den 20.10):

I tilfellet Ukraina, som alltid har ligget i skjæringspunktet øst/vest, kan man i et stormaktsspill forstå posisjonene. Sverige derimot har ikke den samme historien og splittelsen. Sverige har derimot lenge hatt en idealistisk tilnærming til realiteter. Hvis Putin forsøker å skremme Sverige til passivitet tar han alvorlig feil og spiller Sverige rett inn i Nato. Da følger også Finland etter og det kan umulig være en ønskesituasjon for Russland.

Putin har åpenbart blitt desperat og dum i sin iver etter å beholde makten i Kreml. 

Det som skjedde på Gotland har tydeligvis hatt stor betydning for Sverige og Finland. Dette sammen med krigsforbrytelsene i Ukraina har tvunget landene ut av tornerosesøvnen https://www.vgtv.no/video/238118/vg-forklarer-sverige-og-finland-i-nato?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos2.

Nå bør Sverige offentliggjøre hva som egentlig skjedde på øya slik at «medelsvensson» virkelig forstår hva man må være forberedt på.

Lenke til kommentar
On 3/2/2022 at 11:07 PM, Inspector said:

Mye har skjedd den siste uka, men Gotland får fortsatt gjennomgå :  https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/oWz9Qm/fire-russiske-kampfly-krenket-svensk-luftrom

Russland har virkelig gitt ny næring til de mest stigmatiserende og paranoide forestillingene vi hadde om landet på 1980-tallet……

sorry, veit det er ei stund sia, men at russland krenker luftrom er ikke akkurat noe nytt, de har gjordt det jevnt og ofte. Men veldig spesielt de gjør (og tør) det nå

Berre to eksempler, hvorav ene endte dårlig.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/GGxkP9/russland-nedskutt-fly-krenket-ikke-tyrkisk-luftrom

https://www.nrk.no/urix/tyrkiske-fly-krenket-gresk-luftrom-1.12805462

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...