Sneakydecoy Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 (endret) Har en 34" Asus ROG PG348Q Ultrawide inne til reparasjon nå. Skjermen ble kjøpt 31.12.2016, og ble levert inn til Power 21.12.21, altså 10 dager før fristen går ut. I Powers egen melding står det at reklamasjonen er krevd innen fristen. Power skriver 26des, men dette stemmer ikke helt. Ble antagelig testet i butikk den dagen. Kvitteringen som power har lagt med er derimot med datoen som verkstedet peker på. I dag, 14.01.22, får jeg melding fra verkstedet som sier: "Garantitiden og reklamasjonstiden er utgått. Enheten er over 5år gammel, kan ikke se at den er registrert innen tiden da den er registrert 06.01 i serviceinfo. Vi har ingen reparasjon av deler for ASUS monitorer. Prisoverslag på skrote av enheten eller iretur urep." Er ikke dette bare tull? At Power har brukt lang tid på å få den til verkstedet er vel ikke noe jeg trenger og tenke på? Er det ikke bare fristen for innlevering til butikk som er relevant her? Om det er Power som har brukt for lang tid, så er det vel de som må ta denne feilen? Endret 7. februar 2022 av Sneakydecoy Lenke til kommentar
Populært innlegg barfoo Skrevet 14. januar 2022 Populært innlegg Del Skrevet 14. januar 2022 Du har reklamert innen fristen. At fristen utløp etter reklamasjon er deg uvedkommende. 11 1 Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 14. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2022 (endret) Tror det er slik ja. Sjekket noen eposter nå. Butikken ventet 20 dager før de sendte skjermen til verksted.. Blir ikke dette en sak mellom butikk og verksted da? Her er det jo Power som har vært sen med melding av saken. Hva kan jeg kreve her? Endret 14. januar 2022 av Sneakydecoy 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 De skriver jo at de ikke kan reparere den. Da må vel Power ordne en ny tilsvarende skjerm? 1 Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 14. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2022 (endret) Jo, men det er vel Conmodo eller Reclaimit som håndterer reklamasjoner for Power, og de ser på datoen som ugyldig, så om det blir de eller Power som skal erstatte varen vet ikke jeg. Avslaget er vel ikke gyldig, siden Power rotet bort tiden. Må vel sende epost til verkstedet å høre hvem som har ansvaret her. Power må vel også da dekke kostnadene jeg har fått fra verkstedet? Hadde Power sendt tidsnok så hadde jeg vel ikke fått avslag og en pris på dette? Endret 14. januar 2022 av Sneakydecoy Lenke til kommentar
MKap Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Her er det berre å senda dokumentasjon på når reklamasjonen blei meldt. Du fekk antakeleg ein kvittering då du leverte skjermen inn hos Power? Om du meldte mangelen via mail e.l. kan du bruka den opprinnelege mailen som dokumentasjon. Fristen er målt til du har gitt seljar melding om reklamasjon. Om produktet ikkje kan reparerast blir det antakeleg uansett omlevering frå Power, men det hjelper at rapporten frå verkstaden faktisk baserer seg på faktiske omstende. 2 Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 15. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2022 (endret) Sendte følgende mail til verkstedet: Quote Hei. Fikk følgende svar fra dere om reklamasjon saken min: "Garantitiden og reklamasjonstiden er utgått. Enheten er over 5år gammel, kan ikke se at den er registrert innen tiden da den er registrert 06.01 i serviceinfo. Vi har ingen reparasjon av deler for ASUS monitorer. Prisoverslag på skrote av enheten eller iretur urep." Her er det nok Power som har rotet litt. Skjermen ble levert inn til butikk 21 eller 22 desember. At butikken brukte 3 uker på å få skjermen til dere er ikke min feil, da mitt ansvar stopper ved innlevering. Skjermen ble levert innen fristen, og dette skriver jo Power selv slik: "Skjermen har 1 stripe over seg. Vises når man spiller imed 100hz modus. Skjermen ble inlevert og reklmaert på 26.desember 2021 innen fristen. sett i butikk." De har dog skrevet at den ble levert 26 desember, som ikke stemmer. Den ble antagelig testet i butikk den dagen (26.des er også uansett innen fristen). Siden dere ikke kan reparere skjermen så blir det ny tilsvarende vare eller annen løsning. Er det dere eller Power som skal håndtere dette? Får se hva de sier i morgen. Har også 33 bilder som ble tatt rett før innsending, og 3 videoer som dokumenterer problemet, om de prøver seg på noe annet. Skjermen ser nesten ut som ny. Har også lest at man kan få reklamasjon igjennom etter fristen dersom man kan dokumentere at feilen oppstod før fristen gikk ut, men sikkert ikke lett å få til, og ikke relevant her. Om dere lurer på hva problemet er så er det at halve skjermen fylles med en haug av horisontale streker som blafrer opp og ned. Det skjer bare om den står på 100hz. Og bare etter skjermen har vært helt frakoblet strøm i en stund. Blir bedre over tid, når den blir varm. Uten tvil feil i elektronikken. Har fått lignende problemer med flere andre skjermer før. Edit: 26.des er jo forresten andre juledag, og da var vel Power stengt?.. Endret 18. januar 2022 av Sneakydecoy 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 16. januar 2022 Del Skrevet 16. januar 2022 Dette er Power sitt problem, og ikke ditt. Helt greit at du prøver å ta den diskusjonen med verkstedet selv, men hvis de står på sitt, så bør du ta saken videre med Power. At de testet skjermen 2. juledag høres rart ut. Kanskje en ansatt som dro på jobb fordi han ikke orket flere familiemiddager i julen 🙂 3 Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 17. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2022 Hørte fra verkstedet i dag. Som ventet er det ikke deres ansvar, å det er jo egentlig forståelig, siden det er Power's feil at den ikke ble meldt inn i tide. Spurte hva resultatet hadde blitt dersom den kom tidsnok. De sa at de hadde søkt kredit fra Asus, som vanligvis ikke er noe problem - vil det si erstatning? Lurer på hva Power sier til dette... Hva slags lover og regler skal jeg henvise til, dersom de blir vanskelig? Hadde blitt overasket om de bare erstattet en skjerm til 10k uten spørsmål. Det er vel rimelig å kreve at de betaler prisen fra verkstedet å, siden det ikke hadde kostet noe under reklamasjon? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 Dette ender nok opp, etter noen runder med krangling, med at power gir deg en erstatningsskjerm. Altså en med bedre eller like spesifikasjoner. Siden det har vært en teknologisk utvikling så er det ikke sikkert denne skjermen koster 10k, men skal ha tilnærmet identiske spesifikasjoner. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 17. januar 2022 Del Skrevet 17. januar 2022 (endret) Du forholder deg i utgangspunktet til din selger. At de henviser til andre for den praktiske gjennomføringen av servicen endrer ikke på dette. Du kan gå i butikken å si du ønsker ny tilsvarende eller bedre skjerm, eller en kreditering. Med prisene og prisstigningen i det siste kan det kanskje være lurt å prøve å kreve tilsvarende skjerm om prisene fremdeles er høye, eller å få pengene tilbake om prisene nå er lave. Butikken kan velge å gi erstatningsprodukt, de har noen omleveringer før du kan kreve å få penger, men jeg er usikker på om de kan velge å bare gi tilbake pengene med en gang, om du ønsker nytt produkt. Endret 17. januar 2022 av Serpentbane 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Da avslutter du dialogen med verkstedet og forholder deg til selger/butikk fremover. Du leverte varen inn før reklamasjonsfristen gikk ut og de må oppfylle sine plikter i tråd med forbrukerkjøpsloven. Hvem som tar regningen for det er ikke noe du skal trenge å tenke over. Når du snakker med selger så henviser du til svaret fra verkstedet, og så henviser du til forbrukerkjøpsloven og krev at de oppfyller sin del av avtalen. 4 1 Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 18. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2022 Sendte epost til butikken i dag å krevde ny tilsvarende skjerm, eller erstatning. Får se hva de sier. Sendte også en epost til forbrukerrådet med kopi av alle epostene mellom meg og verksted. Ikke sikkert det blir nødvending med hjelp fra de, men siden de har litt behandlingstid, så spør jeg om råd nå uansett. Sendte denne til butikk: Quote Hei. Jeg hadde en skjerm som jeg leverte inn hos dere 21.des - 10 dager før reklamasjonen gikk ut. Denne skjermen brukte dere 3 uker på å få til verksted. Dere meldte inn saken til serviceinfo 6.jan, som er for sent, så reklamasjonsfristen gikk ut. Verkstedet har gitt avslag på grunn av dette, til tross for at dere skrev at skjermen ble innlevert 26.des (som må være en skrivefeil, da det er andre juledag. Det er også uansett innen fristen) Verkstedet sier at dette er nå en sak dere må ta. De sier at skjermen hadde mest sannsynlig blitt dekket av reklamasjonen om dere hadde meldt den inn i tide. At dere ventet så lenge har ingen betydning for min del, da mitt ansvar sluttet 21.des, som da var innen fristen. Verkstedet sier å at de ikke har deler for Asus skjermer, så den eneste muligheten her, er å gi ny tilsvarende vare eller erstatning. Ser ut som verkstedet å har gitt meg en kostnad på behandling som ikke hadde vært der, om dere ikke hadde brukt så lang tid. Denne kostnaden mener jeg dere også skal ta, da avslaget er deres feil. Verkstedet sier det ikke hadde blitt noen kostnad fra de, dersom skjermen ble dekket av reklamasjon. Dette er vel rimelig? 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Ja, utenom at du bruker "å" istedenfor "og" og "også". Men det er ikke så farlig, de skjønner sikkert eposten og innholdet allikevel. 1 Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 18. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2022 Ble ringt opp av butikken. Grunnen til at det ble rot med alt dette var at personen som skulle håndtert det, ble sykemeldt. I tillegg var det flere ansatte som var satt i karantene, så det var nesten bare en som styrte hele butikken. Han hørtes ikke fornøyd ut at dette hadde skjedd, men dette skulle ikke gå ut over meg. De sier at det blir ny skjerm, men han sa noe som jeg lurer litt på. Han sa at den andre skjermen vil bli kastet, og at jeg ikke kunne motta den gamle og erstatningen. Jeg spurte hvilke regler som sier dette. Svaret var at han hadde studert juss, så dette var han sikker på. Stemmer dette? Er ikke så nøye, men siden skjermen fortsatt vil fungere en viss tid til, så blir det litt bortkastet og skrote den. Er det forresten butikken eller jeg som bestemmer/godtar hvilken skjerm erstatningen blir? Måten han pratet på fikk det til å høres ut som alt var opp til dem, så lenge den er bedre eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Patek Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Jeg kan tenke meg at butikken finner en skjerm som de mener er en god erstatning for skjermen du har reklamert på ja. Så må du undersøke denne skjermen og finne ut om du er fornøyd med tilbudet de har gitt deg. Er du ikke fornøyd med erstatningsskjermen de tilbyr så må du naturlig nok begrunne det og si hvorfor. Kanskje greit da også å komme med forslag til en skjerm som du mener hevder seg med skjermen du har reklamert på og begrunner dette. Slik kan jeg tenkte meg at det går Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 Sneakydecoy skrev (20 minutter siden): Ble ringt opp av butikken. Grunnen til at det ble rot med alt dette var at personen som skulle håndtert det, ble sykemeldt. I tillegg var det flere ansatte som var satt i karantene, så det var nesten bare en som styrte hele butikken. Han hørtes ikke fornøyd ut at dette hadde skjedd, men dette skulle ikke gå ut over meg. De sier at det blir ny skjerm, men han sa noe som jeg lurer litt på. Han sa at den andre skjermen vil bli kastet, og at jeg ikke kunne motta den gamle og erstatningen. Jeg spurte hvilke regler som sier dette. Svaret var at han hadde studert juss, så dette var han sikker på. Stemmer dette? Er ikke så nøye, men siden skjermen fortsatt vil fungere en viss tid til, så blir det litt bortkastet og skrote den. Er det forresten butikken eller jeg som bestemmer/godtar hvilken skjerm erstatningen blir? Måten han pratet på fikk det til å høres ut som alt var opp til dem, så lenge den er bedre eller tilsvarende. Er nok riktig at du ikke har krav på å få tilbake den gamle, iogmed at du får en ny skjerm. Når de har erstattet en vare så står de nok fritt til å gjøre hva de vil med den. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. januar 2022 Del Skrevet 18. januar 2022 (endret) Så bra de ordner opp, men det skulle bare mangle. Du forholder deg til selger, ikke til verkstedet. Om de roter til sin del av reklamasjonen er det ikke ditt ansvar, du har reklamert i tide. Når butikken omleverer blir de eier av det opprinnelige produktet. Det følger av forbrukerkjøpslovens system, hvor formålet er at balansen i kontraktsforholdet skal gjenopprettes. Du har krav på én vare, og når varen erstattes så må nødvendigvis "restverdien" av den defekte varen tilfalle selger, hvis ikke får du mer enn én vare, og selgers tap er større enn nødvendig. Endret 18. januar 2022 av Herr Brun 3 Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 18. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2022 Ok. Hadde nemlig lyst til og sprette opp skjermen selv for og se om feilen var synlig. Kondensatorer er ofte kilden til slike feil. Vil nok ha en del krav til den nye skjermen ja. Asus ROG serien er jo en premium linje. Skal bli kontaktet i morgen, av en annen kar. Lenke til kommentar
Sneakydecoy Skrevet 18. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2022 Hvor pirkete kan man være når det gjelder spesifikasjonene til den nye skjermen? Min skjerm (Asus ROG Swift PG348Q) har en del ting som ikke ser ut til og være vanlig på de fleste skjermer under 10k. Min skjerm har: Mild bue på 3800R, IPS panel, USB-Hub, G-Sync, Matt panel, 100Hz, 10bits fargedybde, 3440x1440 oppløsning. Andre skjermer ser ut til og ha mye dypere bue på 1000-1800R som jeg ikke liker, og er mest VA panel. Driver en del med grafiske ting så farge og mild kurve er viktig, men jeg er usikker på hvor bra VA panelene er. Den billigste skjermen jeg finner som er lik min er LG 34GN850, men den koster minst 8k, og selges ikke av Power. På papiret er den litt bedre enn min: IPS, 1900R, "160Hz", USB-Hub, HDR, Freesync (G-Sync kompatibel), 10bit. Står dog at den ikke har HDCP, men det kan vel ikke stemme? Da vil vel ikke blant annet Netflix appen fungere, da det er beskyttet innhold. Må prisen på ny skjerm alltid være lavere enn det min skjerm kostet? Hadde en slik skjerm vært en urimelig erstatning? Kan det eventuelt være mulig å betale et mellomlegg for og få en bedre skjerm? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå