Gå til innhold

Usikker på egen kompetanse.

Gjest c7a2c...d95

Anbefalte innlegg

Gjest c7a2c...d95

Jeg har gått fra offentlig til privat sektor og fått ny jobb fra og med 01.03.22 der jeg skal få et visst lederansvar. Jeg er noe usikker på hvor god kompetanse jeg reelt sett har i forhold til å gjøre en god jobb. 
Jeg har sagt til ny arbeidsgiver at de får se meg an og eventuelt terminere kontrakten hvis de opplever at jeg ikke gjør en god nok jobb. Per dags dato er jeg sykemeldt og kommer fra et annet arbeidsforhold endte litt uheldig. Jeg har ca 11 års erfaring fra offentlig sektor. 

Jeg har tenkt å ta kontakt med NAV og søke råd. Er dette en god idé, eller burde jeg forsøke å snakke med en type privat jobb-coach? 

Anonymous poster hash: c7a2c...d95

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er 0 hjelp i nav så lenge du har jobb og gå til , og knapt hjelp og få om du er arbeidsledig, så ser ikke helt hva du tror de kan hjelpe med.

og enig med Dassen , ikke snakk de selv ned, om du setter sånne forventninger til deg så finner de negative ting om deg, enten si positive ting eller ingen ting. 

du gjør de tingene du kan , og lurer du på noe så er det alltid lov og spørre kollegaer om hjelp 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette minner om impostor syndrome. Jeg kan bare anbefale at du spiller med åpne kort og sier at du er villig til å lære. "Fake it till you make it" har jeg ingen tro på.

Men slutt med å skrive "i forhold til" når du egentlig mener "med hensyn til" eller "når det gjelder". 😉

Endret av Aetius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest c7a2c...d95

Ja, jeg tror jeg sikkert har et imposter syndrome etter å ha jobbet for lang tid i offentlig sektor! 😉

Lenke til kommentar

Du har nok litt lav selvtillit her. Ikke for å si at dette kun er i hodet ditt og at dette vil gå kjempebra, men du må bare prøve deg.

Det er mer sannsynlig at du klarer å utføre arbeidsoppgavene dine i en tilstrekkelig til god stand, enn at du blir utilstrekkelig. Arbeidsgiver er nok tålmodig ovenfor dette. Ledere er ikke noe man plukker opp fra gata, og du er ikke den første som må få prøve seg frem i en lederrolle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du føler er helt naturlig, og bare et sunnhetstegn (om man har det med moderasjon og reflekterer rundt det). Skal selv begynne ny jobb nå som jeg fikk takket være etterutdanning, og ærlig talt vet jeg ikke hva som er opp eller ned i det jeg skal gjøre. Var gjennom flere interjuvrunder og vet at jeg innehar det som ble etterspurt, men er allikevel en tanke i hodet som sier "hva faen skal liksom jeg hjelpe/lære med/bort?" 😅 Det kommer til å gå bra skal du se!

Lenke til kommentar
Gjest c7a2c...d95 skrev (På 13.1.2022 den 17.28):

Jeg har gått fra offentlig til privat sektor og fått ny jobb fra og med 01.03.22 der jeg skal få et visst lederansvar. Jeg er noe usikker på hvor god kompetanse jeg reelt sett har i forhold til å gjøre en god jobb. 

[...]

Jeg har tenkt å ta kontakt med NAV og søke råd. Er dette en god idé, eller burde jeg forsøke å snakke med en type privat jobb-coach? 

At arbeidsgiver har valgt å gi deg ein slik jobb med leiaransvar syner at du har blitt vurdert som kompetent nok til å gjere jobben, om ikkje hadde jobben gått til ein annan søkar. (Eventuelt at du var den einaste søkaren og arbeidsgivar fortsatt vurdererte det slik at du vil birdra til større verdiskapning enn du får i lønn, om ikkje så hadde arbeidsgivaren latt stillinga stå vakant og spart lønnsmidlane).

Du kan med fordel snu om på tankegangen din. Det er ikkje du som skal bevise din kompetanse for å forsvare at du har fått jobben, det er sjefen din sitt ansvar å kartlegge din kompetanse gjennom CV, vitnemål og intervju, samt å gi deg nødvendig opplæring til å utføre alle arbeidsoppgåver som blir lagt til stillinga di.

Eg vil også nemne at leiaransvar ikkje nødvendigvis krev særleg med formell kompetanse eller erfaring. Ofte handlar leiing av å være ein koordinator som har oversikta over kva arbeid som blir utført og å rapportere status og behov vidare oppover i systemet.
Særleg om du med "et visst lederansvar" meinar leiing på eit lavare nivå så er dette kompetanse arbeidsgjevar kan og skal gi deg i form av internopplæring.

Som andre har kommentert så må du rekne med å få lite oppfølging frå NAV. For det fyrste så har du no jobb slik at NAV er ferdig med sin jobb ovanfor deg, og for det andre så er det eit arbeidsgivaransvar å lære deg opp til å gjere jobben.

Skal du ha personleg rettleiing på korleis du kan gjere ein best mogleg jobb så må du nok innom ein privat jobb-coach. Er du fagorganisert så kan det være at du har tilbod om slike tenester gjennom fagforeininga.

Sjølv tenkjer eg at du ikkje har behov for jobb-coach med mindre planen er å kaste inn handkleet alt no og søke nye utfordringar. I forhold til jobben du no har fått og blitt vurdert som kompetent nok til å ha så har du ingenting å hente frå ein jobb-coach.
Om du ikkje klarer å riste av deg tanken av at du er inkompetent og verdilaus (sjølv om du openbart ikkje er det) så vil du nok få meir hjelp frå ein vanleg psykolog.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest c7a2c...d95

Takk for kjempeflott tilbakemelding! 

Det var flere søkere til stillingen og jeg kjenner meg nå tryggere på hva jeg går inn i.

Jeg har dialog med en karriereveileder og har stor ydmykhet for oppgaven. 

Mitt ønske er å putte ballen i mål og bidra til en meningsfull arbeidsdag for folk jeg samarbeidet med. Det har jeg fått verdifulle innspill fra folk i denne tråden. 

Takker og bukker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...