JohnMartin Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 Hei, Er det noen som kan fortelle meg hva som gjør at maskinen på komplett er dyrere enn HP? Hvis man ser bort fra tilbudsprisen og tar utgangspunkt i ordinærpris, så ser det nå ut som at man får mer hardware for pengene på power? Komplett a140 Epic Gaming PC - RTX 3060 Ti Edition - Komplett Epic Gaming PC - Komplett.no 20 999,- GeForce RTX 3060 Ti, Ryzen 5 5600X 16GB 1TB SSD HP OMEN 25L GT11-1418NO STASJONÆR PC - Power.no 20 999,- NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti 8 GB AMD Ryzen™ 7 5700G 16 GB RAM 1 TB M.2 NVMe SSD Er det bare jeg som overser noe her? Har ikke noe erfaring med Ryzen heller. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 Gaming pcer fra f.eks HP kommer ofte med off-brand komponenter, eller komponenter som er så tilpasset hverandre at en oppgradering i fremtiden blir vanskelig. Som at det er akkurat stor nok strømforsyning til de originale delene, eller at skjermkort har spesialmål til kabinettet. Nå har jeg ikke gått i dybden av hver komponent heller, men "1TB SSD" sier ikke noe om hvilke SSD som er brukt heller. Kan være SSDen som er brukt i HPen er dobbelt så rask som den fra komplett, eller omvendt Eneste som er sikkert er CPU. Og der mener jeg at 5700G er en hårfin lengde bedre enn 5600X Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 13. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2022 51 minutes ago, Sydvest said: Gaming pcer fra f.eks HP kommer ofte med off-brand komponenter, eller komponenter som er så tilpasset hverandre at en oppgradering i fremtiden blir vanskelig. Som at det er akkurat stor nok strømforsyning til de originale delene, eller at skjermkort har spesialmål til kabinettet. Nå har jeg ikke gått i dybden av hver komponent heller, men "1TB SSD" sier ikke noe om hvilke SSD som er brukt heller. Kan være SSDen som er brukt i HPen er dobbelt så rask som den fra komplett, eller omvendt Eneste som er sikkert er CPU. Og der mener jeg at 5700G er en hårfin lengde bedre enn 5600X Takk for tilbakemeldingen. Så nå at komplett sin også var en M.2 disk. Trodde den kanskje bare var PCIe. Så det har ikke noe å si at det er en Ryzen 5 vs en Ryzen 7 også? Skjermkortet er vel en del bedre også? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 4 minutes ago, JohnMartin said: Så nå at komplett sin også var en M.2 disk. Trodde den kanskje bare var PCIe. M2 er PCIe. Med mindre det er SATA, men det er jo mye dårligere. Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 14. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2022 10 hours ago, sedsberg said: M2 er PCIe. Med mindre det er SATA, men det er jo mye dårligere. Da ser du hvor oppdatert jeg er.. 😂 Tenkte vel på sata, jeg.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Den på Komplett koster nå 18k Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 14. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2022 1 minute ago, Dubious said: Den på Komplett koster nå 18k Ja, men som jeg nevnte i første post så er ordinærpris akkurat det samme som HP. Det som får meg til å stusse.. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 Som Sydvest nevner lengere oppe så bruker HP og andre merker ofte hardware som er vanskelig å oppgradere senere. Strømforsyning kan ha kabler som ikke er kompatibel med andre hovedkort, hovedkort og kabinett kan bruke en formstørrelse som ikke er standard osv osv. Med Komplett sin PC så brukes det kun deler som følger standardmål, så visst du ønsker å oppgradere senere så vil det være mye enklere. Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 14. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2022 Skjønner! Men hvis man bare går ut ifra det som står i maskinene pr idag, så er HP det beste alternativet? Vet ikke om hun som skal ha den er interessert i muligheten for å oppgradere, eller om hun bare vil ha mest for pengene her å nå. Får høre med henne. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 5600x er 2% bedre for spilling og 5700g 10% bedre for program. 5600 er PCIE 4.0, 5700G er PCIE 3.0 Power har Wifi 5, Komplett Wifi 6. Vanskelig å finne informasjon om HP, men de bruke visst "vanlige" komponenter. Lenke til kommentar
JohnMartin Skrevet 14. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2022 Takk for tilbakemeldingen! Skal prøve å undersøke litt. Men hvordan er amd prosessorene nå kontra intel? Sist jeg holdt på med dette, så var det "kun" Intel som gjaldt 🙈 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 HP maskinen er den som vil yte best ja. 3070TI yter ca 20% bedre enn 3060TI. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 HP bruker sitt eget Hana hovedkort. Billigste kortet du kan få, men det fungerer nok. Micro-atx. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå