Complexity Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 (endret) 12 minutes ago, uname -i said: Panasonic, som er en av de som Tesla kjøper battericeller av, sier at masseproduksjon av 46800-celler ikke vil skje før i 2023. Så hva har de tenkt å gjøre i Berlin? Vente på 46800 eller produsere noe midlertidig med gammel teknologi og så bygge om produksjonslinjen i slutten av 2023 når 46800 er klart? Det er sikkert interessant å vite for de mange som avventer kjøp av Model Y inntil de får den helt nye designen fra Berlin. https://inf.news/en/auto/f071a21ca1d74af90a4b25c28b33caf3.html Krydde jo av pornospam på den linken.. Har du bedre kilde? Endret 24. januar 2022 av Complexity 5 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 (endret) Complexity skrev (3 minutter siden): Krydde jo av pornospam på den linken.. Har du bedre link? Det er ingen scam, hun vil faktisk ha deg. Stakkars jente, ingen som tror på henne Endret 24. januar 2022 av bshagen 2 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Complexity skrev (3 minutter siden): Krydde jo av pornospam på den linken.. Har du bedre link? Du får skaffe deg en sånn ad blocker evt. google "Panasonic 4680 2023" slik at man slipper sånne avbrudd i diskusjonen. https://www.reuters.com/article/panasonic-batteries-idCNL1N2U40H5 Så da spør jeg igjen siden du sitter med inside info. Har Tesla tenkt å vente med å produsere Model Y i Berlin til de får 46800-batterier i 2023? Eller skal de lage en produksjonslinje med gammel teknologi og så bygge helt om i slutten av 2023? Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Er det ikke kjent at Berlin skal starte med 2170 celler? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 9 minutes ago, uname -i said: Du får skaffe deg en sånn ad blocker evt. google "Panasonic 4680 2023" slik at man slipper sånne avbrudd i diskusjonen. https://www.reuters.com/article/panasonic-batteries-idCNL1N2U40H5 Så da spør jeg igjen siden du sitter med inside info. Har Tesla tenkt å vente med å produsere Model Y i Berlin til de får 46800-batterier i 2023? Eller skal de lage en produksjonslinje med gammel teknologi og så bygge helt om i slutten av 2023? Adblock eller ei, så sliter jeg med troverdigheten til en slik side: Jeg har forøvrig dedikert hardware kun til Adblock, men det funker desverre ikke når jeg benytter 4G. Jeg sitter ikke på noe mere insideinfo enn deg. Aner ikke hva Berlin skal styre med til batteriene er i full produksjon. Kansje de skal jobbe med å få dem i produksjon? 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Complexity skrev (1 time siden): Også er jo gigapress i bruk og man slipper masse skøyter og sveiser som sikkert veier litt. Er jo mye stål i de gamle som kansje blir erstattet med aluminium nå. Aluminium er ikke nødvendigvis lettere enn stål. Tettheten pr volum er i størrelseorden 1/3, men styrken er også i størrelseorden 1/3 så man må gjerne opp i rundt 3 ganger mer volum for samme styrke, og da går vinninga opp i spinninga vektmessig. Det er selvsagt en grov forenkling ettersom det finnes massevis av legeringer med ulike egenskaper, samt ulike former for styrke og ulike måter å konstruere ting på. Poenget er bare at det ikke finnes noen generell fasit på at aluminium er lettere. Det kommer helt an på. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 (endret) 33 minutes ago, Simen1 said: Aluminium er ikke nødvendigvis lettere enn stål. Tettheten pr volum er i størrelseorden 1/3, men styrken er også i størrelseorden 1/3 så man må gjerne opp i rundt 3 ganger mer volum for samme styrke, og da går vinninga opp i spinninga vektmessig. Det er selvsagt en grov forenkling ettersom det finnes massevis av legeringer med ulike egenskaper, samt ulike former for styrke og ulike måter å konstruere ting på. Poenget er bare at det ikke finnes noen generell fasit på at aluminium er lettere. Det kommer helt an på. Sant det, men slik jeg har skjønt så har de benyttet stål av økonomiske grunnen da det er billigere enn aluminium og ikke nødvendigvis fordi de trenger den ekstra styrken. Ved at man slipper å sveise sammen 70 deler kan man kanskje slippe unna med svakere deler og fortsatt ha samme styrke. Endret 24. januar 2022 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Complexity skrev (16 minutter siden): Sant det, men slik jeg har skjønt så har de benyttet stål av økonomiske grunnen da det er billigere enn aluminium og ikke nødvendigvis fordi de trenger den ekstra styrken. Ved at man slipper å sveise sammen 70 deler kan man kanskje slippe unna med svakere deler og fortsatt ha samme styrke. Ja, at man kan oppnå samme styrke med samme vekt (avhengig av så mangt), for en lavere pris er en fin fordel med stål. Men ingenting er perfekt så man får også noen ulemper med på kjøpet. Blant annet korrosjonsproblematikk og tincanning. Tja, de IDRA-maskinene er ikke akkurat billige, så det har sine ulemper det også. Maskinell sveising er tilnærmet gratis i forhold, så hvis man vil skalere opp så kjøper man bare flere sveisestasjoner omtrent som hyllevare. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Simen1 skrev (45 minutter siden): Blant annet korrosjonsproblematikk Skal man begynne å pirke så kan man jo også si at aluminium heller ikke er immun mot korrosjon/oksidering, tvert i mot 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 16 hours ago, Simen1 said: Ja, at man kan oppnå samme styrke med samme vekt (avhengig av så mangt), for en lavere pris er en fin fordel med stål. Men ingenting er perfekt så man får også noen ulemper med på kjøpet. Blant annet korrosjonsproblematikk og tincanning. Tja, de IDRA-maskinene er ikke akkurat billige, så det har sine ulemper det også. Maskinell sveising er tilnærmet gratis i forhold, så hvis man vil skalere opp så kjøper man bare flere sveisestasjoner omtrent som hyllevare. Ingenting er perfekt nei men nå er jo bilene en fin blanding De nye maskinene vil nok lønne seg. De sparer nok veldig mye tid på å slippe all sveisingen. VW har jo sakt se også skal ordne seg slike maskiner nå så tror ikke det er noe dårlig ide. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Complexity skrev (1 time siden): De nye maskinene vil nok lønne seg. De sparer nok veldig mye tid på å slippe all sveisingen. VW har jo sakt se også skal ordne seg slike maskiner nå så tror ikke det er noe dårlig ide. Ja, ingen tvil om at de sparer mye tid i forhold til sveising. Det sagt, så er det en dyr måte å bli kvitt en kostnad på. Musk har det med å styre skuta for langt i en retning når han først har bestemt seg for å gå i en retning. Ref. autonatisering av Freemont. Så jeg er ikke overbevist om at gigantiske presstøp er det mest økonomiske. Tesla valgte dette på grunn av at de hadde større problemer med presisjon enn det konkurrentene generelt har. Dermed var det nok et godt valg for de, men jeg er usikker på om VW trenger samme medisin. bshagen skrev (16 timer siden): Skal man begynne å pirke så kan man jo også si at aluminium heller ikke er immun mot korrosjon/oksidering, tvert i mot Joda, men nå pirker du! 3 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Complexity skrev (5 timer siden): Ingenting er perfekt nei men nå er jo bilene en fin blanding De nye maskinene vil nok lønne seg. De sparer nok veldig mye tid på å slippe all sveisingen. VW har jo sakt se også skal ordne seg slike maskiner nå så tror ikke det er noe dårlig ide. VAG har vært kunde hos IDRA i 30 år.... 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. januar 2022 Del Skrevet 25. januar 2022 Simen1 skrev (4 timer siden): Joda, men nå pirker du! Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Complexity skrev (På 24.1.2022 den 15.01): Jeg sitter ikke på noe mere insideinfo enn deg. Aner ikke hva Berlin skal styre med til batteriene er i full produksjon. Kansje de skal jobbe med å få dem i produksjon? Det blir ikke noe 46800-magi med strukturelle pakker fra Berlin med det første. Ikke overraskende så sliter Tesla med den veldig optimistiske tidslinjen skissert på Battery Day i 2020. Tesla Confirms: First Cars From Giga Berlin Will Use 2170 Cells Blir 46800-cellene den nye FSD? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Hva er egentlig problemet med 46*80mm cellene? Er det ikke bare en litt bredere og litt lengre rull? Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Simen1 skrev (5 minutter siden): Hva er egentlig problemet med 46*80mm cellene? Er det ikke bare en litt bredere og litt lengre rull? Det er "tabless" og ny produksjonsprosess. Problemet ser ut til å være å få til å masseprodusere disse. Panasonic skal bygge en test-produksjonslinje i år med tanke på å få til masseproduksjon i 2023. Det kan fort bli tidslinjen for Tesla også. Alt som er avhengig av dette nye formatet er igjen blitt utsatt. De "håper" på Cybertruck, Semi og alt det andre til neste år. Billigmodellen til $25k som det er snakket mye om, jobbes det ikke en gang aktivt med i følge gårsdagens produktoppdatering. Tre år uten en eneste ny modell fra verdens mest verdifulle bilprodusent. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. januar 2022 Del Skrevet 27. januar 2022 Har dukka opp en ny prototype av Cybertruck da. Mange endringer så kansje den snart er klar for produksjon. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå