Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 (endret) To lærerstudenter nektet å håndhilse på en mann under et offisielt møte på skolen der de går og bøyde hodet med hånda på brystet i stedet. De fikk en reprimande, og sluttet skolen i protest. Nå er de tilkjent 25 000 DKR hver i erstatning. Mannen har ikke bedt om erstatning for å bli diskriminert av kvinnene. Jeg foreslår at han får 50 000 av kvinnene for deres handling. Basim Ghozlan, 2009 : Dette bygger på en hadith som sier "Det er bedre for en å bli slått med et jernstang i hodet enn å røre en kvinne som ikke er tillatt for ham å røre" (sånn cirka) (Attabarani) Koranen selv sier ikke noe om akkurat å røre hverandre. Ibn Abbas tolker dette ordet til å begå "zina" (sex utenfor ekteskapet). Det finnes flere hadith som tyder på at å håndhilse ikke er haram. En hadith (sahih står i Boukhari og Ahmad) forteller at profeten var så snill at selv en pike kunne holde hans hånd og ta ham med dit hun ønsket uten at han protesterte. Mitt råd til alle muslimske menn og kvinner er: Hvis du blir utsatt for en situasjon der du enten håndhilser på en av det motsatte kjønn eller du skaper frustrasjon og ubehag for andre, er det bare å håndhilse. Vi må huske her at vi bor i et samfunn der å håndhilse på folk man møter for første gang er et viktig tegn på respekt. Det motsatte kan i mange tilfeller tolkes svært negativt. Vi trenger derfor ikke være så strenge. Spørsmål: Hva lærte vi og danskene av denne dommen? Komm: Hvis du ble noe klokere. 25 000 er uansett en bra sum for å bli bedt om å håndhilse. Les mere.... Endret 14. januar 2022 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 (endret) Jeg har aldri i livet fått reprimande for å ikke håndhilse, og mener det heller ikke burde være slik. Det er utrolig teit å slutte i protest fordi man fikk reprimande for dette. At det deles ut bot er jeg litt ambivalent til, det er på en måte ikke greit å kreve at noen skal måtte hilse på en spesifikk måte, men det hadde kanskje holdt med et dialogmøte der begge fikk forklart seg, sagt unnskyld og dermed fått saken ut av verden og stundentene kunne fullført sin utdannelse. Jeg er ikke tilhenger av at det skal bli "lovpålagt" å håndhilse, eller at man skal måtte tåle reprimande for å ikke gjøre dette, uansett grunn. Å bøye hodet og holde seg til brystet er også et godt tegn på respekt, og er vel ganske vanlige flere steder i verden. Endret 14. januar 2022 av Baranladion 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 (endret) Sjøl misliker jeg å håndhilse, stort sett fordi jeg vet at mange ikke vasker seg på henda. Ikke godt å vite hvor de har vært. På seminarer og møter har noen lagt merke til at jeg har vasket meg rett etter en runde lankeristing. Skal jeg jobbe med mat til andre bruker jeg i tillegg hansker og vasker dem under bruk. Men dette tilfellet med studentene var nok resultatet av frykten for at en sur og veldig sjalu profets regler skulle stoppe dem på vei inn i Paradiset. Det er ikke sikkert noen stopper dem, men de tar ikke sjansen. Eller så er det et generelt behov for å være sær og vekke oppsikt og splid med de urene vantro. (Jeg er sååå ren og from skjønner du, så jeg kan ikke ta på skitne saker og ting). Endret 14. januar 2022 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 (endret) Så det om det er greit å håndhilse eller ikke bestemmes av hvilken grunn man har til det? Hadde det vært riktig å gi læreren bot dersom grunnen var hygiene? Hva med kulturell bakgrunn, skal det bøtelegges? Isåfall, må man da stadfeste at man alltid skal oppgi grunnen til at man ikke håndhilser, for å kunne vurdere om noen skal ha reprimande? Edit: Sorry, litt trøtt og ser at jeg nå har snudd problemstillingen litt på hodet, beklager det. Endret 14. januar 2022 av Baranladion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå