Gå til innhold

Bevisbyrde ved reklamasjon

kvakse

Anbefalte innlegg

Har en ganske dyr (trådløs) datamus som har sluttet å fungere etter fire år. Den har vært pent brukt og lite brukt, men det er jo det bare jeg som vet.

Sendte en henvendelse om reklamasjon til CDON, fikk svar om at jeg hadde bevisbyrden om å underbygge at feilen skyldes produksjonsfeil, og at et autorisert verksted måtte stadfeste produksjonsfeil for at reklamasjonsretten skulle gjelde.

Er dette riktig? Hvis en ting er ment å vare vesentlig lenger enn to år, har man fem års reklamasjonsrett, og presuposisjonen hvis tingen varer kortere enn den var ment å vare bør være at den var for dårlig laget i utgangspunktet så lenge det ikke kan vise til skader som skyldes feil bruk, uhell, manglende vedlikehold etc..

Hvis man må sende en ting til et autorisert verksted (dyrt!) og de ikke kan stadfeste en konkret produksjonsfeil, har man ikke noe man skulle sagt? Selv om jeg vet at jeg ikke er skyld i at tingen sluttet å fungere, vet jeg ikke om jeg gidder å risikere en dyr verkstedsregning når ikke aner hvor lett det er å påpeke (eller hvor nøye de vil lete) en konkret svakhet eller produksjonsfeil ved tingen i seg selv.

TLDR: Må forbruker bevise produksjonsfeil/svakhet i produkt for å kreve reklamasjonsrett, eller må selger bevise skade påført av bruker for å nekte dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moralen er å ikke kjøpe av CDON da dem er håpløse. 

Men CDON har riktig i at du har bevisbyrden når det er over 6 med siden du har kjøpt varen. Dette løses ved å sende den inn til verksted.

Du kan kreve å kun forholde deg til CDON og be om at dem sender den inn til autorisert verksted. Dem kan dog kreve dems kostnader tilbake hvis det viser seg at verkstedet kommer fram til at dette ikke er en reklamasjonssak.

I dette tilfellet ville jeg forhørt meg med produsenten direkte. Mange high end mus har 5 års garanti noe som gjør saken lettere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gammal artikkel, men trur ikkje regelverket har endra seg i favør av seljar dei siste åra:

Sitat

Selger har en undersøkelsesplikt når du reklamerer på en vare. Hvis selger sannsynliggjør at det er du som kjøper som har forårsaket feilen, vil du vanligvis ikke nå frem med din reklamasjon.

Imidlertid må selger da legge fram en beskrivelse av de aktuelle feil, og hvorfor de mest sannsynlig har oppstått som en følge av brukerfeil. Dokumentasjonen kan gjerne skje i form av en nøytral verkstedrapport.

https://www.itromso.no/nyheter/Forbrukertips/article432781.ece

Det er så klart enklare for dei å finna teikn på "feilbruk" som kan ha forårsaka feilen når produktet er såpass gammalt, men å nekta å undersøka produktet med mindre kjøpar skaffar sakkyndig vurdering har dei ikkje lov til, og er openbart eit forsøk på å sno seg unna. Om dei finn skade på produktet, må dei fortsatt sannsynleggjera at feilen skuldast skaden.

Sjekk på nett om andre har hatt liknande problem med same produkt. Ein Logitech gamingmus som dobbelklikkar er t.d eit vanleg problem som skuldast dårleg produktdesign. Om det er eit vanleg problem ved produktet har du ein sterk sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...