NTB - digi Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Seks av ti tror ikke vogntogene er godt nok skodd på vinterføre Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 80 000 ble kontrollert og 23000 fikk kjøreforbud. Heldigvis kan de fleste sjåførene rydde opp på stedet og kjøre videre. Det kan jo i første omgang høres ut som de fleste har alt i orden. Dessverre er sannheten en helt annen. Bare på Svinesund blir kun 2-3 % av vogntogene som kommer over grensen kontrollert. Altså blir bortimot nesten alle vogntog som kjører rundt i Norge aldri kontrollert. Det er sannheten. Det er forsvinnende lite kontrollvirksomhet i forhold til antall vogntog på veiene i Norge. Derfor har vi massevis av farlige store kjøretøy på veiene hver dag i Norge. At ett vogntog er bare 2-3 år gammelt og nesten nytt materiell som det skrytes av i media nytter ikke,pga at disse vogntogene lett kan gå minst 300 000 km i året. Noe som fører til at selv 3 år gamle bil er rullet opp i 1 million kilometer og kan ha masse farlige feil pga stor slitasje. 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Mye av problemet er at næringen bruker mye tid på å skylde på utlendinger. Joda, andelen dårlig skodd er nok høyere der, men det er utrolig mye dårlig av innenlandske vogntog også. Vi burde vel hatt en glatt bakke mange steder som de måtte komme seg opp for å komme videre. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Det er jo ikke rart folk tror det når vi ser hva som skjer år etter år når snøen kommer. Det er alltid vogntog som ender opp med å sperre veien da de ikke klarer å håndtere glatt føre. Og dette skal liksom være profesjonelle sjåfører. Det pekes ofte på utenlandske biler, men en god andel av bilene jeg ser slite er norske. Det er bare flaks at vogntogene ofte bare ender opp med å sperre veien fremfor å drepe andre bilister. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Buss og vogntog sperrer stadig norske veier og det virker som mange av sjåførene gruer seg for å stoppe for å gå ut og ta på kjettinger. Det er en dyr og komplisert operasjon å fjerne et 60 tonn vogntog fra en grøft, så her kan man øke bøtene eller innføre midlertidig forbud når et vogntog blir tatt med for dårlige hjul. Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 15. januar 2022 Del Skrevet 15. januar 2022 Man ler av video fra USA hvor folk sklir ned bakken grunnet dårlig skodde kjøretøy. Her er en video av en lastebil i Norge som er dårlig skodd. https://youtube.com/shorts/3TV_LKqbCiY Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. januar 2022 Del Skrevet 15. januar 2022 De har kapasitet til å sjekke alle personbiler som kommer inn, men ikke alle vogntog.. Det er mange mindre vogntog som kommer inn til landet, og kontrollørene trenger ofte bare sekunder for å se status på kjøretøyet. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 15. januar 2022 Del Skrevet 15. januar 2022 ACYBN18O skrev (På 14.1.2022 den 15.01): At ett vogntog er bare 2-3 år gammelt og nesten nytt materiell som det skrytes av i media nytter ikke,pga at disse vogntogene lett kan gå minst 300 000 km i året. Noe som fører til at selv 3 år gamle bil er rullet opp i 1 million kilometer og kan ha masse farlige feil pga stor slitasje. Ta en til titt på hvor langt 2-3 år gamle lastebiler har kjørt. Her filtrert så de eldste er fra 2015. https://www.finn.no/b2b/truck/search.html?sort=PUBLISHED_DESC&truck_segment=250&year_from=2015 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 15. januar 2022 Del Skrevet 15. januar 2022 (endret) L/\R~ skrev (1 time siden): Ta en til titt på hvor langt 2-3 år gamle lastebiler har kjørt. Her filtrert så de eldste er fra 2015. https://www.finn.no/b2b/truck/search.html?sort=PUBLISHED_DESC&truck_segment=250&year_from=2015 Norske Finn er ikke representativ på antall kilometer. Dette pga at det er lite vogntog på Finn og de som er nokså nye selges pga feilinvestering og div. Du må se på nettstedet Mascus som er internasjonal og tar imot lastebiler fra hele Europa inkl Norge. Da ser du reel km stand på nokså nye biler. Se f.eks på Mercedes hvor bilene fra 2019 har gått over 500,000km og biler fra 2015-16 har gått 1,3 millioner kilometer. Det er fakta om tungtransport på de lange transportetappene. Bilene må byttes etter 3-4 år fordi de er utslitt. Det er langt fra Spania og til Finnmark og videre 10,000 km til kanskje Vladivodstok. Mange av bilene på kontinentet kjører også på Russland og da snakker vi virkelig om distanser. Disse bilene kommer også ofte innom Norge med påfølgende kabotasje rundt om i landet. Du må huske på at 1 enkelt lastebil kan kjøre 18 timer i døgnet med 2 sjåfører. Bare Girteka har vel minst 30,000 vogntog og mange av disse kjører mye på det enorme Russland og videre etter omlasting til Norge. Det jeg kaller handletur-kjøring mellom norske byer i Sør-Norge som norske vogntog utfører blir det ikke så mye kilometer av. Mange av dem ser man på Finn. Transport mellom Sør-Norge og Finnmark blir det fort kilometer av. Disse bilene selges ut av landet og havner aldri på Finn. Endret 15. januar 2022 av ACYBN18O 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå