Gå til innhold

Russland angriper Ukraina

Gjest

Ny tråd er opprettet.

Poll  

269 stemmer

1. 1. Russland invaderer Ukraina?

• Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Dummeste jeg har hørt. Får da være grenser på hva man prøver seg på, eller? 

Desperate times require desperate measure’s. Blir ikke familie i Russland varslet dersom et familiemedlem deltar i krig og blir felt? Jeg har ytterst vanskelig for å tro på at majoriteten i Russland tror på dette. Videre; om/når russiske militær ser dette, så vet jo de med sikkerhet at deres leder går ut med blatant løgn i media. Må jo gjøre noe med moralen, forhåpentligvis. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Desperate times require desperate measure’s. Blir ikke familie i Russland varslet dersom et familiemedlem deltar i krig og blir felt? Jeg har ytterst vanskelig for å tro på at majoriteten i Russland tror på dette. Videre; om/når russiske militær ser dette, så vet jo de med sikkerhet at deres leder går ut med blatant løgn i media. Må jo gjøre noe med moralen, forhåpentligvis. 

De har vel med seg mobile krematorium av en grunn.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

Tja, at han sier at det er lurt å forholde seg til kilder som ikke utelukkende er propaganda fra personer med manglende forståelse eller egeninteresser av å spre usannheter på YouTube, vil jeg ikke kalle mindreverdighetskomplekser.

Hei,

Han skrev ingen av disse tingene. Og ikke har jeg gjort noen av disse tingene heller. Hvorfor i huleste siterer du meg?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, cuadro said:

Hei,

Han skrev ingen av disse tingene. Og ikke har jeg gjort noen av disse tingene heller. Hvorfor i huleste siterer du meg?

Vet ikke hvorfor du ble så sint på meg eller han da? Postene hans gjennom tråden adresserte visse latterlige påstander og fokus på andre ting enn forferdelighetene som skjer nå samt kildekritikk, hvor du så sier at han har mindreverdighetskomplekser av en eller annen grunn i en oppføgingspost. Så klart mulig at det er en misforståelse, og i så fall får jeg ta det på min kappe.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):
Pettersenper skrev (19 minutter siden):

Putin sier fredag at ingen russiske styrker er drept hittil

Dummeste jeg har hørt. Får da være grenser på hva man prøver seg på, eller? 

Det er ikke så dumt. Han forsøker selvsagt å bagatellisere tapene, mens Ukraina har alt å vinne på å snakke opp de russiske tapene. Husk at kilden for 3500 drepte russiske soldater tom. lørdag morgen er det Ukrainske militæret. Fakta ligger nok et sted mellom Ukrainas og Russlands påstand. Nå forsvarer jeg på ingen måte Russlands invasjon, jeg er bare skeptisk av natur til all informasjon der noen har motiver for informasjonen. Ukraina har motiver for å fremstille Russerne som dårlige soldater, som rammer barn og forsvarsløse, opptrer arrogant med lik og allskens andre måter å demoralisere og demonisere russerne. Det går an å være skeptisk til info fra Ukrainsk side selv om man holder med de.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Scarvo said:

En ting jeg er litt småbekymret over... har Kina, Iran og andre "motstandere" av Vesten kommet med noe uttalelse om det som nå foregår? Eller sitter de stille og observerer?

De sitter stille, noen av dem i hvert fall.

UNITED NATIONS, Feb 25 (Reuters) - Russia vetoed a draft U.N. Security Council resolution on Friday that would have deplored Moscow's invasion of Ukraine, while China abstained from the vote - a move Western countries view as a win for showing Russia's international isolation.

The United Arab Emirates and India also abstained from the vote on the U.S.-drafted text. The remaining 11 council members voted in favor. The draft resolution is now expected to be taken up by the 193-member U.N. General Assembly.

"We are united behind Ukraine and its people, despite a reckless, irresponsible permanent member of the Security Council abusing its power to attack its neighbor and subvert the U.N. and our international system," U.S. Ambassador Linda Thomas-Greenfield said after Russia cast its veto.

Russia is a Security Council veto power, along with the United States, China, France and Britain.

China's abstention comes just weeks after Beijing and Moscow declared a "no limits" partnership, backing each other over standoffs on Ukraine and Taiwan with a promise to collaborate more against the West. read more

Russia's U.N. Ambassador Vassily Nebenzia thanked the Security Council members who did not support the draft, which he described as anti-Russian.

"Your draft resolution is nothing other than yet another brutal, inhumane move in this Ukrainian chessboard," Nebenzia said after the vote.

There was a rare round of applause in the Security Council chamber after Ukraine's U.N. Ambassador Sergiy Kyslytsya held a moment of silence during his statement to remember those killed.

"I'm not surprised that Russia voted against. Russia is keen on continuing its Nazi-style course of action," he said.

https://www.reuters.com/world/russia-vetoes-un-security-action-ukraine-china-abstains-2022-02-25/

Edit:

Kina og India har blant annet egne interesser/intensjoner om å ta kontrollen i Taiwan og Kashmir respektivt. Emiratene ønsker ikke å trakke Russland på tærne.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Scarvo skrev (20 minutter siden):

En ting jeg er litt småbekymret over... har Kina, Iran og andre "motstandere" av Vesten kommet med noe uttalelse om det som nå foregår? Eller sitter de stille og observerer?

Iran er ikke med i FNs sikkerhetsråd, men Kina, India og de forente arabiske emirater unnlot å stemme i rådet på fredag, om sanksjoner mot Russland. Kina har derimot valgt å reagere på en annen måte. De har innført begrensninger i råvarehandel med Russland. Har ikke lest detaljene men det skulle visstnok legge noe press på Russland. Etter skilsmissen med Sovjetunionen har tidligere Kasakhstan (18M innbyggere) vært alliert med Russland, men denne gangen har de aktivt takket nei til å støtte Russland i invasjonen. Skilsmisser er sjeldent kjærlige. Etter Sovjetunionens (293 millioner innbyggere) fall så er det bare Hviterussland (9,5 millioner innbyggere) som har vist aktiv støtte til Russland (147 millioner innbyggere) i konflikten. Det ser ut til å være en del intern misnøye med Putin generelt (f.eks mye støtte til presidentkanditaten Alaxej Navalnyj) og noe motstand i form av protester og mer passivt aggresive aksjoner på nett og TV mot Russlands invasjon.

I den grad det er sant så virker det som Putin ikke stoler jo den jevne russiske soldat, når de lures med at det bare er en øvelse og ikke informeres om hvor de skal, bare "fremover" osv.  Han blir neppe mer populær i landet dersom folk klarer å se forbi russiske medias propaganda. Internett har kommet for å bli og kommunikasjon kan ikke styres sentralt sånn det ble gjort før i tida.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (7 minutter siden):

Dette er løgn. 

Du mener disse ikke eksisterer? Eller du mener at de bare bygde dem til pynt og flyttet dem til grensen som en del av den store russiske militærøvelsen som folk påstår er en invasjon av ukraina?

Her er tidligere bilder fra hvordan de ser ut

Fra nå: 

https://nypost.com/2022/02/24/russia-has-mobile-crematoriums-that-evaporate-the-dead-report/

Hvilke grunnlag har du til å påstå at det er løgn? At russland ikke tar i bruk midlene de har?
Hvordan mener du ellers putin skal opprettholde løgnen jeg linket til tidligere hvor han fredag sa at ingen russiske tropper er døde? Han kan ikke både sende tusener av russere hjem i kiste og samtidig påstå ingen er død.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (12 minutter siden):

Nei. Du må gjøre bedre enn nyhetssider som alle får info fra samme plass. 

Vel, TV2's sak stammer fra et interview med sjefen for Ukrainas sikkerhetstjeneste i 2015 og indikerer at dette kan være noe som har foregått i årevis. Berlingske sin artikkel er fra i går torsdag basert på opplysninger fra det britiske forsvarsdept. 

Endret av xRun
korreksjon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...