ThOms-N Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 Hei! Ford Focus 1.6 TDCi 2009 90Hk P0111: Har bytta luftfilter og IAT/MAF sensor, men blir ikkje kvitt detta problemet. Kor mangen ting kan egentlig forårsake dette problemet? Litt rådvill. Diagnose viser temp ca 4-5 grader høgere enn faktisk utetemp. Får fleire feilkoder når eg kobler i frå sensor, så føler at ledningsnett burde være heilt? P0380: Har eg ikkje tatt tak i enda. Meiner det skal vera eit problem med glødeplugg. Nokon som har tips? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 (endret) ThOms-N skrev (15 minutter siden): Diagnose viser temp ca 4-5 grader høgere enn faktisk utetemp. Er dette ved kald eller varm motor? Problemet kan være et tvilsomt jordingspunkt, men test batteriets hvilespenning og ladespenningen først. Endret 13. januar 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 13. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2022 mobile999 skrev (47 minutter siden): Er dette ved kald eller varm motor? Problemet kan være et tvilsomt jordingspunkt, men test batteriets hvilespenning og ladespenningen først. Hei! Sjekka no og den viser rett temp på kald motor. De andre gangene har motoren vært varm. Sensor varierer mellom 2K og 3Kohm alt etter temp eg påfører luftstrømmen. IAT pinnen gir meg ganske nøyaktig 5v med tenning på, uten motor i gang. Bruker ikkje MAF funksjonen samme jordingspunkt? Kan dårlig batteri forårsake desse feilkodene? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 ThOms-N skrev (12 minutter siden): Bruker ikkje MAF funksjonen samme jordingspunkt? Det er ikke sikkert det er jordingspunktet til selve sensoren som er problemet. ThOms-N skrev (12 minutter siden): Kan dårlig batteri forårsake desse feilkodene? Ja, rare ting kan skje dersom batteri og eller ladespenning er dårlig. Hvor fort kommer feilkodene tilbake etter sletting? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 13. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2022 mobile999 skrev (1 minutt siden): Det er ikke sikkert det er jordingspunktet til selve sensoren som er problemet. Ja, rare ting kan skje dersom batteri og eller ladespenning er dårlig. Hvor fort kommer feilkodene tilbake etter sletting? Batteriet er nok så som så. Rett under 12v. Lader på 14,8v (Biltema apparat) Kobla frå batteriet for å få nullstillt evt bugs i hjernen. Feilkodene har kommet umiddelbart. Men no siste gangen så tok det ca eit minutt. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 Hva slags diagnoseapparat har du? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 13. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2022 Eit enkelt eit som eg har lånt av ein kamerat. Usikker på ka det heiter. Skal låne meg eit oscilloskop i morgon og sjekke ståa på det elektriske om det er mykje støy. Blir nok til at eg monterer på ny sko på jordinga og frisker opp det kontaktpunktet. Såg ikkje heilt bra ut. Skal seiast at det er elektronikk og ikkje bil som er mitt fag. 🙂 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 (endret) Det virker som du klarer deg fint. Under 12V på batteriet er for lavt. Hvordan ble det målt? Korrekt målt hvilespenning er uten lading og belastning i "minimum" 12 timer med multimeter på polene. Endret 13. januar 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 14. januar 2022 Del Skrevet 14. januar 2022 ThOms-N skrev (7 timer siden): Skal låne meg eit oscilloskop i morgon og sjekke ståa på det elektriske om det er mykje støy. Sjekk om sensoren er stabil uten plutselige avvik. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 16. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2022 Hei igjen! Ein liten oppdatering. Har ikkje fått sett så mykje på det, men har konkludert med store støyproblemer på signal frå ECU. Ser ut til å være omtrent flytende jordforbindelse. Signalstøy på oppimot 2v på eit 3v signal er brutalt. Sjekka signal direkte mot jord og då var det helt flatt, så blir å grave fram ECU og sjekke jordforbindelser og ikkje minst kvaliteten på ledningssettet opp. Takk for gode forslag så langt. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 28. januar 2022 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2022 Endeleg... Har nok angrepet feil symptom :( Problemet fiksa, men satt lang inne. Har heller ikkje hatt så mykje tid til å sjå på det. P0111: -Støyen fiksa eg med å reparere jordinga til ECU. -Fiksa alle tenkelege jordingspunkt rundt motorstyringa. Fekk ein bedring i hyppighet på symptom(trur det var tilfeldig pga eg tok ut computer) -Sjekka kontuinuteten på alle 4 kabler mot MAF frå pinnane på ECU både med og uten TEMP-sensor. Fekk utelukka kabelbrudd og overslag. -Skifta Batteriet. Konkluderte så med at det ikkje kunne være noko rundt dette. Angreip P0380 koden i staden. Alle! glødpluggane var gåen.(Hjelpes for ein møkkaplassering) -Sjekka at kabelsettet var ok. -Skifta glødepluggar og då forsvann begge kodane. Takk mobile999 for gode forslag. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. januar 2022 Del Skrevet 28. januar 2022 (endret) Bra jobba. Har du kontroll på filteret i oljetilførselen til turboen? Endret 28. januar 2022 av mobile999 Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 3. februar 2022 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2022 mobile999 skrev (På 28.1.2022 den 11.37): Bra jobba. Har du kontroll på filteret i oljetilførselen til turboen? Neida Har lukka panseret no 😛 Du snakker med ein som knapt nok orker å peile olja til vanleg. Var berre ikkje heilt klar for å skrote bilen enda, så derfor gav eg det eit forsøk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå