Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Russland angriper Ukraina

Gjest

Ny tråd er opprettet.

Poll  

269 stemmer

1. 1. Russland invaderer Ukraina?

• Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

Anbefalte innlegg

Noxhaven skrev (1 time siden):

Og om man anskaffer bevis som avslører løgnene og agendaen til amerikanske myndigheter så blir man straffet, fengslet eller drept om man deler dem. Det er sånne Kina og NK takter som man vanligvis ser på som fryktelig men siden det er USA så er det greit.

Snowden og den danske "PST" sjefen er vel et par greie eksempler.

En person i slike roller vil bli straffet for å lekke informasjon i alle land, også her i Norge. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (1 time siden):

"Giftig nasjonalisme" kan lett forklares med at Ukraina blir utsatt for trusler om russisk militær okkupasjon. Tidligere folkemord i russisk regi vekkes sikkert også til live i denne sammenheng.

Eksempler: Det var heller ikke populært å være svensk-vennlig i Norge da man hadde folkeavstemning om løsrivelse fra Sverige i 1905. Tyskvennlighet under flybombingen av Storbritannia 1940-41 var sikkert også ganske så upassende. Merkelig?

... Eller etter 11/9 då Bush sa at enten er de med oss, eller så er de på terroristane si side. Når det er krig eller konflikt har det ein samlande verknad, men det blir også vanskeleg å ha differensierte synspunkt eller å kritisere styresmaktene. Eg tykkjer at det er trist dersom ikkje russiske og ukrainske idrettsutøvarar kan feire saman eller eit politisk parti som vil ha eit nøytralt Ukraina ikkje kan stå fram utan at folk skal bli utsette for truslar, vald og/eller sjikane. Korleis den russiskspråklege minoriteten blir behandla i ein slik situasjon kan ein berre spekulere på. Dersom desse blir behandla dårleg (eller det blir sett fram påstandar om det) har plutseleg Russland eit påskot for å invadere.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (35 minutter siden):

Dette er for å vise Russland, ikke bare Putin, at de har informasjon. Og, når en motstander i en væpnet konflikt vet hva du planlegger så har det enorm påvirkning på selvsikkerheten deres. Fra den enkelte soldat, opp gjennom systemet helt til Putin selv. Psykologisk betyr dette veldig mye, for vet du datoen så vet du veldig mye annet også. 

Ein fare med å dele detaljert etteretningsinformasjon vil vel vere at risikoen aukar for at agentane skal bli avslørt.

Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Det inngår i forsøk på å selge ideen om at Russland har "rett" til å bruke militærmakt overfor Ukraina. 

OL er over om noen timer og morgenen i dag har vært full av "nyheter" i mindre russiske medier om bygninger ødelagt i Luhansk, med sivile ofre. De gir skylda på Ukraina.

Rapport på rapport på rapport med anklager om at Ukraina har startet utallige angrep, dog fortsatt null bevis, videoer eller bilder av noe. Ingen siterte.

Tipper dette vil øke utover dagen i dag hvor disse "nyhetene" om de påståtte ukrainske angrepene når de statlige russiske mediene og blir den store saken. Kanskje det til og med kommer en uttalelse fra forsvarsdepartementet om at Ukraina har angrepet, at det er uakseptabelt, aggresjon osv.

FMBNZhpX0AAIa5m?format=jpg&name=large

EDIT: Statlige russiske medier har også begynt å øke rapporteringen av påståtte aggressive hendelser fra Ukrainsk side i morgentimene i dag:

FMBNnfoXoAIBsQq?format=png&name=medium

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (3 timer siden):

En person i slike roller vil bli straffet for å lekke informasjon i alle land, også her i Norge. 

Hva så? Det gjør det ikke noe bedre eller endrer på noe som helst at Norge også vil straffe folk for dette? Og er egentlig ved siden av poenget. Det at folk blir straffet for å lekke handlinger som folk flest fordømmer og dermed aldri må få vite om er bare en konsekvens av problemet, ikke selve problemet. 

Problemet er at diverse regjeringer faktisk utfører handlinger som er så jævlige at de aldri må nå dagens lys, så klart er også det at folk blir straffet for å opplyse offentligheten om handlingene også noe som ikke er bra.
Det er jo ikke noe rart at folk stoler mindre og mindre på media i disse dager når folk blir drept om de rapporterer hva som faktisk foregår og ikke bare det regjeringene deler med seg? 
Det at dette også fører med seg flere og flere vaxxere og annen dritt siden en større andel ikke lenger stoler på sine egne folkevalgte er jo et ekstremt stort problem. 

At Norge har adoptert lignende lover gjør ikke loven noe bedre.. det gjør kun vårt eget land verre.

Men uansett så rettferdiggjør så klart ikke det at Norge har en lignende lov det som faktisk foregår over sjøen til vest. Det er ikke noe annet land her i verden som har ødelagt så mye for andre land som det landet der og samtidig så tviler jeg på at det er noe annet land som har fengslet en så stor andel av sin egen befolkning som dem. At folk faktisk ser opp til det landet og at Norge og resten av Nato er alliert med dem forstår jeg ingenting av. Det er den samme møkka som både Russland og Kina.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kreml sier også at Russlands president Vladimir Putin ikke bryr seg om de vestlige «invasjonsdatoene».

Samtidig varsler Kreml at det kan få ugunstige konsekvenser for Vesten å fortsette å gå ut med spesifikke datoer for en russisk invasjon av Ukraina.

Samtidig maner Kreml vestlige land til fornuft og sier Russland er det siste landet som ønsker en verdenskrig.

Ukrainas utenriksminister Dmytro Kuleba sier søndag ettermiddag ifølge Reuters at det forsatt er et vindu for diplomati, men at Ukraina må være forberedt på alle scenarioer.

Putin bryr seg ikke om vestlige invasjonsdatoer, samtidig vil vesten få konsekvenser dersom det fortsetter … 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Kreml sier også at Russlands president Vladimir Putin ikke bryr seg om de vestlige «invasjonsdatoene».

Samtidig varsler Kreml at det kan få ugunstige konsekvenser for Vesten å fortsette å gå ut med spesifikke datoer for en russisk invasjon av Ukraina.

Samtidig maner Kreml vestlige land til fornuft og sier Russland er det siste landet som ønsker en verdenskrig.

Ukrainas utenriksminister Dmytro Kuleba sier søndag ettermiddag ifølge Reuters at det forsatt er et vindu for diplomati, men at Ukraina må være forberedt på alle scenarioer.

Putin bryr seg ikke om vestlige invasjonsdatoer, samtidig vil vesten få konsekvenser dersom det fortsetter … 

Så, hvis du og en kompis snakker om å skyte meg i hodet på onsdag og jeg hører dette og forteller det til alle, er dette en gyldig unnskyldning for at du skyter meg i hodet på onsdag... 

Eller er andre konsekvenser innenfor? At dere grisebanker meg istedenfor, eller stjeler matpakka mi? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 minutter siden):

Så, hvis du og en kompis snakker om å skyte meg i hodet på onsdag og jeg hører dette og forteller det til alle, er dette en gyldig unnskyldning for at du skyter meg i hodet på onsdag... 

Eller er andre konsekvenser innenfor? At dere grisebanker meg istedenfor, eller stjeler matpakka mi? 

Åpenbart ikke… i mitt hode da

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

OL er over om noen timer og morgenen i dag har vært full av "nyheter" i mindre russiske medier om bygninger ødelagt i Luhansk, med sivile ofre. De gir skylda på Ukraina.

Rapport på rapport på rapport med anklager om at Ukraina har startet utallige angrep, dog fortsatt null bevis, videoer eller bilder av noe. Ingen siterte.

Tipper dette vil øke utover dagen i dag hvor disse "nyhetene" om de påståtte ukrainske angrepene når de statlige russiske mediene og blir den store saken. Kanskje det til og med kommer en uttalelse fra forsvarsdepartementet om at Ukraina har angrepet, at det er uakseptabelt, aggresjon osv.

Spoiler

FMBNZhpX0AAIa5m?format=jpg&name=large

EDIT: Statlige russiske medier har også begynt å øke rapporteringen av påståtte aggressive hendelser fra Ukrainsk side i morgentimene i dag:

Spoiler

FMBNnfoXoAIBsQq?format=png&name=medium

For å sitere meg selv - der kom det i dag, som spådd over;

Sitat

Kreml sier i en uttalelse søndag ettermiddag at situasjonen i Dunbass er på et bristepunkt. Det skriver Reuters, som siterer det russiske nyhetsbyrået Ifax.

– Enhver liten provokasjon kan få varige konsekvenser, sier Kreml.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kreml-situasjonen-i-donbass-er-paa-et-bristepunkt.s8xRhgQww

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det foregår samtaler mellom Putin og Macron. Jeg vil tro at det er gode sjanser for at det er mulig å bli enige om en avtale i denne krisen. Løsningen på konflikten mellom Russland og Ukraina kan være at deler av Øst-Ukraina får selvstyre. Partene kan børste liv i de såkalte Minsk-avtalene, som har strandet. Jeg vil også tro at en kan komme til enighet om at Ukraina ikke får bli Nato medlem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

Det foregår samtaler mellom Putin og Macron. Jeg vil tro at det er gode sjanser for at det er mulig å bli enige om en avtale i denne krisen. Løsningen på konflikten mellom Russland og Ukraina kan være at deler av Øst-Ukraina får selvstyre. Partene kan børste liv i de såkalte Minsk-avtalene, som har strandet. Jeg vil også tro at en kan komme til enighet om at Ukraina ikke får bli Nato medlem.

Men Jensemann har jo vært så tydelig på at land ikke får diktere hvem som får bli nato-medlem eller ei. Nato virker (for meg) urokkelig på dette punktet. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, sveibuen said:

Håper jo at en av de store vestlige landa tar Ukraina under paraplyen sin.
Feks Frankrike sier at et angrep på Ukraina er et angrep på Franrike! Å at de sender kampfly og raketter t Ukraina! 

Trur Russland fort snur da! De hadde ikkje tørt då!

Et lite sidespor; Hvordan har det nå gått med Frankrike de siste store krigene de var med i.. ;)

Lenke til kommentar
iMarius skrev (5 minutter siden):

Et lite sidespor; Hvordan har det nå gått med Frankrike de siste store krigene de var med i.. ;)

Det var nå bare et eksempel, at viss en av de andre stormaktene i Europa tar Ukraina under sin paraply, så tørr ikkje russerene å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (6 timer siden):

Trenger ikke tro på noen for å forstå grunnleggende logikk.

Hva tjener USA på å gi eksakte datoer, tidsrom og andre spesifikke detsljer? Russland kan jo gjøre små endringer frem eller tilbake, og USA vil få feil. Og så vil sånne som deg sitte på sosiale media og praple i vei om hvordan de lyver.

Dette er for å vise Russland, ikke bare Putin, at de har informasjon. Og, når en motstander i en væpnet konflikt vet hva du planlegger så har det enorm påvirkning på selvsikkerheten deres. Fra den enkelte soldat, opp gjennom systemet helt til Putin selv. Psykologisk betyr dette veldig mye, for vet du datoen så vet du veldig mye annet også.

Hvis Russland hadde hatt planer om å invadere, så ville de regnet med at dette kom til å lekke ut til amerikanerne og at disse ville lekke det offentlig. Amerikanerne har spionert på russiske troppebevegelser siden 50-tallet, skulle det plutselig være en nyhet for dem nå? Det analytiske nivået her inne er så lavt at det er flaut, grunnleggende logikk, joda...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Macron kan ikke avtale med Putin at Ukrainia ikke skal bli medlem av NATO. Det han kan, slik som Olaf Scholz allerede har gjort, er å garantere overfor Putin at Ukrainia ikke blir NATO medlem så lenge Macron sitter med makten. De enkelte NATO stater har vetorett med hensyn til å innlemme nye medlemmer. Denne konflikten er et tveegget sverd for Putin. Finland har av hensyn til russerne bevisst holdt seg borte fra NATO. Historisk har svenskene ikke vært interessert i NATO medlemskap av hensyn til sin nøytrale status, men svenskene har allerede et omfattende samarbeid med NATO, bl.a. med felles øvelser. Blir det full pakke i Ukrainia blir Russlands krav om at NATO ikke skal utvides nær Russlands grenser temmelig tåpelig. Et angrep på Ukrainia fra Russland vil nettopp vise behovet for at Russlands naboland har behov for et NATO medlemskap.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...