Habla Møberg Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Jeg kunne tenkt meg en slags fjernkontroll på mobilen, som kan styre Android TV-boksen. Også når jeg ikke er tilstede. Er det mulig? En android fjernstyringsapp? Årsaken til dette er at jeg har en gammel mor som er dement og ikke er i stand til å gjøre annet enn å se på TV, ikke er i stand til å lære seg nye knapper og funksjoner. Hun har en egen Doro fjernkontroll, som jeg nå har fått satt opp så kanalknapper velger kanal opp-ned på android-boksen, volum opp-ned på TV-en og av-på av selve TVen. Her er en million utfordringer med denne løsningen. Teorien er bra, men i praksis funker dette bare delvis. Om android-boksen har vært slått av (strømbrudd, evt automatisk restart pga firmware-oppgradering elns) så starter den i "Hjem"-modus, og ikke rett på TV-kanalene. En annen utfordring er at det kan dukke opp diverse info-bokser som det må klikkes ja-nei-OK på. Feks "vil du slå av opptak", "tv trenger å rense skjermen, vil du gjøre det nå eller senere", og så videre. Det er rett og slett ganske fascinerende at det ikke finnes "hold godt kjeft"-modus på slike apparaturer. Som om det ikke eksisterer mennesker som enten er hemmet eller driter 10-0 oppi alskens beskjeder. Slike meldinger fra selve TV-en lar seg stort sett ordne med at mor ringer og jeg ber henne slå av TV en stund. TVen er forøvrig en 2020-modell LG Oled-skjerm. Nydelig TV, som vi har klart å "låse" relativt greit i barnemodus. Men android-boksen. Den skulle vi gjerne hatt litt bedre kontroll på. En slags speiling av hva som den sender til TVen, med mulighet til å kontrollere meldinger. Alt av kreative forslag mottas med glede! BTW så har android-boksen en USB-kontakt, så uten at jeg har testet ut noe videre så mistenker jeg at det er mulig å legge til apper som ikke er android-TV-kompatibel.? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2022 Svarer meg selv her. Google TV har mulighet for fjernkontroll. Så den kan trolig styre Altibox A når jeg er på samme WiFi. Akkurat det blir litt utfordrende... Jeg kan nok sette opp en liten vpn server på linjen til min gamle mor, og få mobilen min på samme nett, men den vil ikke være på samme WiFi. Noen med noe erfaring på hva som trengs for å få dette til å virke? Aner meg det ligner litt på samme løsningen som Google bruker til å Caste.. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2022 Har funnet en noenlunde brukbar løsning. Teamviewer Host, den kan installeres på Android TV. Da får man i det minste byttet kanaler og litt andre enkle ting. Lenke til kommentar
Aginarikar Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Heisann, bra du fant en løsning med TeamViewer. Lurer på om oppsettet ditt med Doro'en og Android-boksen/TV fortsatt fungerer pr i dag? Spør fordi jeg dobbeltsjekket hos Altibox at dekoderen -ikke- kan stilles inn til å hoppe over menyvalget og begynne å vise lineær-NRK1 så fort den slås på, så da skjønner jeg ikke helt hvordan den enkle Doro'en skal kunne settes for å gjøre dette når brukeren slår på TV/dekoder. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. oktober Forfatter Del Skrevet 30. oktober Aginarikar skrev (15 minutter siden): Heisann, bra du fant en løsning med TeamViewer. Lurer på om oppsettet ditt med Doro'en og Android-boksen/TV fortsatt fungerer pr i dag? Spør fordi jeg dobbeltsjekket hos Altibox at dekoderen -ikke- kan stilles inn til å hoppe over menyvalget og begynne å vise lineær-NRK1 så fort den slås på, så da skjønner jeg ikke helt hvordan den enkle Doro'en skal kunne settes for å gjøre dette når brukeren slår på TV/dekoder. Jeg vet faktisk ikke. Min mor gikk bort så behovet forsvant. Men jeg hadde et noenlunde fungerende løsning så lenge behovet var der, og jeg brukte TeamViewer til det. Men detaljene husker jeg ikke. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. oktober Forfatter Del Skrevet 30. oktober Jeg aner å huske der var 2 varianter av den Altiboxen og at bare 1 av versjonene fungerte. 👍 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Sliter litt med det samme og synes IKKE løsnngen nevnt over er enkel og god, snarere tvert i mot. Selv om den fungerer for en del ting blir det knotete for mange pårørende. Allente er en leverandør som starter på kanalen man forlot - stort kudos til dem for dette løsningen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå