sverreb Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 4 hours ago, Snowleopard said: Hvem eier liksom Mars nå? Meg bekjent får ingen lov til å utøve suverenitet der i.h.t. Outer Space Treaty (OST). Altså ikke lovløst land, man lovlig erklært en almenning. "Outer space, including the moon and other celestial bodies, is not subject to national appropriation by claim of sovereignty, by means of use or occupation, or by any other means" I tilfelle private entiteter vil utøve suverenitet er det som om nasjonen de er fra skulle ville utøve suverenitet, så man må i så fall inkorporere set i territorier som ikke har ratifisert OST, men siden det stort sett er mikrostater, er neppe det noe man bør prøve på. De aller fleste nasjoner på jorden inklusive USA, Russland og Kina har ratifisert OST. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 sverreb skrev (10 minutter siden): Meg bekjent får ingen lov til å utøve suverenitet der i.h.t. Outer Space Treaty (OST). Altså ikke lovløst land, man lovlig erklært en almenning. "Outer space, including the moon and other celestial bodies, is not subject to national appropriation by claim of sovereignty, by means of use or occupation, or by any other means" I tilfelle private entiteter vil utøve suverenitet er det som om nasjonen de er fra skulle ville utøve suverenitet, så man må i så fall inkorporere set i territorier som ikke har ratifisert OST, men siden det stort sett er mikrostater, er neppe det noe man bør prøve på. De aller fleste nasjoner på jorden inklusive USA, Russland og Kina har ratifisert OST. Takker. Fant ikke den i farta, da jeg skrev innlegget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå