Gå til innhold

Russland angriper Ukraina

Gjest

Ny tråd er opprettet.

Poll  

269 stemmer

1. 1. Russland invaderer Ukraina?

• Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gibblay skrev (27 minutter siden):

Glenn Diesen er en prorussisk klovn, og er på lønningslisten til kreml. Det verste er at han er ansatt på et norsk universitet.

Litt rart at alle som har greie på Russland skal stemples som russiske agenter. Det sier nok dessverre mer om deg enn ham.

• Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Aiven said:

Litt rart at alle som har greie på Russland skal stemples som russiske agenter. Det sier nok dessverre mer om deg enn ham.

Han skriver jevnlig i RT, og hvis du legger to og to sammen, så skjønner du hvem som betaler han. Han er en stor støttespiller av regimet i kreml både i ord og handlinger. Det ser du lett hvis du googler hans virksomhet. 

Husker jeg ikke feil så har han forfattet artikler sammen med landsforræderen Treholt også. Til støtte for russerne. 

Edit. Javisst, her er et svar til de to kumpanene.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/b5JrxB/russland-med-front-mot-norge-kjell-dragnes?fbclid=IwAR0GbmfTJ1RFstSjHp4hLSA3-1yC99m_5RRFEz74KFsHexKAlXX_nvMycW0

Endret av Gibblay
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (1 time siden):

Han skriver jevnlig i RT, og hvis du legger to og to sammen, så skjønner du hvem som betaler han. Han er en stor støttespiller av regimet i kreml både i ord og handlinger. Det ser du lett hvis du googler hans virksomhet.

Husker jeg ikke feil så har han forfattet artikler sammen med landsforræderen Treholt også. Til støtte for russerne.

Edit. Javisst, her er et svar til de to kumpanene.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/b5JrxB/russland-med-front-mot-norge-kjell-dragnes?fbclid=IwAR0GbmfTJ1RFstSjHp4hLSA3-1yC99m_5RRFEz74KFsHexKAlXX_nvMycW0

Jeg oppfatter ham som en anerkjent akademiker som fokuserer på Russlands geopolitiske rolle i verden. Man skal vel være rimelig gjennommarinert i propaganda for å oppfatte en slik geskjeft som landssvik.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Aiven said:

Jeg oppfatter ham som en anerkjent akademiker som fokuserer på Russlands geopolitiske rolle i verden. Man skal vel være rimelig gjennommarinert i propaganda for å oppfatte en slik geskjeft som landssvik.

Jeg vet ikke om du bor i din egen navle, men Treholt er en dømt landsforræder i Norge. 20 år på brød og vann fikk han.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

så på TV2 nyhetene nå, Joe Biden sier Russland kan angripe onsdag 16. februar.

det var veldig spesifikk tidsangivelse. er vel mulig etterretning som underbygger det da.

Virker som USA ønsker å provosere frem et attack og kjøre et høyt politisk spill for å bygge videre på det. Er det noen som er maktkåte så er det virkelig USA. De ønsker å kontrollere det meste her i verden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

så på TV2 nyhetene nå, Joe Biden sier Russland kan angripe onsdag 16. februar.

det var veldig spesifikk tidsangivelse. er vel mulig etterretning som underbygger det da.

Det er visst Bidens taktikk, å avsløre hvert steg i planen til Putin for å ødelegge for ham. https://www.nytimes.com/2022/02/02/us/politics/biden-putin-strategy.html https://www.wsj.com/articles/u-s-allies-fight-information-war-with-russia-to-deter-ukraine-invasion-11644402601?st=0b0qzletlkesfpv&reflink=article_gmail_share

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, kremt said:

Virker som USA ønsker å provosere frem et attack og kjøre et høyt politisk spill for å bygge videre på det. Er det noen som er maktkåte så er det virkelig USA. De ønsker å kontrollere det meste her i verden.

Tvert i mot, så holder USA og UK det de skrev under på i 1994. Sikre at grensene til Ukraina ville bli respektert i bytte mot at de ga fra seg A-våpen. Gjett hvem som har brutt det de skrev under på, samt tok i mot disse våpnene, og samtidig truer med invasjon?

https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum_on_Security_Assurances

• Liker 7
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dassen said:

Jeg har begynt å skjønne det. USA har lagt vekk alle tidligere fremgangsmåtene, og hopper på et spill som Putin har bedrevet i årevis. Nå blir russerne usikre på hva de skal gjøre, for angriper de så gir de USA rett, mens motsatsen er å trekke seg og samtidig tape ansikt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
kremt skrev (21 minutter siden):

Hehe. Ja når Russland gjør noe galt, så er det alltid i bunn og grunn USAs feil. Personlig så må jeg innrømme at jeg synes dette er en ganske så "spesiell" argumentasjon. Akkurat som om Russland var et lite barn som blir lurt av en voksen til å stjele. Tror du virkelig Putin er en naiv idiot som helt uvitende danser etter USAs pipe?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Mer god analyse her:

Gibblay skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om du bor i din egen navle, men Treholt er en dømt landsforræder i Norge. 20 år på brød og vann fikk han.

Det var vel ganske åpenbart at det var Diesen og ikke Treholt jeg prata om. Innbiller du deg at å flytte målstengene er et genialt debatt-triks? :roll:

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 timer siden):

Som jeg skrev i ett av mine lengre innlegg noen poster tilbake, å avsløre spesifikke detaljer i motpartens planer vil ha motsatt effekt, spesielt om deler av planene er knyttet til såkalte "dark ops" som skal gi en unnskyldning til å invadere. 

Hvis USA avslører vil Russland enten måtte legge nye planer, samtidig som de må finne hvor informasjonen kommer fra, eller de må fortsette planene og bekrefte informasjonen. Evt. "dark ops", eller falske flagg operasjoner gjort for å lage en unnskyldning vil ha mistet sin effekt, og Russland vil tape ansikt og dlite mer med politisk troverdighet. 

USA og andre NATO-land har ingen ting å tjene på en Russisk invasjon. Foruten fly har de ikke en tilstrekkelig responsstyrke klare på bakken til å stoppe en invasjon. Det er ikke en gang sikkert NATO-landene vil etablere en slik styrke. Selv om NATO vil kunne påføre Russland store tap så vil ikke en luftkrig kunne vinne krigen alene. Spørsmålet er om de klarer å myke opp nok til at Ukrainske styrker klarer å håndtere situasjonen. Russland vil ha kommet langt inn i landet før det evt. skjer. 

Å sette inn NATO-styrker på bakken etter at Russland får etablert stillinger vil bli ekstra krevende. 

Det er altså på ingen måte en gunstig situasjon for NATO om det blir krig, og selv om Russland ikke vil kunne slå NATO vil det være snakk om en ikke ubetydelig operasjon med store tap. 

For USA betyr det på sin side at de potensielt havner i to betydelige konflikter, da full krig mellom NATO og Russland vil kunne bli sett på som en enestående sjanse for Kina til å starte en offensiv mot Taiwan som de ikke vil kunne få igjen på lenge. 

Så viktig for NATO er faktisk ikke Ukrainsk NATO-medlemskap at de ofrer alt dette for å frigjøre dem å ta dem inn i organisasjonen. Det er kun Russland som potensielt har noe å tjene her. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...