vidor Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) I forbindelse med nytt fibernett tenker jeg å børste støv av en Netgear R7000 (Nighthawk) router siden den har støtte for 1 GBPS nett og kraftig nok hardware for å faktisk kunne makse ut den kapasiteten. Trådløsen på denne er AC1900, som er mer enn nok for min del. For to år tid siden var dette postet på Reddit ang routeren og custom firmware: Quote These work with full WiFi support but no hardware acceleration. Old kernel so bad security: Tomato AdvancedTomato Slightly newer kernel but still not good, poor quality control: DD-WRT Asus firmware shoehorned onto the R7000. Has working WiFi and hardware acceleration. Old kernel. Even worse security because it is full of junk you don't need on a router including closed source hooks into the kernel. Contains spyware. asuswrt-merlin xwrt-vortex Up to date kernel and security. Bad / no WiFi support, no hardware accleration: OpenWrt Finner ikke noe særlig mer fersk info om hva som er et godt alternativ nå. Heller litt mot å bruke [XWRT-Vortex / Asuswrt-Merlin] 386.4 men det er også dem som sier en bare bør bruke nyeste offisielle firmware (for 2 år siden). Er glad i grensesnittet til Advanced Tomato, men den begynner å bli noe utdatert sikkerhetsmessig, så der virker den nyere utgaven av FreshTomato bedre. Jeg får vel et Zyxel AM3100 som fiber-modem uten trådløsstøtte etter det jeg forstår, så tenker egentlig mest på AP-funksjonen på R7000 koblet opp mot modemet. Noen tanker/erfaringer/anbefalinger på firmware ? Endret 16. januar 2022 av vidor Lenke til kommentar
NULL Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 Siden den trolig ikke klarer gigabit uten maskinvareakselerasjon, tenker jeg at det å bare bruke den som AP i såfall er den beste løsningen. Når det da gjelder det sikkerhetsmessige, blir det vel eksempelvis FragAttack som kanskje ikke er patchet hvis det er snakk om å bruke eldre firmware. Hvor realistisk det er at dette i praksis utgjør en trussel for en blir et annet spørsmål. Hvor stor bolig (og hvilken type) skal dette wifi-messig dekke? Er man ute etter en rimelig løsning bare for wifi, er nok Finn.no et "kjøpers marked". Tror det er mye som blir liggende ute veldig lenge, evt. selges trolig til en langt lavere pris enn det annonserte. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) Takk for svar. Får dekket området greit med en Jensen AirLink (AC1750) i dag og R7000 er bedre der, så neppe noe problem med dekningen. Trenger ikke mesh / repeater f.eks. Det som er med XWRT-Vortex / Asuswrt-Merlin er at den støtter aksellerasjon, så de to firmwarene som virker litt interessante er egentlig denne eller siste patchede firmware fra Netgear. Snuser også litt på FreshTomato, men vet lite om den, annet enn at den er basert på Tomato. Jeg er vant med Advanced Tomato som tross alderen har vært god. Bedre brukergensesnitt enn ren Tomato. Vektingen er vel sånn sett om en skal gå får noe man er kjent med fra før av og som er "sikkert nok", eller bare følge mainsteam og gå får Netgear firmware. Sånn jeg vurderer det er valget litt pest vs kolera siden alle har noen svin på skogen. Endret 16. januar 2022 av vidor Lenke til kommentar
NULL Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 Så lenge dette ikke skal stå som ruter, så spiller det trolig ikke spesiell rolle når det gjelder ytelsen. Naturligvis, og kanskje spesielt siden dette er Broadcom-basert, så er det fort at en del rene wifi-messige ting også kan dra nytte av hw-akselerasjon for selve wifi-biten. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 Hvis du betaler for en 1gbit linje så ville jeg gått for noe nyere og bedre enn r7000, har hatt r7500 og var knall fornøyd men man snakker om et 9 år gammelt produkt her. Ting har utviklet seg, spesielt wifi delen. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2022 (endret) Ja, en kan jo alltid kjøpe seg noe nytt, men tenker at R7000 kan duge i alle fall et år som er kampanjetiden for 1 gbps tilbudet. Trådløsen brukes mest til surfing da jeg har lagt opp kablet ethernet til TV, PC og Konsoll, så bare det funger greit nok er jeg happy med det. For min del trenger jeg ikke mer enn ca 25-50 mbit normalt sett, så det er egentlig mest på gøy for å leke seg litt. Etter et års tid kommer jeg nok til å gå for 100 mbit som var listet opp som alternativ da steget et hakk lengre ned er ca 0,5 mbit etter det jeg husker. Hva jeg faktisk har å velge i vet jeg vel i praksis når det er 2023. Det de gjør med tre alternativer slik de har designet dem er egentlig å styre folk flest mot midten da det er det som dekker folk flest. Jeg driver ikke noe CDN på fritiden og nettet blir brukt til litt mer enn å bare betale 3 regninger pr uke i nettbanken. Husker når vi delte på 2 mbit til hele VGS, og ingen synes det var tregt da alle satt med modem eller da superkjappe ISDN. Mens jeg venter på fiberlinjen nå bruker jeg nå mobilnett (Happybytes - Fri Data) og når datakvoten på kjappe 108 GB er oppbrukt får jeg 3 mbps resten av mnd. Endret 2. februar 2022 av vidor Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 (endret) Da har jeg fått oppgradert R7000-boksen med siste FreshTomato som med litt konfigurasjon gir nesten alt med det som er bra på Advanced Tomato sitt GUI pluss en haug med ekstra ting som Tor, Bittorrent, NGINX, PHP, MySQL osv i tillegg til bra VPN, fildeling etc. En god liten Linux-server i praksis. Advanced Tomato har jeg brukt mye og er godt fornøyd med. Glad jeg tok meg bryet å fikse opp denne boksen. Fikk også fikset opp min aldrene AirLink AC1750 med VPN-utgaven av FreshTomato grunnet liten flash i den. Stock firmware fra Netgear blir litt uglesett så jeg valgte heller å nedgradere over flere omganger som forklart her. Brukte alle firmware-filene (bakover-sekvensielt) i download-pakken på over 200 MB linket i videobeskrivelsen og alt fungerte fint med det når jeg nedgraderte fra .88 firmware. Nedgraderer man fra noe høyere er det vel lurt å først flashe DD-WRT som har en workaround for sperren R7000 har lagt inn i høyere firmware-versjoner. Har ikke testet om initial firmware av FreshTomato omgår sperren, men fulgte bare instruksjonene med stegvis nedgradering, og det fungerte som sagt for min del. XWRT / Merlin er en ripoff av ASUS som går mot lisensiering og det er litt uggen linking til proprietære funksjoner gjennom hooks og spyware-anklager, så jeg valge å skippe den, da 400 Mbit burde holde greit for mitt behov uansett. Summen av alt i FreshTomato rangerer jeg høyere. Kan jo alltids teste senere om det blir interessant. Edit: Fant en kommentar på Reddit ang en tidligere versjon av FreshTomato, og der fikk en kar veldig god ytelse. Kommentaren ligger et stykke ned etter hovedinnlegget. https://www.reddit.com/r/TomatoFTW/comments/f17yul/r7000_freshtomato_default_settings_bad_wifi_speeds/ Endret 1. februar 2022 av vidor Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. januar 2022 Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) vidor skrev (På 17.1.2022 den 15.09): Stock firmware fra Netgear blir litt uglesett Min erfaring med stock firmware er at den var begrensende og svært ustabil (forbindelsen uteble mange ganger i løpet av en dag). Jeg gikk også over til Freshtomato, og har ikke opplevd nevneverdige stabilitetsproblemer siden. Den lille ulempen er at original firmware gir høyere throughput på wifi. Usikker på om Freshtomato støtter maskinvareakselerasjon, får helt like throughput-målinger med og uten CTF aktivert i /advanced-misc.asp : CTF (Cut-Through Forwarding) and HW acceleration. Endret 19. januar 2022 av mandela 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2022 (endret) 1 hour ago, mandela said: Min erfaring med stock firmware er at den var begrensende og svært ustabil (forbindelsen uteble mange ganger i løpet av en dag). Ja, jeg har samme inntrykket. Kommer kanskje støtte for akselerasjon i en senere versjon. Kjekt om det kommer, men klarer meg godt uten. Stabiliteten er det viktigste for min del. Fint når man kan vente 6+ mnd med å restarte routeren og alt bare fungerer normalt sett. Prosjektet får i alle fall en donasjon fra meg for godt utført videreutvikling av original Tomato. Endret 19. januar 2022 av vidor Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2022 (endret) On 1/19/2022 at 7:44 AM, mandela said: Usikker på om Freshtomato støtter maskinvareakselerasjon, får helt like throughput-målinger med og uten CTF aktivert i /advanced-misc.asp : CTF (Cut-Through Forwarding) and HW acceleration. Denne funksjonen gjør mer eller mindre at en bytter ut sikkerhet med hastighet (når den viker) og er ikke så sikker på om det er noe jeg vil. Det er jo egentlig logisk at CTF og HW akselerasjon kobles sammen, men tenker at det er en generelt dårlig ide å kjøre CTF som vil skippe alt av normal/kompleks pakkebehandling for å skuffe unna mest mulig data fortest mulig sånn som i switcher dette konseptet stammer fra. Endret 21. januar 2022 av vidor 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2022 (endret) Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk liggende mange trådløsroutere som kan brukes opp mot det antatte Zyxel-modemet. R7000, P8702N V2 (Telenor multimodem) og en Jensen AirLink (AC1750) som alle er kjappe routere, ellers en TP-Link MR200 (4G trådløs AP), Huwawei E5186s (4G trådløs AP), en D-link DIR-655 og en Gigabyte-ting, så om jeg skulle bli bli besatt av behovet for å makse ut båndbredden så er det jo noen dingser som kan kobles rett opp mot fibermodemet for å hjelpe på. Endret 21. januar 2022 av vidor Lenke til kommentar
mandela Skrevet 31. januar 2022 Del Skrevet 31. januar 2022 (endret) Har du satt opp wifi med band steering på R7000 med Freshtomato? Hvis ja, noen erfaringer som du kan dele? Endret 31. januar 2022 av mandela Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2022 (endret) Har ikke eksplisitt satt opp noe spesielt på WiFi-biten annet enn å justere dem til Auto-kanal (og WPA2 for bedre sikkerhet fordi WPA ligger bl.a. åpen for deauth angrep) , som fungerer glimrende selv i området jeg er i som har veldig mange trådløsnett i tillegg til annen elektrosmog du ikke ser på WiFi-frekvensmonitorering (noe auto tar hensyn til da det påvirker ytelsesparametre). 802.11ac har jo en standardisert beamforming som fungerer bra på medium-range for å øke ytelsen. Hva er det du vil oppnå med band steering ? Endret 2. februar 2022 av vidor Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. februar 2022 Del Skrevet 1. februar 2022 (endret) Hvis 2.4GHz skulle gi bedre dekning i randsoner, så hadde det jo vært en fordel om enhetene automatisk ble styrt over på 2.4GHz, men hos meg ser det faktisk ut til at 2.4GHz bare gir marginalt bedre dekning i disse sonene, men fortsatt lavere tput enn 5GHz. Har 20MHz + 80MHz kanalbredder. Endret 1. februar 2022 av mandela Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2022 (endret) Ja, det hadde jo vært greit med fungerende band steering i en sånn case. Er dette noe som bare trenger å fungere i routeren, og ikke noe som må være støttet eksplisitt i klientene ? Tenker på om det er slik at routeren sparker ut klienten fra det ene nettet slik at den kobler seg opp selv på et annet trådløsnett som i dette tilfellet er det andre frekvensnettet på routeren, eller er det en mer kontrollert og sømløs handover med minimal nettmangel ? Edit: Sånn jeg forstår det vil band steering gi ut samme SSID på begge frekvensene, så det krever nok at klienten har støtte for teknikken. Endret 5. februar 2022 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå