Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betale for lading på jobben, tilbakevirkende kraft?

Malmern

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått beskjed av sjefen tidligere (kun muntlig) at alle på jobben må begynne å betale for lading av elbilen på jobben,
noe jeg for så vidt er enig i da det er en fordel som kun er til gode for de som har elbil,
det står for øvrig i arbeidskontrakten at vi skal betale en fast sum pr. mnd. for lading.

So far, so good.

Sjefen har glemt å trekke oss tidligere for dette og sagt flere ganger "Tar det neste måned."

Fikk en mail tidligere i går fra sjefen der det sto at jeg skal betale for lading for alle månedene jeg har jobbet i bedriften og hatt elbil,
noe som fører til at jeg blir trukket noen tusen fordelt på flere lønninger...

Er dette lovlig?

Stakkars de på jobben som har brukt elbil i flere år,
de fikk også samme beskjed, at de blir trukket en viss sum pr. mnd. de har ladet på jobben.

Dette er første gangen jeg får skriftlig beskjed at jeg blir trukket i lønn for lading,
har lønningsdag 25., har jeg ikke krav på skriftlig beskjed en viss tid i forveien?

11 dager er vel litt snaut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, litt flåset kanskje. Men det strider i mot grunnloven. 
"Grunnlovens § 97 bestemmer: «Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft»."

Dette innebærer at ingen skatter og avgifter kan pålegges eller lovfestes med tilbakevirkende kraft. 

At det innføres en betaling for ladning av el-bil er greit nok. Men arbeidsgiver kan ikke kreve betaling med tilbakevirkende kraft. Det sier i grunn seg selv. Dersom du får en gratisgode fra arbeidsgiver. Kan ikke arbeidsgiver plutselig komme å si: "Husker du de kinobillettene du fikk av meg i fjor til jul? Du blir trukket 200 kr,- i lønn for dem..." 

Er dere fagorganisert? Ta det opp med verneombudet. Så får verneombudet ta det med arbeidsgiver direkte. 

Lenke til kommentar
Malmern skrev (3 timer siden):

Har fått beskjed av sjefen tidligere (kun muntlig) at alle på jobben må begynne å betale for lading av elbilen på jobben

Dette virker som litt fail når du rett etter skriver:

Malmern skrev (3 timer siden):

det står for øvrig i arbeidskontrakten at vi skal betale en fast sum pr. mnd. for lading

Du er altså informert skriftlig at du må betale for lading. Dette fremstår som at du nå blir fakturert for ladingen og at beløpet blir trukket av lønningen over noen måneder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, ITtraktor said:

Arbeidsgiver kan heller ikke bare trekke deg i lønn uten ditt samtykke. I hvertfall ikke for noe som dette. 

Dersom det står i arbeidsavtalen at de har rett til det kan de det. Står ofte dette i standard arbeidsavtaler.

Videre så sier jo TS at det er forhåndsavtalt betaling for lading…

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest 7019e...bad
Sverre1969 skrev (5 minutter siden):

Dersom det står i arbeidsavtalen at de har rett til det kan de det. Står ofte dette i standard arbeidsavtaler.

Videre så sier jo TS at det er forhåndsavtalt betaling for lading…

Nei. Trekk i lønn er ikke lov bare fordi det står i arbeidsavtalen. I alle fall ikke bakover i tid som dette. En trenger stort sett alltid samtykke for slikt. 

Anonymous poster hash: 7019e...bad

Lenke til kommentar
Gjest 87d3e...5ef
20 minutes ago, Guest 7019e...bad said:

Nei. Trekk i lønn er ikke lov bare fordi det står i arbeidsavtalen. I alle fall ikke bakover i tid som dette. En trenger stort sett alltid samtykke for slikt. 

Anonymous poster hash: 7019e...bad

247C0CD3-26B2-464D-A13F-E1B1B51EE7C0.jpeg

Anonymous poster hash: 87d3e...5ef

Lenke til kommentar
Gjest 87d3e...5ef
3 minutes ago, Nedward said:

Det er nylig avsagt en dom i høyesterett som setter begrensninger for dette.

https://www.adeb.no/aktuelt/aktuelt/nyhetsbrev-avgjorelse-fra-hoyesterett--arbeidsgivers-adgang-til-lonnstrekk/

Fra linken: «Høyesterett peker som eksempel på at en avtale som gir arbeidsgiver adgang til lønnstrekk for å dekke avtalte husleie- eller kantinekostnader arbeidstaker løpende pådrar seg, kan inntas allerede i arbeidsavtalen. En slik klausul vil sikre tilstrekkelig forutberegnelighet.»

Dette er jo nettopp et slikt tilfelle; det er i arbeidskontrakten avtalt betaling for elbil-lading…ergo vil det være lov med lønnstrekk i samsvar med denne dommen. 

Anonymous poster hash: 87d3e...5ef

Lenke til kommentar
9 hours ago, Milhouse85 said:

Er dere fagorganisert? Ta det opp med verneombudet. Så får verneombudet ta det med arbeidsgiver direkte. 

Litt på siden, men verneombudet er ikke fagorganisasjonenes representant. De har tillitsvalgte å bruke. 

Verneombudet verner om arbeidstaker, uavhengig av organisering, vernet er mot fysiske og psykiske forhold på arbeidsplassen som kan være til skade for arbeidstaker.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Nysgjerrig: Hva er beløpet?

200,- / mnd.

Som sagt, har ikke noe i mot å betale for lading fremover,
men er jeg nødt til å betale for månedene bakover i tid?

Altså, jeg skal klare å betale beløpet,
har ikke hatt elbil så lenge,
men fortsatt sure penger når sjefen ikke har klart å trekke oss tidligere,
det er verre for de som har hatt elbil i 5-6 år,
blir da snakk om 12.000 - 15.000...

Snakket for øvrig med de andre kollegaene mine,
og i deres kontrakter så står det ingen ting om lading av elbil,
da de skrev kontrakt så var ikke elbil veldig vanlig i Norge.

Betyr det at i teorien så må jeg betale,
mens de slipper unna?

De er enige om å betale for lading fremover de også.

Er dessverre ikke organisert,
og arbeidsplassen er liten (5 ansatte),
er det da krav om verneombud?

Ett sidespørsmål:

Siden vi skal betale for lading fremover,
har vi krav på ordentlig lader?

Per nå så bruker vi kun vanlig stikkontakt (3 16A kurser fordelt på 3 stikkontakter.)

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (33 minutter siden):

Har punktet vært i arbeidskontrakten så lenge og har alle den samme arbeidskontrakten (ikke bare de som er ferske)?

Skrev dette i forrige post:

"Snakket for øvrig med de andre kollegaene mine,

og i deres kontrakter så står det ingen ting om lading av elbil,

da de skrev kontrakt så var ikke elbil veldig vanlig i Norge."

Så bare "ferske" ansatte som har elbil lading i kontrakten.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (14 timer siden):

Vel, litt flåset kanskje. Men det strider i mot grunnloven. 
"Grunnlovens § 97 bestemmer: «Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft»."

Dette innebærer at ingen skatter og avgifter kan pålegges eller lovfestes med tilbakevirkende kraft. 

Det gjelder vel lover fra myndighetenes side?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...