Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

To uker til med hjemmekontor

Anbefalte innlegg

Sitat

Påbud om at arbeidsgivere sørger for at ansatte jobber hjemmefra dersom dette er praktisk mulig og ikke til hinder for viktig og nødvendig virksomhet på arbeidsplassen.

Sitat

Tiltakene skal vurderes på nytt i starten av februar.

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7dL9o9/slik-blir-de-nye-coronatiltakene

Dette betyr altså minst to uker til med i praksis påkrevd hjemmekontor. Jeg for min del er dritt lei av å aldri komme meg ut av huset. Jeg bor slik til at jeg kan gå til kontoret mitt på tjue minutter (trenger ikke kollektivtransport) og sitte der, men det er altså ikke lov, hvis man tolker ordlyden i tiltakene slik jeg gjør det. Det står da vitterlig påbud. At jeg som voksen mann ikke får lov å gå ned på kontoret for litt miljøforandring, er ille. Jeg hadde garantert klart å holde meter'n til andre der.

Endret av KarvaBlad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

Hvem skal du smitte om du er alene på kontoret?

Vær litt ulydig og bruk sunn fornuft. Gå på kontoret om du vil.

Ja, det er det jeg mener. Føler meg som en fjott som tvinges til å være hjemme. Reglene er jo til for å holdes, virker teit å "tøye grensene" ved å gå mot tiltakene som er tydelige. Derfor jeg ble skuffa over ordlyden i de nye bestemmelsene. Påbud er et sterkt ord.

Lenke til kommentar

Tycker ikke det tiltaket helt passar helt in bland de andra. På den andra sidan så tror jag att en med omikron kan klara att smitte många på en dag på en arbetsplats trots att en meter eller två hålls.

Men en som er närkontakt med en smitted kommer med de nya karantäne reglerna kunna smitte en hel del folk hvis de ikke håller sig hjemme friviligt. Tycker det verkar som nästan ett helt frislipp förutom på arbetsplatserna.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Man kan alltids videreføre påbudet et par uker og utsette problemet et par uker.

https://www.aftenposten.no/norge/i/x8y2XR/fhi-vil-fjerne-smittetiltakene-jo-lenger-tiltak-beholdes-jo-lenger

Sitat

«Sterk bremsing av epidemien forskyver problemet ut i tid; det er i lengden vanskelig å unngå å bli smittet», skriver FHI. Instituttet argumenterer også med at jo lenger tiltak beholdes, jo lenger varer epidemien.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Fibonacci said:

Man kan alltids videreføre påbudet et par uker og utsette problemet et par uker.

https://www.aftenposten.no/norge/i/x8y2XR/fhi-vil-fjerne-smittetiltakene-jo-lenger-tiltak-beholdes-jo-lenger

Om en stor andel arbeidere blir syke og ikke kan jobbe i f.eks. en uke, kan det fort få store konsekvenser; av samme årsak letter man på karantenekravene i blant annet .dk så man ikke lenger trenger være hjemme før man faktisk er testet positiv eller syk; nærkontakter skal ikke lenger i karantene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (8 timer siden):

Det er ingen grunn til å ikke gå på kontoret igjen nå

Jeg er enig med deg, men er det lov? Jeg ser ikke andre regler enn de som står her:

https://www.virke.no/arbeidsgiverstotte/hjemmekontor/

"Fra og med 15. desember 2021 skal alle som kan ha hjemmekontor ha hjemmekontor. Arbeidsgiver skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra når det er praktisk mulig og ikke til hinder for viktig og nødvendig virksomhet på arbeidsplassen."

Lenke til kommentar

Det er jo opp til hver enkelt å bedømme hvorvidt ens hjemmekontor er en plass hvor man får gjort jobben sin. Det er mange jeg vet om som går på kontoret fordi de ikke har en skikkelig hjemmekontorplass, eller den er utilgjengelig (oppussing, etc). Jeg tolker den bestemmelsen som at man flytter avgjørelsen om arbeidssted fra arbeidsgiver til -taker. Sånn at ikke arbeidsgiver kan beordre folk på jobb uten eksepsjonelt god grunn, men vurderingen heller ligger hos arbeidstaker. 

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig med deg, men er det lov? Jeg ser ikke andre regler enn de som står her:

"Fra og med 15. desember 2021 skal alle som kan ha hjemmekontor ha hjemmekontor. Arbeidsgiver skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra når det er praktisk mulig og ikke til hinder for viktig og nødvendig virksomhet på arbeidsplassen."

Jeg vet mange praktiserer det som at man sier til sjefen at man ikke kan ha hjemmekontor og da er det greit at man kommer. Hva man legger i «ikke kan» er subjektivt. En kompis sa at deres bedrift ikke la seg bort i grunnen og at om manglende sosial omgang ble et problem var det gyldig grunn nok for dem. Synst det var en fornuftig tilnærming. 

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (14 minutter siden):

Hvis du kan ha hjemmekontor så skal du fortsatt ha det, ja. For å være ærlig er det blitt sluppet betraktelig opp på reglene i min bedrift. Forrige nedstenging måtte man søke om kontorplass og ha en god grunn. Nå er det overlatt til hver enkelt å bedømme om man har en god grunn eller ikke. Det som er sagt fra ledelsen for å holde sin rygg fri er at kritiske samarbeidsprosjekt o.l. skal prioriteres. Spør du meg er trivsel, humør og psykisk helse en god nok grunn selv om det nok ikke passer inn i anbefalingene.

Syns det er litt dumt at det holdes så igjen på råd og regler som veldig mange ikke tar like seriøst lenger, fordi de anses for strenge. Da mister regjeringen så mye kredibilitet.

Lenke til kommentar
minim skrev (6 minutter siden):

Jeg vet mange praktiserer det som at man sier til sjefen at man ikke kan ha hjemmekontor og da er det greit at man kommer. Hva man legger i «ikke kan» er subjektivt. En kompis sa at deres bedrift ikke la seg bort i grunnen og at om manglende sosial omgang ble et problem var det gyldig grunn nok for dem. Synst det var en fornuftig tilnærming. 

Hmm. Dette er forvirrende. Må man være jurist for å forstå ordlyden i påbudene/forbudene? Jeg tolker ordlyden sitert ovenfor som at man SKAL ha hjemmekontor hvis man KAN. Jeg KAN, ergo MÅ jeg. Har jeg misforstått? Er det arbeidsgiver eller myndighetene man skal lytte til, lissom?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det sitter langt inne å gi noen bot for å være på kontoret nå. Den rettssaken blir i alle fall interessant.

De fleste reglene blir overholdt fordi nordmenn er veldig lydige og systemtro, ikke nødvendigvis fordi reglene i seg selv er fornuftige.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (30 minutter siden):

Jeg KAN, ergo MÅ jeg. Har jeg misforstått? Er det arbeidsgiver eller myndighetene man skal lytte til, lissom?

Du sier selv at du kan. Det er din subjektive vurdering. Hvis du danner deg en annen subjektiv vurdering så er det vanskelig for noen å overprøve den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...