Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betale for lading på jobben, tilbakevirkende kraft?


Malmern

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Pop said:

Verneombudet verner om arbeidstaker, uavhengig av organisering, vernet er mot fysiske og psykiske forhold på arbeidsplassen som kan være til skade for arbeidstaker.

For å presisere: Verneombudet har ansvar for arbeidsmiljøet til alle ansatte, også ledelsen (som jo er en form for arbeidstaker de også). Presisering fordi ledelsen i andre omstendigheter ofte er å anse som representanter for arbeidsgiver, og ikke arbeidstakere som sådan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Malmern said:

200,- / mnd.

Som sagt, har ikke noe i mot å betale for lading fremover,
men er jeg nødt til å betale for månedene bakover i tid?

Altså, jeg skal klare å betale beløpet,
har ikke hatt elbil så lenge,
men fortsatt sure penger når sjefen ikke har klart å trekke oss tidligere,
det er verre for de som har hatt elbil i 5-6 år,
blir da snakk om 12.000 - 15.000...

Snakket for øvrig med de andre kollegaene mine,
og i deres kontrakter så står det ingen ting om lading av elbil,
da de skrev kontrakt så var ikke elbil veldig vanlig i Norge.

Betyr det at i teorien så må jeg betale,
mens de slipper unna?

De er enige om å betale for lading fremover de også.

Er dessverre ikke organisert,
og arbeidsplassen er liten (5 ansatte),
er det da krav om verneombud?

Ett sidespørsmål:

Siden vi skal betale for lading fremover,
har vi krav på ordentlig lader?

Per nå så bruker vi kun vanlig stikkontakt (3 16A kurser fordelt på 3 stikkontakter.)

Som andre skriver, dersom det er skriftlig avtale om det så kan de trekke i lønn ihht. Den skriftlige avtalen. Dersom det ikke er skriftlig avtale så kan de ikke trekke i lønn. Dersom arbeidsgiver skal trekke de som ikke har dette i arbeidskontrakten så må de lage et tillegg. Jeg vil tro det ikke vil være gyldig å tilbakedatere dette, i hvert fall ikke noe særlig lenger enn inneværende år.

Hvis arbeidstaker ikke samtykker, så kan de ikke trekke noenting.

Nei du har ikke krav på noen skikkelige ladere, dette er en avtale mellom deg og arbeidsgiver. Du kan selvfølgelig avstå fra å lade, og dermed ikke betale noenting.

Verneombud er fra 10 ansatte.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Som andre skriver, dersom det er skriftlig avtale om det så kan de trekke i lønn ihht. Den skriftlige avtalen. Dersom det ikke er skriftlig avtale så kan de ikke trekke i lønn. Dersom arbeidsgiver skal trekke de som ikke har dette i arbeidskontrakten så må de lage et tillegg. Jeg vil tro det ikke vil være gyldig å tilbakedatere dette, i hvert fall ikke noe særlig lenger enn inneværende år.

Hvis arbeidstaker ikke samtykker, så kan de ikke trekke noenting.

Nei du har ikke krav på noen skikkelige ladere, dette er en avtale mellom deg og arbeidsgiver. Du kan selvfølgelig avstå fra å lade, og dermed ikke betale noenting.

Verneombud er fra 10 ansatte.

Så viss jeg leser dette riktig så burde ikke sjefen kunne kreve betaling for mer enn januar og utover?

Ok, så ordentlig lader er ikke aktuelt.

Hva med garantert tilgang til lader?

Per nå er det kun 3 stk. som kan lade samtidig,
hvis noen flere skaffer elbil, har da vedkommende også krav på ladeplass så fremt hen avtaler med sjefen og betaler 200,- / mnd?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Malmern said:

Så viss jeg leser dette riktig så burde ikke sjefen kunne kreve betaling for mer enn januar og utover?

Ok, så ordentlig lader er ikke aktuelt.

Hva med garantert tilgang til lader?

Per nå er det kun 3 stk. som kan lade samtidig,
hvis noen flere skaffer elbil, har da vedkommende også krav på ladeplass så fremt hen avtaler med sjefen og betaler 200,- / mnd?

Med mindre du ikke har mulighet til å lade hjemme, eller må lade hver eneste dag på jobb for å komme deg t/r jobb, så hadde jeg ikke giddet dette.

Det er ikke verdt det å betale 200,- med mindre du er garantert å lade når du trenger det. 

Dette er jo et tilbud arbeidsgiver gir dere, så dere står jo fritt til å avtale akkurat sånn dere vil ha det. Og arbeidsgiver står sef. Helt fritt til å si at de ikke gidder å styre med det, og ta ned lademuligheten.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Med mindre du ikke har mulighet til å lade hjemme, eller må lade hver eneste dag på jobb for å komme deg t/r jobb, så hadde jeg ikke giddet dette.

Det er ikke verdt det å betale 200,- med mindre du er garantert å lade når du trenger det. 

Dette er jo et tilbud arbeidsgiver gir dere, så dere står jo fritt til å avtale akkurat sånn dere vil ha det. Og arbeidsgiver står sef. Helt fritt til å si at de ikke gidder å styre med det, og ta ned lademuligheten.

Har ikke lader hjemme,
leier i en blokk.

De skal riktignok sette opp ladere etter hvert,
men da parkeringsplassen skal flyttes til andre siden av blokka så har de naturligvis ikke gjort det enda,
den nåværende plassen skal gjøres om til offentlig vei.

Kort fortalt: Det er ca. 5 mil til jobben og med lading i 8 timer så lader jeg omtrent 110-115 km om vinteren
(Mindre viss det er 20 minus 😛),
ca. 150km om sommeren.

Regner med at 200,- mnd er billigere enn å lade på stasjoner til 3,10 pr. minutt.
(Litt lading blir det selvfølgelig på stasjoner.) 

Per dags dato så er det alltid ledig lader da vi er 3 på jobben med elbil,
ingen andre får lov til å lade der, kontaktene er kun på ansattplasser.

Lenke til kommentar

200 kr/mnd høres ut som en god deal. Men..
 

Sitat

Sjefen har glemt å trekke oss tidligere for dette og sagt flere ganger "Tar det neste måned."

Dette tolker jeg til at betalingen skal starte neste måned, ikke at betaling for nåværende måned skal utsettes.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 16.1.2022 den 20.10):

10 mil er omtrent 15 kroner x 20 = 300.
(Med omtrent 1 kroner i strømpris.)

Skriver du at 10 mil er omtrent 15 kr/kWh * 20 kWh = 300 kr? Eller mente du noe helt annet? 10 mil er nok rundt 20 kWh på mange elbiler, men hvis du ganger med strømprisen 1 kr/kWh så kommer du opp i ca 20 kr. 200 kr burde altså holde til ca 1000 km/mnd, ved en pris på 1 kr/kWh. Hvis hjemmelading til 1 kr/kWh hadde vært et alternativ så ville hjemmelading kostet mindre enn jobblading hvis han kjører mindre enn 1000 km/mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

Skriver du at 10 mil er omtrent 15 kr/kWh * 20 kWh = 300 kr? Eller mente du noe helt annet? 10 mil er nok rundt 20 kWh på mange elbiler, men hvis du ganger med strømprisen 1 kr/kWh så kommer du opp i ca 20 kr. 200 kr burde altså holde til ca 1000 km/mnd, ved en pris på 1 kr/kWh. Hvis hjemmelading til 1 kr/kWh hadde vært et alternativ så ville hjemmelading kostet mindre enn jobblading hvis han kjører mindre enn 1000 km/mnd.


Det blir aktuelt med hjemmelading viss jeg flytter.

Planen er å flytte viss jeg finner noe som er merkbart nærmere jobben,
fortrinnsvis ca. 1/2 av veien, men det er vel ønsketenkning. 😛

Har en Ioniq 2020 38 kWh modell som gjør regnskapet med hjemmelading enda gunstigere
(I hvertfall viss strømprisen faller.)

Endret av Malmern
Lenke til kommentar
On 1/16/2022 at 12:10 AM, Milhouse85 said:

Vel, litt flåset kanskje. Men det strider i mot grunnloven. 
"Grunnlovens § 97 bestemmer: «Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft»."

Foreslår at du setter deg bedre inn i hva ordet "lov" betyr, og hvem som vedtar lover i Norge.

Les deg også opp på betydningen av "tilbakevirkende kraft" i den sammenhengen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...