Gjest 74680...abf Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 Hei! Jeg startet i en ny jobb i september i fjor. Dette er min første jobb etter endt utdanning. Da jeg fikk tilbud om jobb og ble spurt hva jeg ønsket i lønn svarte jeg 500k, men fikk til svar at det er litt vel mye til en nyutdanna og fikk til slutt en lønn på 400k. Vi skulle forhandle lønnen igjen etter prøvetiden min som blir nå snart. Like etter meg startet også en annen. Hun fikk 450k i lønn, men har nå økt til 550k. Hun hadde en vikarstilling og fikk ny kontrakt når hun ble fast ansatt. Skal sies hun har 5års arbeidserfaring. Mitt spørsmål er om det er urealistisk av meg å be om 460-470k i lønn nå når vi skal forhandle lønn igjen? Hva synes dere er greit å be om? Anonymous poster hash: 74680...abf Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 Har du noen resultater å vise til? Har du vært dugelig ditt første år? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 hvilket yrke jobber du i er og ganske relevat for hvor mye og hvor strukturert de er Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. januar 2022 Del Skrevet 13. januar 2022 Det er fleire moment som er aktuelle her. Normalt sett så er det nok ikkje realistisk å forvente store lønnshopp under vanlege lønnsforhandlingar utan at det er heilt spesielle grunnar for det. For ditt vedkommande så vil overgangen frå prøvetid til fast stilling kunne utgjer ein slik spesiell grunn der du kan forvente å få ei vesentleg lønnsjustering opp mot eit nivå som står meir i stil med din utdanning, din opparbeida erfaring gjennom prøvetida og ikkje minst lønnsnivået ellers i bedrifta. Om 460-470 k er for mykje å be om er veldig avhengig av utdanning, fagområde og lokale forhold. Gjennomsnittleg startlønn for ein bacheloringeniør i privat sektor var i 2021 534 000 kr. Ein nyutdanna sjukepleiar i kommunal sektor har garantilønn på 423 500 kr. Så eg tenker uansett at dersom du har bachelorutdanning og fekk 400 000 som startlønn så skal det være heilt realistisk å forvente å ei aukning på fleire titusenar, kor mykje som er realistisk kjem litt ann på situasjon. Eg vil råde deg til å vurdere å be om å få gjennomført forhandlinga om ny lønn i god tid før du er ferdig med prøvetida. Det er ikkje sikkert det er aktuelt for deg men det vil nok være ein fordel at du har muligheita til å seie opp stillinga med 14 dagars varsel dersom du ikkje får ei lønn som du er fornøgd med. Om du starta i september med 6 månader prøvetid så kan du kanskje også vurdere å aktivt søke etter andre jobbar så lenge du har prøvetid fram til og med mars. Det burde være gode muligheiter for å finne ein arbeidsgivar som er villig til å betale deg betre, og det er alltid ein stor fordel å ha konkrete jobbtilbod i bakhand når du skal forhandle om ny lønn. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå