Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Misfoni ødelegger samvær med sønn

Gjest 5aa18...2a8

Anbefalte innlegg

Gjest 5aa18...2a8

Har aldri fått diagnosen,  men 100% sikker på jeg lider av misfoni.  Lyder, gjerne små gjentagende spiser seg inn på meg og gjør meg irritert og frustrert.  

Det være seg pustelyder, smatting,  gjentagende/repeterende lyder. 

Dette har plaget meg i mange år, men har klart meg ok selvom det til tider nok har påvirket enkelte forhold.  

Det som sliter meg nå, er at jeg har en sønn som har varierende tics.  Noen tics gjør at han lager en sterk innpust med nese,  som er veldig hørbar og skiller seg fra andre lyder.  Det er veldig repeterende,  og skjer i lange perioder gjennom hele dagen . 

Disse lydene spiser seg innpå meg,  og trigger både irritasjon og sinne. Prøver si til meg selv det er jeg som har problemer her, ikke han! 

Men jeg klarer ikke slappe av,  blir sliten og stresset. Klarer ikke fokusere til tider,  og henger meg mer og mer opp I lydene. 

Han er klar over sine tics,  og er veldig bevisst på hva han gjør men kan jo ikke styre det. Han er også klar over at det til tider påvirker meg, at jeg er overfølsom for lyder.  Har fortalt han også at det jo er jeg som har problem her og ikke han. 

Tingen er, jeg har så lyst til å slippe å ha det slik.. det er så liten ting igrunn som ødelegger så mye men jeg klarer ikke helt styre det.

Forslag?  Eksponering gjør jeg hver dag,  men får ikke has på det.

Anonymous poster hash: 5aa18...2a8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du lider ikke av misofoni, de fleste av oss har misofoni i en eller annen grad. Det du må jobbe med er å beherske dine impulser, og hvordan du kan unngå å projisere dine egne problemer over på din sønn.

Det nytter ikke å la seg eksponere av noe om man konstruerer sine negative assosiasjoner for hver gang. Bli kjent med lyden, tenk over lyden og aksepter den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Du lider ikke av misofoni, de fleste av oss har misofoni i en eller annen grad. Det du må jobbe med er å beherske dine impulser, og hvordan du kan unngå å projisere dine egne problemer over på din sønn.

Det nytter ikke å la seg eksponere av noe om man konstruerer sine negative assosiasjoner for hver gang. Bli kjent med lyden, tenk over lyden og aksepter den.

Enklere sagt enn gjort

Hilsen person som har det likedan.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 5aa18...2a8
Gavekort skrev (1 time siden):

Problemet mitt med lyd er ner omfattende enn beskrevet,  men for å ikke lage så stort innlegg ble det kuttet ned til essensen av det som gjør det problematisk for meg.. 

Ikke bare sleng ut "du lider ikke av misfoni" uten å faktisk vite mer om mine problemer rundt dette, og heller ikke uten at du faktisk begrunner utsagnet ditt..

Lenke til kommentar
Gjest 5aa18...2a8 skrev (24 minutter siden):

Problemet mitt med lyd er ner omfattende enn beskrevet,  men for å ikke lage så stort innlegg ble det kuttet ned til essensen av det som gjør det problematisk for meg.. 

Ikke bare sleng ut "du lider ikke av misfoni" uten å faktisk vite mer om mine problemer rundt dette, og heller ikke uten at du faktisk begrunner utsagnet ditt..

Kritikken min var så nøytral og konstruktiv jeg klarte å gjøre den. Misofoni er ikke en diagnose, det er et aspekt av hverdagen de fleste av oss må tolerere.

Det jeg prøver å få frem er at du ikke må skylde på en "diagnose" som om du ikke kan gjøre noe med deg selv for å fikse problemet, og at det er din sønn sitt problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

"Du lider ikke av misfoni". Hva slags skråsikker kommentar er det? Å "lide av noe" er det uttrykket man i dagligtalen bruker når man er rammet av en tilstand som er plagsom. Det er riktig at misfoni ikke er kategorisert i DSM-5 eller ICD-11 (ennå), men det er et fenomen som er godt kjent og utbredt.

lide av

1. være rammet av; plages av (kronisk sykdom, svakhet e.l.)

• lide av et halsonde

• lide av hjemlengsel

Endret av KarvaBlad
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 5aa18...2a8
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Kritikken min var så nøytral og konstruktiv jeg klarte å gjøre den. Misofoni er ikke en diagnose, det er et aspekt av hverdagen de fleste av oss må tolerere.

Det jeg prøver å få frem er at du ikke må skylde på en "diagnose" som om du ikke kan gjøre noe med deg selv for å fikse problemet, og at det er din sønn sitt problem.

Da leser du virkelig ikke hva jeg skriver.. skriver gjentatte ganger at problemet ligger hos meg, at det er jeg som har noe jeg må jobbe med... det jeg spør om her er råd til hvordan håndtere det bedre enn jeg har klart så langt.  Altså hva jeg kan gjøre,  dvs fullstendig klar over hvor problemet ligger og legger det så aldeles ikke over på andre 

Lenke til kommentar
Gjest 5aa18...2a8 skrev (7 minutter siden):

Da leser du virkelig ikke hva jeg skriver.. skriver gjentatte ganger at problemet ligger hos meg, at det er jeg som har noe jeg må jobbe med... det jeg spør om her er råd til hvordan håndtere det bedre enn jeg har klart så langt.  Altså hva jeg kan gjøre,  dvs fullstendig klar over hvor problemet ligger og legger det så aldeles ikke over på andre 

If you say so...

Som nevnt så er eksponeringsterapi å gjøre opplevelsen til noe nøytralt eller positivt. Det nytter ikke å la seg eksponere om det holder på å koke i hodet ditt under hele eksponeringsperioden. Lytt på lyden, forstå lyden, forstå hvorfor din sønn ikke kan styre det, aksepter lyden.

Lenke til kommentar
Gjest 5aa18...2a8

Grunnen til jeg skrev in  her om dette er jo ett ønske om å forandre på ett problem,  som jeg innser er mitt problem.  Har bare til dags dato ikke klart finne noe som hjelper meg tilstrekkelig i sånne situasjoner,  og håpet på gode råd fra andre som kanskje hadde lignende erfaringer.  

Selvom misfoni ikke er en diagnose så er det nå tydelig noen som er utbredt i varierende grad hos mange.  Syns man bør være forsiktig med å uttale seg veldig skråsikket i enkelte situasjoner,  det som oppleves plagsomt for noen kan være(oppleves) langt verre for andre 

Lenke til kommentar

Skreddersydde ørepropper, da gjerne med et filter. Det finnes da flere filtre, så man kan stenge ut de av lavere lydstyrke, men fremdeles få med seg det meste av alt det andre. 

Fremgangsmåten er vel via fastlegen, som da henviser deg til rett klinikk for å ta avstøpninger av øreganger. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 5aa18...2a8
Gavekort skrev (2 minutter siden):

If you say so...

Som nevnt så er eksponeringsterapi å gjøre opplevelsen til noe nøytralt eller positivt. Det nytter ikke å la seg eksponere om det holder på å koke i hodet ditt under hele eksponeringsperioden.

Så redsel i form av fobi,  angst osv kureres ikke ved eksponering?  Trodde dette var en utbredt og alment "godkjent " terapi i slike tilfeller jeg.  Har også lest at det er slik en driver behandling av misfoni 

Jeg sier heller ikke det vil hjelpe meg,  men spør nå om råd rundt dette emne. 

Lenke til kommentar

Jeg har full tro på at misofonien plager deg, og kan gå så langt at det nesten svartner. Jeg har vært i lignende situasjoner selv. Jeg har også erfart at det er veldig lett å se på meg selv som et persilleblad der alle må tilpasse seg mine behov for å ikke få dette sinnet projisert mot seg, derav min sylskarpe men ærlige tone.

Om du ikke klarer å tilvenne deg lyden gjennom positive eller nøytrale assosiasjoner så må du mestre reaksjonene dine og bearbeide tankene dine. Dette kan også kombineres med å minimere eksponering, slik som foreslått over. Ørepropper med musikk eller podcast f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 5aa18...2a8 skrev (30 minutter siden):

Har også lest at det er slik en driver behandling av misfoni 

Jeg sier heller ikke det vil hjelpe meg,  men spør nå om råd rundt dette emne. 

Irriterer meg over dunking , smatting, lyden av potetgull poser, og mye annet

Personlig hjelper det ikke meg å eksponere meg for det, det gjør meg mer irritert

Bør vurdere hodetelefoner eller annet for å minimere ubehagelige lyder

Lenke til kommentar

Misofoni er altså ikke en diagnose i seg selv.

Det er ikke noe nytt med misofoni, men forskningen rundt det er relativt ny (<25 år).
De lærde strides selvfølgelig, men man synes å være enige om at det er en uforskyldt emosjonell reaksjon med et fysiologisk opphav.
Med fysiologisk opphav menes at hjernen hos personer med misofoni har en målbar aktivitet som skiller seg ut fra andre.
Hvordan dette oppstår, vil være spekulasjoner inntil det er tilstrekkelig forsket på. Men på lik linje med en rekke andre tilstander som medfører en emosjonell respons reaktivt på sansestimuli, kan det dreie seg om at man føds predisponibel, og at siden oppvekstmiljø utløser tilstanden.

Gjest 5aa18...2a8 skrev (16 timer siden):

Forslag?

Den pragmatiske måten er å gjøre som flere har foreslått her ovenfor, få deg et par øreplugger som filtrerer triggerlyder. Hvorvidt det offentlige vil dekke dette, er jeg svært usikker på, men du trenger ikke å betale mer enn en legetime, og muligens en spesialistkonsultasjon, for å få greie på om du kan få hjelp fra staten.

Den andre siden av saken er at dersom du med hånden på hjertet kan si at du selv har hatt en oppvekst med f.eks kjeft fra voksne med mulige trusler om konsekvenser, for at du f.eks lagde mye lyder ved matbordet, da bør du vurdere psykologbistand. For så vidt kan alle andre vanskelige oppvekstvilkår manifestere seg i voksenlivet med alle mulige emosjonelle reaksjoner. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ville forsøkt psykomotorisk fysioterapeut faktisk, mulig det kan hjelpe deg med å få fokus på det du skal gjøre, og ikke lyd, samt å avslære kroppen på reaksjoner på misfoni, som for eksempel anspenthet, som igjen kan gi sinne. Tror også det vil hjelpe med psykolog, muligens ligger det noe bak som gjør deg så sensitiv til lyd, kanskje tåler du mindre fordi du er langt fra toleransevinduet ditt, og dessuten kan det å få litt veiledning til håndtere følelser som for eksempel sinne, på grunn av lyd. 

Og ville hvertfall ikke skjermet meg mot all lyd, fordi det tror jeg bare vil gjøre det verre. Har tro på gradvis eksponering, at man restituerer seg i mellom tiden og fokus på stressreduserende tiltak.

Jeg fikk et godt råd av min psykomotoriske fysioterapeut, da jeg sa at jeg ble veldig stresset og anspent på trikk/buss/t-bane når folk snakker veldig høyt (høylytt prat -> trigger for min PTSD, minner meg om da eksen min eksploderte i sinne). Hun tipset meg om å rett og slett flytte fokuset til å kjempe mot å skåne meg fra lydforstyrrelser, til å  lytte nysgjerrig etter på samtalen og konsentrere meg om å skikkelig å få med meg hva som ble sagt. Kanskje får jeg meg at de faktisk snakker om noe artig, nyttig eller rart. I det minste så flyttes fokuset og man håndterer lyden litt bedre. 

Jeg ville evt også vurdert å sjekke hørselen. Noen ganger kan hørsels-utfordringer gi økt sensitivitet mot lyd, og vil bedres når man bruker hørselsapparat. Faktisk, selv om det virker litt kontra-intiutivt. 

Du bør også få utelukket evt andre årsaker til misfoni, som for eksempel tinnitus, muskelspenningen i kjeve/øre-området og infeksjoner i øre sånn at man evt kan da behandle for eksempel infeksjon i øret eller få redusert ned muskelspenning, om tilstanden misfoni kommer som følge av dette. 

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar
Gjest 229c2...e6c

Jøss. Jeg kan forstå at folk kan bli utmattet  av å høre på høye lyder over lang tid, men etter min mening er ikke dette noen sykdom. Dette er mer en tilstand, som oppstår ved konstant påvirkning. Det du trenger er avlastning, og profesjonell veiledning. Da vil du få pause fra situasjonen, og du vil få hjelp til å takle situasjonen bedre. Jeg vil anta at symptomene vil avta etterhvert, og hverdagen blir da bedre. Jeg kan ikke begripe at folk på død å liv jakter diagnoser, som forklaringer på vonde eller vanskelige følelser de møter i livet. 

Anonymous poster hash: 229c2...e6c

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gavekort skrev (På 15.1.2022 den 20.39):

Gøy med «eksperter» som uttaler seg om ting de ikke har noe greie på, men fremstå som profesjonelle som vet hva de snakker om skal de.

Misofoni er en lidelse. Det diskuteres om dette går under eller er en del av Autismespekteret.

Det er en reell lidelse og problemstilling som faktisk kan være til stort besvær i hverdag & på fritiden.

Hvis du er moderator skulle du holde deg god for å lire av deg dine «ekspert meninger» kun for å peppe opp ditt eget ego, hadde du startet i andre enden ville du prøvd å stille spørsmål først får du bare skyter fra hofta.

Skal en med kommanderende stemmer i hodet bare «akseptere de»? Jeg har selv sett mennesker som skriker til de ikke har stemme igjen for å få stemmene til å slutte å plage.

Google gjør forresten ingen til eksperter.

Endret av thatguy83
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 15.1.2022 den 20.39):

Et særdeles arrogant og uinformert og uhjelpsomt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...