Gå til innhold

Tesla øker rekkevidden på Tesla Model Y, men gjør den kortere på Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, Roger Moore said:

Husk å korrigere drømmetallene opp mot virkeligheten

 

https://insideevs.com/reviews/443791/ev-range-test-results/

Dette er kunnskap vi har hatt i over 10 år, ja igrunnen helt tilbake til når man hadde utslippstall for fosilbiler som var / er direkte feil. 

Forøvrig, EV database har en god oversikt med realistiske rekkevidder for nesten samtlige biler: https://ev-database.org/imp/

Nok off topic nå.

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (22 minutter siden):

Dette er kunnskap vi har hatt i over 10 år, ja igrunnen helt tilbake til når man hadde utslippstall for fosilbiler som var / er direkte feil. 

Forøvrig, EV database har en god oversikt med realistiske rekkevidder for nesten samtlige biler: https://ev-database.org/imp/

Nok off topic nå.

Den sier da ingenting om påstått rekkevidde og virkelig rekkevidde. Tror de fleste vil sette pris å få mer enn enn lovet enn mye mindre enn lovet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, Roger Moore said:

Den sier da ingenting om påstått rekkevidde og virkelig rekkevidde. Tror de fleste vil sette pris å få mer enn enn lovet enn mye mindre enn lovet.

Men man må sammenlikne samme type tall. Om noe er 5% økning / xx kilometer, så kan man ikke begynne å bruke forskjellige tall da det blir bare rot. Gjerne rett kritik mot kjøresyklussene som bestemmer angitt rekkevidde og hvordan disse bommer grovt, men, akkurat for denne saken blir det irrelevant fordi man sammenlikner testsykluss-tall i isolasjon her.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

Men man må sammenlikne samme type tall. Om noe er 5% økning / xx kilometer, så kan man ikke begynne å bruke forskjellige tall da det blir bare rot. Gjerne rett kritik mot kjøresyklussene som bestemmer angitt rekkevidde og hvordan disse bommer grovt, men, akkurat for denne saken blir det irrelevant fordi man sammenlikner testsykluss-tall i isolasjon her.

Kjøresyklusen og regelverket der er en vits og gir villedende resultat. Som igjen gjør de fleste slike artikler tullete. De er like meningsfulle som en artikkel om verdens høyeste mann i spennet 184cm til 184cm, med ryggsekk på 25kg og peanøttsmør til frokost. Så lenge det ikke er fysiske endringer i batteripakken så er det for det meste skrive ordsøvelser og ingenting annet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tesla burde vel kunne gjøre som BMW i4 og oppgi rekkevidde med ulike utetemperaturer. Var inne på siden deres og rekkevidde var oppgitt fra -10 til +30 i 5graders step. Tror det hadde vert nyttigere enn å laste inn nye faktorer i kjørekomputer. (Det kan man ofte gjøre selv på BMW)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Trestein said:

Tesla burde vel kunne gjøre som BMW i4 og oppgi rekkevidde med ulike utetemperaturer. Var inne på siden deres og rekkevidde var oppgitt fra -10 til +30 i 5graders step. Tror det hadde vert nyttigere enn å laste inn nye faktorer i kjørekomputer. (Det kan man ofte gjøre selv på BMW)

-10 på tur opp til fjellet har vesentlig høyere forbruk enn -30 ned fra fjellet så blir ikke helt riktig det der heller.

Starter man med oppvarmet batteri på en nyere Tesla bruker jo ikke varmeapparatet noe strøm nesten. Har man kaldt batteri bruker det mere.

Mange faktorer annet enn utetemperatur.

Endret av Complexity
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tesla Norge ønsker ikke å kommentere saken og gir ingen svar på hva som er årsaken til endringene. 

Det er bortkastet tid å ta kontakt med de. Enhver vegg er mer snakkesalig enn antikommunikasjonsdirektør Roland.

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

-10 på tur opp til fjellet har vesentlig høyere forbruk enn -30 ned fra fjellet så blir ikke helt riktig det der heller.

Poenget er vel å vise hvor mye varme kupeen trenger på kalde dager. Korreksjon for luftmotstand er enkel. 

Rekkevidde er vel uansett gitt for flat vei?

Lenke til kommentar
Just now, Trestein said:

Poenget er vel å vise hvor mye varme kupeen trenger på kalde dager. Korreksjon for luftmotstand er enkel. 

Rekkevidde er vel uansett gitt for flat vei?

Rekkevidden er oppgitt etter WLTP testing. Er bare å søke det opp.

Og som jeg nevnte er det flere faktorer som bestemmer hvor mye energi varmeapparatet krever. Iallefall om det f.eks kan hente varme fra batteriet som hos Tesla.

Nevner BMW noe om hvor mange grader det er snakk om å holde kupeen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (28 minutter siden):

Tesla burde vel kunne gjøre som BMW i4 og oppgi rekkevidde med ulike utetemperaturer.

De gjorde det før. Da kunne man dra i spakene på utetemperatur i trinn på 5°C, trykke A/C av eller på, og velge hastighet i trinn av 10 km/t og velge mellom 19 og 21" felger. Interessegruppa som i stor grad er menn med teknisk interesse konfigurerte frem og tilbake til de ble ville i øynene, inklusive meg. Konfiguratoren var også passe detaljert med en hel rekke valgmuligheter der man så både km og kWh for eksempel. Nå er konfiguratoren like strippet som dashbordet til model 3 og hovedsaklig tilpasset tante pose: Velg farge utenpå og inni. Ferdig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

De gjorde det før. Da kunne man dra i spakene på utetemperatur i trinn på 5°C, trykke A/C av eller på, og velge hastighet i trinn av 10 km/t og velge mellom 19 og 21" felger. Interessegruppa som i stor grad er menn med teknisk interesse konfigurerte frem og tilbake til de ble ville i øynene, inklusive meg. Konfiguratoren var også passe detaljert med en hel rekke valgmuligheter der man så både km og kWh for eksempel. Nå er konfiguratoren like strippet som dashbordet til model 3 og hovedsaklig tilpasset tante pose: Velg farge utenpå og inni. Ferdig.

BMW har nok en litt annen kunde gruppe. Det tror jeg også. Ofte folk med interesse for bil og bilkjøring

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Rekkevidden er oppgitt etter WLTP testing. Er bare å søke det opp.

Og som jeg nevnte er det flere faktorer som bestemmer hvor mye energi varmeapparatet krever. Iallefall om det f.eks kan hente varme fra batteriet som hos Tesla.

Nevner BMW noe om hvor mange grader det er snakk om å holde kupeen?

Om du går inn på BMW.no så finner du en masse info og rekkevidde ladehastigheter osv osv. Virker ikke som BMW skjuler noe for kundene sine

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Psst: WLTP oppgies nå med rekkevidde basert på resultat med største tilgjengelige felger på den bestemte modellen. Hvis man velger model 3 long range med 18" felger, den mest vanlige, får man 626km estimert rekkevidde.

Model y long range har 656km estimert rekkevidde.

Model 3 bakhjulsdrift har 510km.

Greit å vite for biljournalister som skal begynne å sammenligne pærer og epler

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kverna skrev (10 minutter siden):

Psst: WLTP oppgies nå med rekkevidde basert på resultat med største tilgjengelige felger på den bestemte modellen. Hvis man velger model 3 long range med 18" felger, den mest vanlige, får man 626km estimert rekkevidde.

Model y long range har 656km estimert rekkevidde.

Model 3 bakhjulsdrift har 510km.

Greit å vite for biljournalister som skal begynne å sammenligne pærer og epler

Du bommer vel med 100km på model y her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...